Recenzija – Bračni zaplet: Jeffrey Eugenides o velikim romansama suvremenog doba

U trenutku kada sam, provlačeći se između polica u knjižarama u tihom lovu na novu tvrdo ukoričenu poslasticu, shvatila da je Jeffrey Eugenides izdao novi roman, i to, ni manje ni više, nego roman o djevojci koja obožava čitati (može li prikladnije?), jedva sam čekala pronaći vrijeme za ugodno sklupčavanje na kauču i uživanje u još jednom remek djelu ovog izvanrednog pisca. Oh, kako sam se samo prevarila. Možda je stvar mojih nadasve visokih očekivanja koja sam (s objektivnim razlogom i na temelju prošlih iskustava) postavila pred Eugenidesa, no da mi je netko ponudio ovu knjigu i pošarao ime pisca crnim markerom ne bih nikada, ni u tri života, pogodila da se radi o ovom autoru.

Za one koji ne znaju, Jeffrey Eugenides napisao je dva izvanredna romana s kojima se zasluženo proslavio. Nevina samoubojstva prate (pre)kratke živote sestara Lisbon kroz morbidan roman koji već danas ima kultni status. Čemu naravno nije odmogla činjenica kako je Sofia Coppola prema njemu snimila uspješan film. Devet godina kasnije, 2002. Eugenides postavlja ljestvicu još više: Srednji spol je bestseler okrunjen Pulitzerovom nagradom o životu hermafrodita Cala i njegovoj složenoj obiteljskoj povijesti. Svi vi kojima je ovo zvučalo kao da pričam francuski, trkom u najbližu knjižnicu – ovi romani mijenjaju stav o životu.

Bračni zaplet opisuje Madeleine, studenticu književnosti koja piše diplomski na temu velikih ljubavnih romana Jane Austen i George Eliot dok se istovremeno i sama susreće s ljubavnim jadima. Upoznaje Leonarda, prekrasnog genijalca koji joj mijenja život iz temelja. Uz to, njezin prijatelj Mitchell opsjednut je idejom o njih dvoje te joj se pokušava što više približiti. Pravi život koji slijedi nakon fakulteta tjera troje likova na preispitivanje ranije donesenih odluka.

Ostala sam u šoku da se jedan takav pisac, koji je svojedobno dotaknuo dno tabu tema i naveo nas da otvorimo svoje vidike, sveo na propitivanje života jedne razmažene, poluegocentrične bogatašice zaluđene romantičarskim idejama u toj mjeri da bi joj i sam Werther pružio ruku prije nego se utopi. Surfajući internetom da upijem stanje svijesti ostatka populacije koji je nabasao na ovu knjigu, naišla sam na hvalospjeve o modernom feminizmu, veličanju obrnute romanse i ideje braka kao nečeg što je u današnje vrijeme više poziv u pomoć nego stvarna želja. Iako se, iz nekih velikih udaljenosti (recimo s Mjeseca), roman može promatrati kao potonje, ja se ipak ne mogu oteti dojmu kako od Madeleine nisam ništa naučila.

Kroz čitavo djelo, čak ni na samom kraju (koji je toliko predvidljiv da ćete već samo na temelju ove recenzije moći dizati oklade o završetku) nisam ništa dobila od nje. Nemam dojam da se promijenila, naučila nešto iz vlastitih grešaka ili uvidjela koliko je bila opsjednuta „Ljubavnim diskurzom“ i idejom vječne, strastvene ljubavi koja nadvladava sve postavljene prepreke. Nemam osjećaj da sam stekla snagu jer sam ja eto, žena i dovoljno sam snažna da mogu živjeti sama, bez potrebe za vječnim utapanjem vlastite samoće u nekom drugom. Ne, jedini poriv koji sam dobila je natrpati se kilama sladoleda, pogledati neko chick-lit smeće poput “Jedi, moli, voli” i ispisivati (kroz obavezne suze) svoje ime uz prezime zamišljenog princa na bijelom konju. Ako se negdje među redovima skrivala snažna feministička poruka koju sam trebala dobiti, očito sam je propustila.