Recenzija – Anna Karenina: Projekt na koji nitko nije bio spreman

facebook.com/AnnaKareninaTheMovie
facebook.com/AnnaKareninaTheMovie

Nova ekranizacija Tolstojevog najpoznatijeg romana (trinaesta po redu) ostavila je snažan utisak. Ovo je jedan od onih filmova koje možemo svrstati u vrstu ”ili ga obožavaš ili ga prezireš”. Joe Wright, ujedno redatelj i filmova The Atonement, Pride and Prejudice i Hanna, ovoga puta se poigrao s filmom smjestivši ga skoro pa potpuno u interijer.

Kao što je već uobičajeno za Wrightove filmove, Keira Knightley igra glavnu ulogu u kojoj je zablistala. Osobno ponekad imam osjećaj  da je sama Keira dio tog stoljeća i običaja, jer uz sebe već odavno veže vizualizaciju raskošnih haljina, nakita , frizura i zavidnog ženstvenog držanja. Zahvaljujući ranijim filmovima kao što su Pride and Prejudice i The Atonement, Keira se  jednostavno uklapa u ”damske uloge”. Govoreći o njenoj izvedbi Ane Karenjine, zaslužuje samo pohvale jer je vjerno dočarala jednu očajnu ženu koju istovremeno i žudnja i ljubomora razdvajaju na proste faktore. Uz Keiru Knightley kao Anu,njezinog supruga Karenina igra Jude Law, a fatalnu ljubav Vronskog Aaron Taylor-Johnson. Jude Law se našao u ulozi Karenina koji zbog ljubavi prema Anni gazi svoj ponos i čast, a uz njegovu milo lice i velike, sjajne oči pune tuge sklopio se s Kareninom u jedno. Ipak, bilo bi mahnito kada bi njegov izgled uzeli kao odlučujući faktor. Jude Law je nosio i odveć teže uloge i uz njegovo se ime odavno veže epitet ”odličan”. Pohvalu zaslužuje i Aaron Taylor-Johnson iz mnogo razloga,  prvenstveno zato što je sa svoje 22 godine utjelovio jednu od najzahtjevnijih filmskih uloga – Vronskog, što je u meni izazvalo golemo divljenje prema njemu. Premda se u nekim trenucima u filmu po njegovom licu vide te njegove zavidne godine, njegov talent i ekspresija progovaraju u ime jedne određene starosti i iskustva u filmskom svijetu. I sama kostimografija filma je odlična što pokazuje i osvojeni Oscar.

facebook.com/AnnaKareninaTheMovie
facebook.com/AnnaKareninaTheMovie

No, koliko god ”jaka” bila glumačka postava, ona je rijetko kada dovoljna da nosi cijeli film. Možemo reći da je Wright u ovom filmu dosta riskirao, jer je naprosto improvizirao ”naslijepo”. Možda da je bila riječ o nekoj drugoj, maloj lakšoj i nepoznatijoj ekranizaciji, njegov eksperiment bi naišao  na aplauze, a ovako se u dosta slučajeva uvukao u oštre kritike. Da sam prije gledanja filma trebala zamisliti kako izgleda željeznički kolodvor u interijeru, moj um naprosto ne bi mogao vizualizirati te slike u glavi. Također, ovdje nije samo riječ o kolodvoru, riječ je i o  konjskoj utrci, balovima, slikama stare Moskve i Sankt Peterburga i još mnoštvu toga. Sve u istoj,  kazališnoj sceni. Smatram da je tim ”efektom” Wright izbacio dosta dinamike iz filma i koncentrirao se na ono što je ustvari i najvažnije, požudu, zabranjenu ljubavi, kritiku društva i izopćenje jedne žene. Kao što svi znamo, ovaj Tolstojev roman bio je sveopća revolucija, ne samo u književnosti nego i u svijetu, jer se o ženi nije smijelo ni razmišljati na takav način. Upravo nam je to Wright htio i pokazati, no ovim inovativnim načinom je izgubio dosta ciljane publike.Slično se dogodilo Tomu Hooperu i njegovim Jadnicima. Inovativnim načinom snimanja mjuzikla glumci su pjevali direktno na setu, no samim time izgubili na kvaliteti izvedbe.  Bez obzira na to što je roman zaista opširan i što bi neke stvari naprosto bilo kriminalno djelo izbaciti, ovaj film se činio predug. Odveć je teško zadržati koncentraciju kada se film bazira samo na likovima.

facebook.com/AnnaKareninaTheMovie
facebook.com/AnnaKareninaTheMovie

Pa ipak, što bi Tolstoj rekao na sve ovo? Je li ovo on htio reći? Bi li mu smetalo što je njegov cijeli roman stao u dvije-tri scene? To možemo samo pretpostavljati, no ako gledamo na način da zaboravimo da se ovdje  uopće radi o filmu, nekako sve otežavajuće okolnosti postanu lakše. Da sam ovakvu Annu Kareninu gledala u kazalištu,bila bih i više nego oduševljena. Pa zato preporučujem svima koji još nisu, a namjeravaju pogledati Annu Kareninu : ”Zamislite da ste u kazalištu i da vam se sve odvija pred očima. Tako će film bit zanimljiviji, napetiji i teško da će biti predug.”