Istaknuto
27.03.2017.

Kroz iskustvo vođenja različitih radionica za djecu, prvenstveno Froooma, Boris Bakal progovara o radu s djecom, odgojnim i obrazovnim tehnikama i ustanovama te dječjoj perceptivnosti koja nam svima izmiče iz videokruga.

22.03.2017.

Riječ je o jednom od najvažnijih glazbenih pokreta s kraja 20. stoljeća koji je široj publici ostao nepoznat. No, iako je nestao prije no što se jeka njegovih utjecaja mogla jasno ocrtati, on je preživio u filmovima Gregga Arakija i Sofije Coppole te nam se vratio sa svim modnim dodacima iz 90-ih.

Glazba

Punčke nisu samo ženski bend

15.04.2015. Nikolina Lončar/TvorničarFoto: facebook.com/puncke, Kristijan Vučković

Razuzdane i energične, Punčke su ženski indie punk trio oformljen u Vinkovcima, koji već dulje vrijeme žari i pali koncertnim pozornicama naše scene. Djevojke koje su poznate po eksplozivnim nastupima predvođenim frontwomanicom Lucijom, basisticom Anjom i bubnjarkom Ruby, dolaze u Tvornicu Kulture održati svoj prvi samostalni koncert u Velikom pogonu. Na njemu će, 18. travnja, bučnom svirkom uživo potvrditi prošlogodišnje izdanje „Sunčano s povremenom naoblakom“ te najaviti i novi materijal kojeg očekujemo tijekom 2015. godine.

Iza Punčki je osam godina staža, oko dvjestotinjak odsviranih koncerata po cijeloj Europi, album odlično prihvaćen od strane publike i kritike, live uradak sniman u MM centru te dva izdana EP-a. Ove djevojke odradile su i fantastičan nastup kao podrška stonerskim rock legendama Queens Of The Stone Age na zagrebačkom velesajmu, ali i u susjednoj Ljubljani. Isto tako, mogli ste ih zamijetiti i u videospotu grupe Pips, Chips & Videoclips za pjesmu Trubač, gdje su imale gostujuću ulogu prebirući po svojim instrumentima u Yayinoj pratnji.

Kako ovu godinu simbolizira povratak Riot grrrl bendova, čini se da su djevojke pikirale dobro vrijeme za svoj veliki koncert u Zagrebu, barem ako je suditi po svjetskim trendovima. Sleater-Kinney su objavile povratnički album, Babes in Toyland nastupaju kao headlinerice na Primavera Sound Festivalu u Barceloni, a grungerice iz benda L7 najavile su prvu turneju nakon stanke od četrnaest godina. Upravo je s ovim ženskim sastavima moguće povući usporedbe sa žestokim, ali i melodičnim zvukom koje stvaraju ove tri Slavonke, kombinirajući razne utjecaje te kreirajući glazbenu pozadinu koja je, kako kažu, unikatna za svaku pjesmu. Međutim, osjeti se tu jasan utjecaj glazbe devedesetih i povremenog grungerskog riffovlja, a nerijetko im se pripisuje i zvuk noiserskog Sonic Youtha, rockerice Patti Smith i post-punk benda Television.

Foto: spancirfest.com / Punčke

Foto: spancirfest.com / Punčke

Same su svoj žanr na vlastitoj facebook stranici okarakterizirale riječima: „We don’t know it yet, but we like it“, a glazbeni izričaj ovog girl benda je Lucija za portal ravnododna.com komentirala kao produkt neopterećen etiketiranjima i činjenicom da su, u ovom slučaju, samo cure za instrumentima: „Ne svrstavamo se nigdje, jer naš pristup glazbi i njezinom stvaranju ni u jednom trenutku nije ograničen žanrovima, spolom ili bilo čim drugim čemu nema mjesta u procesu stvaranja. Želimo da nas ljudi čuju, a da bi nas čuli moramo iskakati iz paštete, svirati puno i pokazati stav. Već zadnjih godinu, dvije dana nas rijetko tko proziva zbog činjenice da smo ženski bend, stoga je jasno da smo uspjele i tu „prepreku“ savladati i postati bend kojeg ljudi prvenstveno slušaju.“

Iako im je popularnost ponajviše porasla kada su konačne objavile prvo studijsko izdanje, priča o njihovom bendu počinje već u srednjoškolskim klupama. Počevši kao samouke glazbenice željne sviranja, stvorile su kolektiv koji je u jednom trenutku brojio čak šest članica. Usprkos tome, zaključile su da bolje funkcioniraju kao minimalistička tročlana ekipa, a od prvih dana su u sastavu dvije djevojke koje su osnovale bend i postale njegove prepoznatljive figure. To su prije spomenuta Lucija Ivšić za mikrofonom i gitarom, nezaustavljiva frontwomenica čiji su joj scenski nastupi i mimike zaradile usporedbe s neurotičnom Kat Bjelland, te Ena Baćanović-Ruby za bubnjevima, izuzetno talentirana djevojka koja je, kao grafička dizajnerica, zaslužna i za covere koji krase albume ovog benda.

Ove početke Lucija je za Jutarnji list opisala rečenicom: „Bio je to nemoguć miks; Ruby je slušala punk, Exploited i Casualties, a ja sam bila najgori hippie, u trapezicama i 30 brojeva prevelikom kožnom prsluku i slušala sam Pink Floyd. Našle smo se na Ramonesima, Pixiesima i White Stripes“

Foto: Ziher.hr/Inga Đuđik

Foto: Ziher.hr/Inga Đuđik

Unatoč ovim razlikama, uspjele su se uštimati i već u mladenačkoj dobi skladati osam pjesama za svoj prvi EP iz 2010. godine. Objavljen pod zanimljivim nazivom „Robot koji hekla“ sniman je u jednoj od vinkovačkih garaža, a odiše lo-fi filozofijom i jednostavnošću D.I.Y. principa. Ipak, i na njemu se već mogla zamijetiti nevjerojatna energija koja je kasnije postala jedan od najprepoznatljivijih faktora koji čini ovaj bend. Primjerice, hipnotička pjesma „Ja sam ta“ zavodljivom repeticijom teksta najbolje najavljuje potencijal koji će ovaj bend razviti u budućnosti. A tu su i sanjiva „Svjetlost“, žestoki „Pokušaj“ i noiserski nastrojena „Soba Panike“.

Bend je, zbog manjka studijske produkcije, uvjerljiviji dojam ipak ostavljao na live nastupima. Svoje bučne svirke prezentirali su na kratkometražnom „Live at MM Centar“ koji je, iako sadrži samo četiri numere, u 2011. godini uspješno pretočio atmosferu njihovih nastupa, ali i predstavio pjesme „Killkenny“, „Ritam Kaosa“ i „Jesen u New Yorku.“

Srednjoškolke su eventualno morale napustiti rodno gnijezdo, i krenuti na fakultet u Zagrebu. Tu su uslijedile i veće promjene, a na mjesto bivše basistice stigla je simpatična Anja Tkalec iz Novske. Djevojka je na bini sa svojim sramežljivim i povučenim stavom stvarala pravi kontrast naspram uživljene Lucije i Ruby, ali je upravo ona unijela u bend promišljenije bass linije, koji su im, u konačnici, pomogle u tome da njihov album prvijenac zvuči kompletnije nego dosadašnja izdanja. Osim nje, u pomoć bendu priskočio je i producent Hrvoje Nikšić, koji se oduševio njihovim koncertom i pozvao ih da snimaju u njegovom studiju Kramasonik.

Foto: facebook.com/puncke, Bojan Crnić

Foto: facebook.com/puncke, Bojan Crnić

Punokrvnom izdanju prethodio je EP „Mehanizmi Obrane“ iz 2012. godine, na kojem su se već našle neke numere kasnije objavljene na albumu, ali još uvijek u lošijoj kvaliteti koja nije bila adekvatna za sve ono što ovaj bend može ponuditi. Kada je „Sunčano s povremenom naoblakom“ konačno izašao, automatski je bio prozvan jednim od boljih debitantskih albuma u povijesti hrvatske rock’n’roll glazbe. Posebice ga je obilježio singl Petra Pan sa zaraznim mantroidnim refrenom „Biti sretan, to je najbolje!“ kao ljupka oda životnom optimizmu, ali i reizdanje pjesme Srce koja je u novom aranžmanu dobila elektrificirani zanos kojem bi zavidjeli i najbučniji predstavnici regionalne scene, beogradski bend Repetitor, a koji je uvelike prisutan i na drugim numerama s ovog diskografskog uratka. Ipak, našle su ti i mirnije skladbe, kao što je melankolična Počet ću iznova kojom otvaraju ovo izdanje, ali i ležerno-humoristični pjesmuljak pod nazivom Doručak.

Osim kroz albume, kreativni proces i razmišljanja ovog benda ovjekovječeni su i u dokumentarcu koji ih prati u pet godina postojanja. Režiju potpisuju Filip Meštrović i Marinko Marinkić, a ovaj film otvorio je i DORF 2013., Festival dokumentarnog rock filma, koji se održava upravo u njihovim Vinkovcima, a nudi zgodan pogled i na ove glazbenice, ali i način na koji ih je naša scena i publika prihvatila.

U svakom slučaju, Punčke su u svojih osam godina djelovanja izrasle u glazbenice koje na bini stvaraju uvjerljivu i kaotičnu scensku priču, ali i zarazne, jednostavne tekstove koji se s lakoćom prošire i do publike koja ih stopu ponavlja nakon što ih ekstatična Lucija energično lansira s pozornice. Glasne gitare, ritmične post-punkerske bass linije i divljački bubnjevi, ali i repetitivne lirike i poletni urlici, karakteriziraju ono što ovaj bend servira na svojim nastupima. S obzirom na to, možemo očekivati da će u revijalnom tonu nastaviti i sredinom travnja u Tvornici kulture, gdje ćemo, konačno, imati prilike čuti i nove hitoidne stvari, baš kao što je nedavno objavljen singl za pjesmu Ocean.

Komentari