novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Izvedbene umjetnosti

Predstava “Djevojke u ljetnim haljinama volim” otvara 34. Tjedan suvremenog plesa

Foto: www.danceweekfestival.com
Vrijeme čitanja: 4 minute

Studio za suvremeni ples s najnovijom predstavom “Djevojke u ljetnim haljinama volim” Petre Hrašćanec i Saše Božića, koja je nastala prema video spotu za kultnu pjesmu Moja prva ljubav grupe Haustor, 27. svibnja otvara 34. Tjedan suvremenog plesa. Stih “Djevojke u ljetnim haljinama volim” grupe Haustor iz zlatnih 80-tih godina inspiracija je za novi projekt svestrane koreografkinje Petre Hrašćanec i poznatog kazališnog redatelja i dramaturga Saše Božića, koji se bavi istraživanjem povijesnog naslijeđa, memorijskih praksi i scenskih rekonstrukcija plesnih biografija plesača u kontekstu zagrebačke i hrvatske plesne scene.

Predstava tako za svoju temu uzima biografiju trenutne voditeljice Studija za suvremeni ples, Bosiljke Vujović-Mažuran, čiji je plesački rad posljednjih 40 godina obilježio hrvatsku plesnu scenu. “Djevojke u ljetnim haljinama volim” vraćaju nas u davnu 1981. godinu, u vrijeme novog vala, kada liberalne ideje struje gradom, a Zagreb pleše na stihove Srđana Sachera. Video spot za istoimenu pjesmu prikazuje mlade plesačice, članice Studija za suvremeni ples, najstarijeg hrvatskog ansambla suvremenog plesa, kako bezbrižno plešu usuret ljetnom danu. Među njima je i Bosiljka Vujović, jedna od mlađih članica ansambla.

Danas, 36 godina kasnije, urušene fasade centra grada oslikavaju poraz ideja o boljem, građanskom društvu. U sjeni još jednih lokalnih i nacionalnih izbora događa se posvemašnje urušavanje nezavisne umjetničke scene koja tavori na marginama društvenog utjecaja. Tako je intimna biografija plesačice, Vujović-Mažuran, postala okidač za analizu stanja hrvatskog plesa danas, modela kulturne politike koji ples i plesne umjetnike svode na puko preživljavanje i vječito čekanje uspostave profesionalnih uvjeta, mogućnosti da se ples uopće dogodi.

Foto: www.danceweekfestival.com

Predstava se uspostavlja kao meditacija o trajanju u plesu, ali i kao istraživanje o dispozitivima plesa i razvoju plesa u zadnjih 30 godina. Sedam sjajnih mladih plesačica (Filipa Bavčević, Koraljka Begović, Dina Ekštajn, Ida Jolić, Martina Tomić, Nastasja Štefanić i Ana Vnučec) izvodi različite koreografije uz glazbenu podlogu Alena i Nenada Sinkauza, poznato ime eksperimentalne glazbene scene. One postavljaju pitanje kome je ples upućen, kako se prakticira i za koga nastaje. Istovremeno, na sceni su prezentirani zvučni zapisi u kojima se raspravlja karijera Bosiljke Vujović-Mažuran te se osim činjenica iz njene karijere, mašta o mogućim potencijalima razvoja plesa u Zagrebu i Hrvatskoj.

Petra Hrašćanec djeluje u polju izvedbenih umjetnosti kao plesačica, koreografkinja i pedagoginja. Primarno polje njenog interesa i školovanja je suvremeni ples, a njene radove karakterizira istraživanje tijela kao realiteta izvedbe kroz različite medije. Kao izvođačica, osim u autorskim djelima, djeluje kao vanjska članica WEE COMPANY koreografa Francesca Scavette, baziranoj u Norveškoj. Koreografski svoje radove ostvaruje preko umjetničke organizacije 21:21(gdje je jedna od umjetničkih voditeljica) ili partnerske organizacije de_facto u suradnji sa hrvatskim institucijama (Teatar &TD, Zagrebačko kazalište mladih, Pogon Jedinstvo, Zagrebački plesni centar). Od 2013. kao predavač i mentor vodi kolegij suvremena plesna tehnika na Odsjeku plesa pri Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu.

Rad Saše Božića vrlo je raznorodan i obuhvaća područja od kazališne režije, dramaturgije i koreografije do organizacije promotorskih kulturnih akcija i strateškog planiranja kulturnih projekata. Kao dramaturg surađuje sa priznatim koreografima i plesačima u zemlji i inozemstvu. Svoje projekte uspješno i redovito predstavlja u europskim kazališnim institucijama: Hebbel am Ufer u Berlinu,  Nacionalni plesni centar u Oslu, Bitef u Beogradu, MESS Sarajevo, Zürcher Theater Spektakel, Rencontres Choreographiques Internationales de Seine-Saint-Denis u Parizu itd. Docent je na Katedri scenskog pokreta pri Odsjeku glume Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu.

Foto: www.danceweekfestival.com

Zajedničke radove Petre Hrašćanec i Saše Božića obilježava inzistiranje na proceduralnoj prirodi radova, invencija  scenskih jezika i poigravanje s različitim dispozitivima izvedbe. Zajedno su potpisali plesne predstave “Love Will Tear Us Apart”, “Boys Don’t Cry”, “the_beatles”, a Hrašćanec je surađivala kao koreograf na Božićevim predstavama kao što su “(Pret)posljednja panda ili statika” ili “Gospođa Bovary“.

Beskompromisan i nepredvidljiv plesni ansambl

Studio za suvremeni ples osnovan je sezone 1962./63. u Zagrebu pod umjetničkim vodstvom Ane i Vere Maletić kao ansambl suvremenog plesa u Hrvatskoj i regiji. Umjetničke voditeljice, Ana i Vera Maletić (od 1962.), Tihana Škrinjarić (od 1968.), Zaga Živković (od 1979.) i Bosiljka Vujović-Mažuran (od 1997.) kroz nebrojene produkcije, koprodukcije i suradnje s umjetnicima različitih umjetničkih praksi oblikovale su i mijenjale ansambl temeljen na tradiciji inovacije u polju suvremenog plesnog izraza. Studio je profilirao generacije vrsnih plesača, pedagoga i koreografa, a ulazeći u nove oblike suradnje i surađujući s umjetnicima iz drugih područja umjetničkog djelovanja, SSP ostaje beskompromisan, nepredvidljiv i uvijek svjež. Od mnogobrojnih priznanja najznačajnije su višestruke nagrade Hrvatskog glumišta, te 2012. strukovna nagrada UPUH-a za 50 god. postojanja.

Premijera predstave “Djevojke u ljetnim haljinama volim” je 27. svibnja u 19:30 u Histrionskom domu, a dan ranije na istom će mjestu biti održana i pretpremijera. Kostimografiju i scenografiju predstave potpisuje Ana Savić-Gecan, dizajn svjetla Aleksandar Čavlek, asistentica koreografkinje je Ana Mrak, a producent Branko Banković. Projekt je realiziran sredstvima Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.

Be social

Komentari