novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Pod velom ratnog horora (“Under the Shadow”, B. Anvari)

www.facebook.com/pg/undertheshadowfilm
Vrijeme čitanja: 3 minute

Kada se 2014. godine, na programu “Next” Sundance Film Festivala, pojavio art horor film A Girl Walks Home Alone at Night publika i kritika su preko noći podigli redateljicu Anu Lily Amirpour u zvijezde. Hibridizacija bliskoistočne kulture (ponajprije iranske) sa zapadnom pop kulturom (vampiri i westerni) naprosto je bilo nešto novo i neočekivano za publiku. Redateljski prvijenac po broju osvojenih nagrada i hvalospjevima kritike parirao je tematski sličnom filmu Only Lovers Left Alive, redatelja Jim Jarmuscha, koji se pojavio svega nekoliko mjeseci ranije. Nevjerojatan uspjeh mlade redateljice Amirpour, kritičari su pripisali njenim “istočnim korijenima” te njenom životu na “zapadu”.

Zahvaljujući velikom uspjehu redateljice Amirpour, pojava Babaka Anvarija, britanskog redatelja rođenog u Iranu, dočekana je kao izvanredna vijest u svijetu filma. Anvarijev filmski prvijenac, psihološki horror Under the Shadowu kratkom vremenu osvojio je kritičare i 16 festivalskih nagrada te BAFTA-u u kategoriji Nevjerojatni debi britanskog scenariste, redatelja ili producenta.

Sjenka i veo

Under the Shadow prati Shiedeh, ženu u kasnim dvadesetim, koja zbog “pogrešno odabrane strane” u Iranskoj revoluciji 1979. godine ne može nastaviti svoj studij medicine. I dok se teško privikava na nove zakone koji zahtijevaju od žena da na ulici uvijek budu pokrivene, kreću prva granatiranja Teherana. Njen muž Iraj odlazi na bojište kao vojni doktor dok ona ostaje u granatiranom gradu s četverogodišnjom kćerkom Dorsom. Nakon što granata pogađa zgradu u kojem Shiedeh i Dorsa žive, ali ne eksplodira, počinju se dešavati nesvakidašnje, paranormalne pojave. Stanari su uvjereni da im je “vjetar donio” Džina (zloduha) u zgradu.

Foto: facebook.com/undertheshadowfilm
Zli duhovi i duševni nemiri

Gledajući na Under the Shadow kao horor, ne bi se baš moglo pronaći pretjerane originalnosti kada je faktor straha u pitanju. Redatelj se služi tropom “ukleta kuća” i trenutci koji bi trebali prestrašiti publiku uglavnom su izraženi putem klasičnog “jump scarea”. Ipak psihološki aspekt filma Anvari uspijeva izvesti realistično, prenoseći ratnu traumu iz djetinjstva u likove njegovog filma.

Odluke koje lik Shiedeh donosi u filmu na trenutke bi se mogle doimati iracionalnim, ali u pitanju je vjerodostojna reprezentacija iskustva života u ratu, od dileme napuštanja doma do trenutaka PTSP-a. U igri paranormalnog Anvari prepliće religiju, mitove, prirodne pojave i psihičko stanje svojih likova. Sama manifestacija Džina stoga simbolički odgovara mentalnom stanju u kojem se protagonistkinja Shiedeh nalazi.

Susret suprotnih filmskih kultura

Uvodni segment filma odgovara njegovom iranskom nasljeđu i priča socijalno/političku priču o društvenoj represiji. Kako je film sniman u Jordanu i Velikoj Britaniji, redatelj je mogao vjerodostojnije prikazati iranski društveni kontekst bez romantiziranja na kojima se temelje necenzurirani iranski filmovi. Najveći utjecaj Bliskog istoka moguće je osjetiti u scenariju koji je sveden na minimum radnje, lokacija i objekata interakcije.

Svaka fizička akcija protagonistkinje u prvoj polovici filma dobiva mentalnu reakciju kada film pređe u svoju domenu paranormalnog. Objekti s kojima likovi vrše interakciju imaju dualni karakter. Oni se uvode kako bi pomogli u izgradnji likova, a kasnije preuzimaju ulogu pokretača radnje. Postavkom ovih esencijalnih vrijednosti iranskog filma na temeljni zaplet američkog niskobudžetnog horrora iz ranih 80-ih, dobivamo film koji nadilazi vrijednosti obje filmske kulture, kreirajući novu, zasebnu i koherentnu filmsku cjelinu.

www.facebook.com/pg/undertheshadowfilm

Redateljsko djelovanje Ane Lilly Amipour,  Babaka Anvaria i drugih redateljica i redatelja koji hibridiziraju dvije različite kulture na filmu, moglo bi donijeti preokret u sedmoj umjetnosti u narednih desetak godina. Razlog ovome svakako je nedostatak novih ideja u američkom filmu, prevelik broj blockbustera loše kvalitete zbog nemaštovitosti, produkcijskih ispravaka te želja mladih redatelja iz represivnih sredina kako bi sami nadišli političko-društvenu cenzuru.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari