Istaknuto
12.12.2018.

Sve novitete poslušajte na jednom mjestu i glasujte za svog ovotjednog favorita.

03.12.2018.

Pažljivo pratite portal jer ćemo u člancima sakrivati najbogatije i najvrijednije nagrade do sada.

Film

Panorama: Španjolski filmski kanon u kinu Tuškanac

21.02.2018. Ziher.hrFoto: press / "Zmija u njedrima"

U petak, 23. veljače u kinu Tuškanac započinje program pod nazivom Panorama: Španjolski filmski kanon, u sklopu kojega će tuškanačka publika imati prilike pogledati izbor od šest antologijskih ostvarenja španjolske kinematografije u rasponu od neorealističkih tendencija razvidnih u djelima dvojice ključnih ličnosti španjolskog filma 1950-ih, Juana Antonia Bardema i Luisa Garcíe Berlange, preko naslova nastalih u vrijeme tzv. novog španjolskog filma 1960-ih, poput kontroverzne Viridiane (1961) Luisa Buñuela i Život se nastavlja (1965) Fernando Fernán Gómeza, do Zmije u njedrima (1976) Carlosa Saure, realizirane posljednje godine Francova režima.

Prvi Buñuelov španjolski film nakon višegodišnja izgnanstva, priča je o mladoj časnoj sestri koja tik pred davanje konačnog zavjeta odlazi u posjet imućnom ujaku koji zbog njezine nevjerojatne sličnosti s njegovom pokojnom suprugom žudi za njom te je pokušava nagovoriti da ostane s njime. Kontroverznu Viridianu (npr. čuvena scena večere pijanih prosjaka kao citat Posljednje večere Leonarda da Vincija praćene Handelovim oratorijem Mesija) španjolske su vlasti zabranile za prikazivanje zbog „blasfemije“ te su zaplijenile sve kopije, dok je Vatikan film nazvao uvredom kršćanstvu, no film je nagrađen Zlatnom palmom na filmskom festivalu u Cannesu.

Referirajući se naslovom na španjolsku poslovicu „Cría cuervos y te sacarán los ojos“, tj. „Hrani gavrane i iskopat će ti oči“, film Zmija u njedrima predstavlja veoma dojmljiv prikaz dječjeg suočavanja s patnjom i smrću, drži se redateljevim remek-djelom te je nagrađen Velikom specijalnom nagradom žirija na filmskom festivalu u Cannesu.

smrt biciklista

Foto: press / “Smrt biciklista”

Nastao pod utjecajem talijanskog neorealizma, film Smrt biciklista progovara o moralnoj krizi i devijacijama španjolskog društva pod Francovom vlašću, a iako je njime autor stekao poštovanje struke te nagradu kritike na filmskom festivalu u Cannesu, imao je problema s vlastima i cenzurom te je nakon drugog velikog filma Glavna ulica postupno pao na marginu španjolske kinematografije. Nastao prema scenariju Bardema i Berlange, film Dobrodošli Mr. Marshall drži se jednim od ključnih naslova u evoluciji španjolske kinematografije, odnosno izlaskom španjolskog filma iz letargije u doba diktature, a zbog ironična, satirična prikaza i ismijavanja iluzija koje je u španjolskoj provinciji budio Marshallov plan, nagrađen je posebnim priznanjem na filmskom festivalu u Cannesu.

Krvnik, najuspjelije Berlangino djelo, ovjenčano nagradom FIPRESCI na filmskom festivalu u Veneciji te u anketi španjolskih filmskih kritičara i redatelja 1976. proglašeno najboljim španjolskim filmom svih vremena, film je o čovjeku koji se užasava nasilja, ali rezigniran svjesno ide do kraja, uvjeravajući samog sebe u neizbježnost smrtne kazne. Uz redateljev film Neobično putovanje (1964), Život se nastavlja je najomiljeniji film Pedra Almodovara, a ovu isprva tajno prikazanu melodramu s elementima neorealizma poznavatelji španjolske kinematografije danas drže neospornim i skrivenim draguljem španjolskog filma i jednom od najsnažnijih osuda Francova režima.

Program Panorama: Španjolski filmski kanon realiziran je u suradnji s Veleposlanstvom Kraljevine Španjolske u Republici Hrvatskoj.

Cijena ulaznice je 10 kuna. Ulaz za članove slobodan.

(Visited 91 times, 1 visits today)

Komentari