Recenzija – Greška u našim zvijezdama: Greška u čitateljima?

Greška u našim zvijezdama roman je Johna Greena, autora knjiga „Looking for Alaska“ , „Abundance of Katherines“ i „Paper towns“. S Greškom je osvojio prvo mjesto New York Times bestseller ljestvice. Inače je poznat i kao youtuber popularnog kanala „vlogbrothers“.

Augustus ima sedamnaest godina, Hazel šesnaest. Sretnu se i zaljube jedno u drugo. Ona ima rak u posljednjoj fazi, on je zloćudnu bolest pobijedio, ali ostao je bez noge. Savršeno se dopunjuju, povezuje ih osobit pogled na život i bolest od koje boluju… Njihov zajednički put traje svega nekoliko mjeseci i kao svaka velika ljubavna priča završava smrću. Ipak, ovo nije knjiga o smrti, već o ljubavi. O tome da junaci izbliza ne moraju biti onakvi kakvima smo ih zamišljali, da svijet nije mjesto na kojem se ostvaruju želje i da istinska hrabrost ne mora uvijek spasiti čovječanstvo. O tome da je i nekoliko mjeseci dovoljno vremena za proživjeti malu vječnost i da su neke beskonačnosti veće od drugih.

Glavni lik je šesnaestogodišnja djevojka Hazel koja boluje od raka, a priča prati par mjeseci njena života nakon (njoj, ne čitateljima) neočekivanog „plot-twista“ Augustusa, sedamnaestogodišnjaka u kojeg se zaljubljuje. Upoznaju se na grupi podrške za djecu oboljelu od raka, povežu se zajedničkim iskustvom s bolesti, knjigama i pesimističnim stavom prema raku i životu kakvog oboljeli moraju voditi.

Kao dva glavna lika, okarakterizirani su tipično, „djevojka iz susjedstva“ s roditeljima koji je vole i brinu za nju, koja dane provodi gledajući America’s Next Top Model, i inteligentni, privlačni John Cusack u nekom njegovom starom filmu Molly Ringwald žanra. Priča nije dramatična niti komična, nema velikih srcedrapajućih trenutaka ni patetike, ima samo dvoje tinejdžera koji vode borbu s rakom, time što su tinejdžeri i novopronađenom ljubavi. Ono što citati na naslovnici knjige nazivaju humorom i izravnosti ja bih jednostavno opisala kao tečno napisan tekst bez besmislenih i mučnih razgovora.

Knjiga stavlja naglasak na živote oboljelih, inzistira na tome da oni, iako kratki i puni boli, mogu biti itekako bogati i kvalitetni. Trudi se razbiti sliku da su oboljeli neki heroji puni nadljudske hrabrosti, odijevajući ih u ljutnju i pesimizam, stavljajući ih u običan život tinejdžera i svakodnevni trud da se pomire s nepravdom bolesti.

Grešku u našim zvijezdama išla sam čitati na preporuku, zbog sveopće galame i osvojene bestseller titule. Nisam imala prevelika očekivanja od knjige, veća očekivanja sam imala od njene popularnosti, i razočarana sam. Osim ako vam se nešto treba gurnut pod nos da biste razmislili o tome na par sekundi, ako niste pročitali nešto lektire ili Kästnerove „Blizanke“, ili nemate više od trinaest godina, mislim da nemate opravdanje za čitanje Greške u našim zvijezdama. Knjiga nema nikakav neočekivani, originalni element. Dobro napisana priča postoji, ali je nezanimljiva i siromašna. Neki „novi“ pogled koji nudi na rak i život s bolešću meni Greška u našim zvijezdama nije ponudila, niti mislim (nadam se) da mnogima može.

Naravno, u pripremi je istoimena filmska adaptacija u kojoj glume Shailene Woodley, Ansel Elgort i Willem Dafoe.