Recenzija: Game of Thrones s03e09 (The Rains of Castamere) – Poglavlje koje nećete zaboraviti!

Spoiler Alert! Spoiler Alert! Spoiler Alert! Spoiler Alert! Spoiler Alert! Spoiler Alert!

Ne postoje riječi koje su dostatne opisati tragediju koju je obitelj Stark doživjela u pretposljednjoj epizodi treće sezone Igre prijestolja. Ovo sigurno nije epizoda koje ćemo se rado sjećati. Štoviše, vjerujem da se mnogi još vraćaju posljednjih deset minuta unatrag nadajući se da se ono što su vidjeli nije dogodilo, ili da će se nekako promijeniti. George R. R. Martin svakako nije bio milosrdan prema obitelji Stark. Neka tinejdžerica negdje u svijetu je gledajući ovu epizodu nekoj svojoj prijateljici zasigurno poslala poruku “OMG” i ovo je vjerojatno prvi put da joj se ne mogu niti želim rugati.

Je li ovo konačan pad obitelji Stark?

Ne znam odakle da počnem. Iskreno, nakon posljednjih deset minuta epizode, zaboravio sam sve što se dogodilo prije toga. Ako se itko žalio da obitelj Stark ne prolazi dobro u tijeku serije dosada, ne znam što će reći nakon ove skoro svršene sezone. Prvo su se Bran i Rickon razdvojili i oprostili (da, da, Rickon je nakon tri sezone uspio spojiti više od tri riječi u jednu sasvim adekvatnu rečenicu – čak i više njih) nakon što smo saznali da je potonji još jači warg, nego što se to prvotno mislilo. Izgleda da je on jedini među njima dovoljno jak da i kontrolira um ljudi (a ne samo životinja). Jon je izdao svoje “divljake” i neposredno nakon toga pobjegao od svoje Ygritte. A da, i Bran ga je spasio budući da je nahuškao svog i Rickonovog vuka protiv Ygrittinih “sjevernjaka”. Dany je osvojila još jedan grad preko Uskog mora, ovaj put uz pomoć naočitog Daarija prema kojem očito već počinje gajiti “djevojačke” osjećaje.

Krvavo vjenčanje

A sad se vratimo jednoj od najgorih, najtragičnijih i najgroznijih scena u povijesti televizije. Ne znam da se ikad dogodilo da je u jednoj epizodi TV serije smrt našla čak tri glavna lika (uz bezbroj sporednih i minornih) – od kojih je jedna bila i trudna. Prazni pogled i konačni jecaj koji je Cat Stark ispustila nakon što joj je sin Robb ubijen (kao posljedica izdaje dogovora s Walderom Freyom čiju je kćer trebao oženiti, ali je izabrao brak s Talisom) bili su jezivi od najstrašnijeg horora. Bol na njenom licu najbolje je oslikala sve kroz što su Starkovi prošli kroz ove tri sezone Igre prijestolja. Sam Robb je prije svoje smrti, od koje nije ni pokušao pobjeći, vidio svoju trudnu ženu kako umire nakon što su joj Freyevi ljudi brutalno izboli nožem u trbuh. Robb se nakon toga samo prepustio smrti, a njegovu smrt simbolično je prethodila smrt njegovog vuka.

Samu krvavu scenu kao da je najavio Aryjin pogled ranije u epizodi kada je sa sumnjom u sretnu budućnost gledala prema tvrđavi gdje su joj u tom trenu odsjedali brat i majka. Ispostavilo se kako je i bila u pravu. Možda najrazorniji trenutak epizode je upravo i bio kada je Arya shvatila što se događa. No, već je bilo prekasno. Nakon dvije sezone putovanja i izbjegavanja smrti po Westerosu, Arya je zakasnila vidjeti svoju majku za samo nekoliko minuta. Tko je mogao ostati ravnodušan na njen posljednji očajnički pokušaj da vidi majku i brata? Vjerujem da su se svima s pulsom, žile zaledile nakon što se Catelyn Stark oprostila sa životom i jednostavno pustila da joj Freyev vojnik prereže vrat (njena smrt još je tragičnija budući da je umrla vjerujući da su joj sva djeca ili ubijena ili pod okriljem Lannistera).

Izostanak glazbe u odjavnoj špici kao da je potvrdio težinu epizode i gubitka jedne, prije svega, časne i poštene obitelji – kojoj to nije baš koristilo. Glazba jednostavno nije bila potrebna da pojača osjećaj tuge i jada. Tišina je bila sasvim dovoljna, kao da su nam autori serije dopustili da procesiramo protekle događaje. Koliko je prošlo od njihove zimske idile u prvoj epizodi seriji do tragedije koja ih je snašla na kraju treće sezone (još nam predstoji jedna epizoda tako da tko zna što se može sve dogoditi).

Martin: Ljudi su bacali knjige, nadam se da neće i televizore

I tako se tragedija obitelji Stark nastavlja. Nakon neugodnog vjenčanja Sansa i Tyriona od prošlog tjedna uslijedilo je jedno krvavo, u stilu Kovačića u kojoj je ulogu fatalne Laure preuzeo Walder Frey. Šok i nevjerica su riječi kojima će svojim prijateljima i poznanicima oni koji nisu pročitali knjige opisivati ovu stravičnu epizodu. A evo kako je Martin opisao svoje iščekivanje epizode koja sadrži, kako on sam kaže, najtežu scenu koju je ikad napisao:

“Ljudi koji su sudjelovali u tome priznali su mi da je to strašno. Kao i obožavatelji s nestrpljenjem, ali i  dozom straha očekujem nastavak. Isto tako, živim u strahu od reakcije čitatelja. Nakon što je ta knjiga izašla, ljudi su mi slali nevjerojatna pisma. Pisali su mi da su knjigu od bijesa bacili u kamin i da nikad više neće kupiti moju knjigu te da me mrze. Međutim, ubrzo su kupili novi primjerak i sada me ponovno vole. Vjerujem da će i sa serijom biti iste reakcije, ali ne bih nikome preporučio da bace televizor u vatru. To je opasno”, rekao je Martin.

Koliko god epizoda bila bolna, ponudila je najbolje što GoT nudi – neočekivanost i uzbudljivost, kakvu rijetko pronalazimo na malom ekranu. Teško je predviđati što će se idući tjedan dogoditi jer u Westerosu nitko nije pošteđen sudbine koju im Martin određuje. Kako će se Westeros podnijeti ove vijesti? Kako će djeca obitelji Stark nositi s posljedicama krvavog vjenčanja? Možda ćemo neke odgovore dobiti već idući tjedna u epizodi do koje svi brojimo dane.

> Video – Game of Thrones: Što nas čeka u posljednjoj epizodi treće sezone?

Uključite se u raspravu:

Kako komentirate najnoviju epizodu GoT-a?