Istaknuto
21.05.2017.

Grupa sušačkih gimnazijalaca i njihovih profesora nakon popodnevne smjene već niz godina ostaje u školi i na izbornoj nastavi priprema kazališne predstave. U vremenu kada je teško biti profesor, oni svojim učenicima usađuju ljubav prema kazalištu i time odgajaju, ako ne buduće glumce, onda zasigurno obrazovane i aktivne gledatelje.

18.05.2017.

Tjedan suvremenog plesa je tijekom protekle 34 godine postojanja prezentirao preko 800 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao 80-ak premijernih izvedbi domaćih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.

Film

Počinje 12. Festival 25 FPS: Četri dana inovativnih filmova, performansa i kino-predavanja

29.09.2016. Ziher.hrFoto: Press/25fps

Dvanaesti Internacionalni festival eksperimentalnog filma i videa 25 FPS počinje danas, 29. rujna i traje  do 2. listopada u zagrebačkom SC-u, a s dijelom programa 6. i 7. listopada gostuje u riječkom Art-kinu Croatia. Prvi će se prikazati hrvatski filmovi iz programa Refleksi, u 18 sati u Kinu SC, no svečano otvaranje zakazano je za 20 sati kada će se štovateljima drugačijeg filma obratiti organizatori i izbornici programa 25 FPS Sanja Grbin, Marina Kožul i Mario Kozina te proglasiti Festival otvorenim. Nakon pozdravnih riječi, publiku očekuje prva od pet “Oda filmu” kojima se Festival priključuje svjetskoj proslavi stogodišnjice dadaizma – Anemični film Marcela Duchampa. Ostale ode Dadi prikazivat će se prije svakog natjecateljskog programa. “Konkurencija 1 – Standardi” otvara niz od pet natjecateljskih programa Festivala, a prikazuje filmove nagrađivanog britanskog filmaša Bena Riversa Daleka epizoda, najnoviji film domaćeg autora Marka Tadića Pokretni elementi, te novi film prošlogodišnjeg dobitnika Grand Prixa Jamesa N. Kienitza Wilkinsa B-rola s Andreom. Prva večer Festivala završit će se s prvim od tri performansa prvaka proširenog filma Brucea McClurea Zveckanje kostima: Taj poticajni trenutak.
Ulaz na sva događanja Festivala je slobodan.

O PROGRAMU 12. FESTIVALA 25 FPS

24 filma u konkurenciji za jedan od tri jednako vrijedna Grand Prixa

Svojevrsna kruna programa je konkurencija u kojoj se ove godine nalaze dvadeset i četiri filma koje su među 1462 prijavljena rada izabrali Sanja Grbin, Mario Kozina i Marina Kožul, izbornici programa. Filmovi će se prikazivati u pet programskih i tematskih blokova koji će na najbolji način istaknuti pojedinačne idejne i estetske preokupacije autora. Konkurencija krije nove radove nekolicine autora čiji su filmovi bili prikazivani i nagrađivani na Festivalu 25 FPS, često i uz njihovo prisustvo. Među takvima se posebno ističe u Zagrebu rado viđen nagrađivani britanski filmaš Ben Rivers čiji se film Daleka epizoda nalazi u programskom bloku kojim se otvara 12. Festival 25 FPS. Gostovanje britanske umjetnice Jodie Mack na 25 FPS-u 2014. godine za sobom je ostavilo veliki broj obožavatelja i pozamašnu količinu šljokica kojima se i ovaj put poigrala u svom najnovijem filmu Nešto među nama. Jedan od tri Grand Prixa 7. 25 FPS-a dobila je korejska autorica Hayoun Kwon koja ove godine konkurira za nagradu filmom 489 godina, prijepisom svjedočanstva bivšeg vojnika u Južnoj Koreji.

Foto: Jodie Mack/25FPS

Foto: Jodie Mack/25FPS

Raznovrsne teme i inovativni autorski pristupi

Raznovrsnosti pristupa temama i filmskim tehnikama pridonijet će znanstveno-fantastični i psihotropični imaginarij Nered, film američkog multimedijskog umjetnika Petera Burra, Ništa ne može biti bez duhova, film Rainera Kohlbergera rađen bez kamere i filma koji i takav žestoko napada ljudski sustav percepcije te Rhus Typhina, film A. Moralesove i G. Bagdasarova nastao uz pomoć Labodobleovog  eksperimenata s prirodnim (organskim) razvijačem filma. Dašak dalekih krajeva i civilizacija konkurencijom će pronijeti Grad Maja meksičkog redatelja Andrésa Padille Domene te Prizori iz crtaćeg bloka indijskog redatelja Amita Dutte.

Foto: Andres Padilla/25FPS

Foto: Andres Padilla/25FPS

Radovi Ivana Faktora i Marka Tadića u konkurenciji za Grand Prix

U konkurenciji za festivalske nagrade nalaze se i dva rada hrvatskih autora: Sve bih ostavio ovdje Ivana Faktora koji tijekom četiri godišnja doba kroz prozor bilježi svijet oko sebe malom DV-kamerom i Pokretni elementi Marka Tadića, film o kreativnim procesima koji vode do stvaranja umjetničkih djela.

Festival 25 FPS ove godine odaje počast djedovima svega zaumnog i iracionalnog na filmu te predstavlja pet istaknutih dadaističkih filmova grupiranih u program Ode filmu koji se daju kao kratki preludiji programima Konkurencije.

Foto: Marko Tadić/25FPS

Foto: Marko Tadić/25FPS

Žiri i nagrade

Filmovi su u konkurenciji za jedan od tri Grand Prixa Festivala, a dodijelit će se i nagrade kritike i publike. Svi hrvatski filmovi u konkurenciji su za nagradu Green DCP kojom organizatori potiču daljni život djela profesionalnom izradom DCP prikazivačkog formata. Veliki žiri čine američka umjetnica i filmska autorica Deborah Stratman, britanski umjetnik, kustos i pisac George Clark i srpski filmski autor Dane Komljen. Oni će zagrebačkoj publici pripremiti zasebne programe Žiri predstavlja. Žiri kritike djeluje u sastavu Tina Poglajen, filmska kritičarka i prevoditeljica, Bojan Krištofić, dizajner, likovni kritičar i tekstopisac, te Greg de Cuir ml., selektor beogradskog festivala Alternative Film/Video i umjetnički direktor Beldocsa.

Oda inspiraciji u programima žirija

Svrha programa Žiri predstavlja upravo je u upoznavanju publike s nadahnućima i metodama kojima u svom umjetničkom radu pribjegavaju članovi stručnog žirija. Deborah Stratman

je učenica kalifornijske škole takozvanog „filma političkog kajolika“, a njen program pod nazivom „Zarazni refreni“ prikazat će, među ostalima, filmove Wernera Herzoga, Haruna Farockija i Hollis Frampton. Program Georgea Clarka pod nazivom „Filmovi umjesto mjesta“ sačinjen je od uradaka iz zemalja u kojima je Clark duže ili kraće boravio kroz zadnjih nekoliko godina. Treći član velikog žirija, srpski filmski autor i pjesnik Dane Komljen, festivalskoj se publici svojim radovima predstavljao već nekoliko puta, no ove godine dolazi sa svojim debitantskim dugometražnim filmom Svi sjeverni gradovi koji se prikazuje u nedjelju u 17 sati u MM centru. Tom će prilikom s Komljenom razgovor voditi umjetnik i novinar Davor Konjikušić.

Foto: Komljen/25FPS

Foto: Komljen/25FPS

Expanded Cinema u znaku višestrukih nastupa jedinstvenog Brucea McClurea

Stalni program 25 FPS-a Expanded Cinema putem izvanrednih izvedbi spaja filmski zvuk i sliku, ali i filmsku i glazbenu publiku. Ovogodišnji program obilježit će niz izvedbi svjetskog prvaka proširenog filma Brucea McClurea pod nazivom „Zveckanje kostima“. McClure će svojim performansima s više 16-milimetarskih projektora premjeriti i zabljesnuti tri kultna prostora Studentskog centra – Teatar &TD, Francuski paviljon i Kino SC. Festivalsko gostovanje Brucea McClurea organizirano je u suradnji s Multimedijalnim institutom (MI2).

Bruce Mcclure

Foto: Bruce McClure/25FPS

Prvi put nakon izvedbe 1985. godine na MAFAF-u, Međuklupskom i autorskom festivalu amaterskog filma u Puli, domaća će publika u petak u 22 sata u Kinu SC moći pogledati zahtjevnu rekonstrukciju slovenske eksperimentalne baštine – Tetraplan, rad kultnog i misterioznog filmskog  kolektiva OM Produkcija. Tetraplan se izvodi kao hommage Ivanu Ladislavu Galeti i Tomislavu Gotovcu, u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom.

Daïchi Saïto, Japanac s montrealskom adresom, eksperimentalni je autor i dobitnik Nagrade Fuji na 25 FPS-u 2009. godine, a 2012. godine sudjelovao je u programu Žiri predstavlja. Ove godine predstavit će se vlastitim filmom Engram povratka, raskošnim 35-milimetarskim metafizičkim putopisom u sinemaskopu koji će improvizacijskom izvedbom uživo uglazbiti montrealski bariton i bas-saksofonist Jason Sharp. Daïchi Saïto će održati i kino-predavanje Prostori između slika o svom radu s filmskom trakom.

Četiri hrvatska filma u programu Refleksi

Sva četiri filma iz hrvatskog programa Refleksi na sebi svojstven način se bave pitanjima prostora, krajolika i urbanizma. Miranda Herceg filmom Prvi udah promišlja prostor, Ana Hušman filmom Skoro ništa mapira krajolik kako bi dokučila kako i koje ga političke, ekononomske i socijalne odluke tvore, Darko Fritz filmom Novi Južni Zagreb ispisuje 50 godina urbanističkog razvoja Novog Zagreba, a Sve, još uvijek, u orbiti Dane Komljena i Jamesa Lattimera povezuje dva naoko nepovezana momenta u izgradnji Brazilije.
Refleksi se prikazuju u četvrtak 29. rujna u 18 sati.

Foto: Miranda Herceg/25FPS

Foto: Miranda Herceg/25FPS

Komentari