Recenzija – “Gang Signs & Prayer” (Stormzy): Glasna i tiha oluja

Stormzy
Yeah, fire in the park, let’s go!

Velika poruka poslana je 2015. godine kada je na Brit Awards Kanye West okupio pedesetak grime umjetnika koji su skakutali na njegovom nastupu. Bio je to apel da struka napokon prizna grime kao novi glazbeni pravac u Velikoj Britaniji i da ga ne marginalizira. Bila je to zaista lijepa gesta jer svaki bi tamo pojeo Westa za doručak u nekom rep okršaju i ispljunuo ga nazad Kim.. A iza Westa bila je sama krema grime umjetnika, s njima i Michael Omari takozvani Stormzy. Ta predstava bila je prekretnica i za njega. Danas je dostupan njegov album prvijenac “Gang Signs & Prayer”.

Stormzy je i prije bio poznat po svom freestyle izbacivanju rima i iza sebe ima nekoliko singlova. Upravo ta kombinacija daje Shut Up, freestyle sniman live s ekipom u lokalnom parkiću. U njemu se referira na optužbe da je samo „backup dancer“ koje mu upućuje Cadell, a sve je počelo Cadellovim optužbama da se Stormzy previše druži s njegovim puno poznatijim bratom i u njegovoj je sjeni. A Wiley u cijeloj situaciji smiruje i loptu i buraza. Nikad nije dosadno s tim rap trzavicama. Danas Shut Up ima 53 milje pregleda i samo raste, tako da je najviše profitirao Stormzy.

I’ve got the big size twelves on my feet / Your face ain’t big for my boot

Osim što je svoj prvijenac izbacio ove godine, ponovno se vraća i na Brit Awards. I opet nije sam; Ovoga puta gostuje na trenutno megahiperuber popularnoj pjesmi Shape Of You s Edom Sheeranom. Dečki imaju loše brade ali odličan smisao za glazbu. Stormzy je prošao trnoviti put od pozadinskog plesača preko freestyla u parkiću do suradnje sa Sheeranom.

Album kao glazbena cjelina djeluje istovremeno kao glasna i tiha oluja. Tamo gdje je glasan opominje razne repere koji ga žele osporiti, a gdje je tih pjeva o familiji, ljubavi i vjeri. Tako ću ga i ja podijeliti u ovoj recenziji. Kako je i sam izjavio:

“I needed to make an album that represented me, which was always going to be a struggle. I wanted to touch on the gospel side of things, and my faith, because that’s so integral to my character. And the other side of my life — growing up in the streets, doing the things I’ve done with the people I was with, that is also a very integral part of me. I’m not a one-dimensional character.”

Shoot my pain and slay my fear / Before I die, I say my prayer

Pod glasno mislim na glazbeni izričaj kojim se vrti po trap/rap/grime žanrovima. Uvodna naziva First Things First služi kao ispucavanje svima koji bi se kačili s njime na samom početku, u stilu ‘ajde da vas sve skinem s kifle pa da krenem s albumom’. Ali ima još pjesama gdje ih mora skinuti. Cold je trebala biti glavni singl albuma, ali je tu ulogu preuzela stvar Big For Your Boots. Obje vozi ekimo beat i imaju najvišu dozu hypea na albumu. Njima bih dodao još Mr Skeng i Return of the Rucksack kao svojevrsne agresivnije bangere. Na Bad Boys sudjeluju veteran Ghetts i ljubitelj pretjerane autotunaže J Hus. Sve navedene imaju lirike u smislu ‘0ne ulazi mi u dvorište jer će ti moj hibrid rottweiler-stafford-pitbull-doberman odgristi jaja’.

Man thought that Stormzy couldn’t sing

Drugi dio je tiha oluja i predvode ga pjesme u stilu gospela i starog r&b-a. Začudo, ispalo je odlično, može Stormzy plivati i u tim vodama. Ima glas čak i za obično soul pjevanje i, iako nema raspon kao MNEK koji mu sudjeluje na Blinded By Your Grace Pt 2, zvuči dobro. Koliko mu je vjera bitna u životu čuje sa na toj pjesmi i u uvodu 100 Bags. Na Blinded By Your Grace, Pt. 1 i 21 Gun Salute ogolio je vokal uz pratnju rhodes instrumenta. Cigarettes & Cush mi je bila baš dobra r&b seksi stvar dok nisam čuo koliko je autotunea stavljeno na Kehlani. Možda bi bilo bolje da je Lily Allen preuzela glavnu ulogu, umjesto da bude samo back vokal. Velvet ide u istom r&b smjerum ali s puno boljom ženskom vokalnom izvedbom, a prezentira ju NEO koja mi je otkriće.

Stormzy je nešto novo, nešto friško i nešto zanimljivo. Krasi ga polivalentnost raznih žanrova i u njima se predivno snalazi. Američka produkcija i koketiranje s prekobarskim zvukom ovaj album postavlja visoko na Official Albums ljestvici. Na njemu prikazuje svoju agresivniju i onu nježniju stranu – ranjiv je, ali ne da se zaje*. Kroz njegov vokal čuje se znanje i vjera u vlastite mogućnosti. Sve je to ukomponirano u zvijezdi u usponu i bit će zanimljivo gledati razvoj situacije. Za skidanje junfa tj. izdavanje prvog albuma solidan materijal.