Istaknuto
22.04.2018.

Iza imena Tyger Lamb stoji zagrebačka četvorka čiji je prvijenac "Born Into This" na putu. Album još nije vani, no mnoga vrata već su im otvorena. Upoznajte se s njima dok su još polu-anonimni i nepoznati, prije koncerta 3. svibnja u Vintage Industrial Baru.

13.04.2018.

The Gentleman novo je ime na našoj glazbenoj sceni, no osoba koja se skriva iza tog imena već je duže vrijeme poznata publici. Iza pseudonima krije se Marko Lucijan Hraščanec, školovani i talentirani glazbenik koji svoj istoimeni album prvijenac promovira 13. travnja u kazalištu Mala scena. Povodom toga saznali smo koliko je dugo radio na projektu The Gentleman, zašto album promovira u kazalištu i još mnogo toga.

Knjige

Recenzija – ‘Jutarnji mrak’ (Kišević, E.): Pjesme staroga kova

28.04.2017. Bonislav KamenjaševićFoto: fraktura.hr

U studenome 2016. godine pjesnik i glumac Enes Kišević u nakladi Frakture objavio je novi zbir pjesama Jutarnji mrak. Knjiga se sastoji od izabrane miksture objavljenih i neobjavljenih pjesničkih mikroprodukata.

Kišević je inače autor nesuvremen i izvan dominantnih poetičkih kolosijeka na kolodvoru suvremene hrvatske lirike. Takav je pjesnički put ujedno i dar i prokletstvo, odnosno agregira i višak i manjak estetske vrline. Višak vrijednosti u zaista izvrsnim pjesmama, manjak u onima utopljenima u vodama prosjeka. Uostalom, dvosjekli mač odabrana samosvojna puta vidljiv je i u Jutarnjem mraku.

Osnovni su pravci poetske karte zbirke aforističnost i jednostavnost. Pjesnik se općenito vodio teorijskim naputkom Josipa Užarevića o kratkoći i perceptibilnosti kao temeljnim odlikama lirske pjesme.

Fizionomija zbirke

Motivski pejsaž sastoji se od dviju grupiranih vizura: arhetipskih (priroda, most, rijeka, zemlja, život, biće, sunce, voda, rat, ljubav, majka, pjesma, izvor) i vjersko-identitarnih (Bog, arapsko-islamski korpus, vjera i molitva, tijelo, duša).

Zbirka je prošarana vezanim i slobodnim stihom. Vezani stihovi mahom su ili izosilabički ili akcenatsko-silabički, ritmički (3, 4 stope), često s rimom. Dominiraju šesterac, osmerac, deseterac i dvanaesterac, no nađe se i zanimljivijih metara, primjerice četverotaktni jampski pentametar u pjesmi Prepisan san.

Premda su pjesme većinom užarevićevski kratke, njihov je fizički i grafijski raspon od tro- i četveroredčanih do dugačkih pjesama-rijeka. One vezanoga stiha češće se odranjaju jekom (rano)modernisitičkih poetičkih formacija, iako je ta tendencija prisutna neovisno o formi. Rijetka je suvremena iznimka fotografska snimka Kupačice s mobitelom.

Fiziologija zbirke

Pjesmotvor se sadržajno sastoji od nekolicine neformalnih ciklusa. (1) Prirodni je ciklus svjedok izvornosti i autentičnosti, u čijem je središtu motiv jabuke kao jak simbolički kulturni i umjetnički kapital. Prikaz bijega u prirodu zapravo je prikaz kulturne neiskvarenosti kulturom.

(2) Itinerarski ciklus sastoji se od ponešto putopisnih pjesama. U (3) pseudofilozofskom ciklusu iktus je na biću i bitisanju, odnosu prema životu. (4) Ljubavne su pjesme adresirane ženi lirskoga subjekta. (5) Antiratni ciklus zbir je izvrsnih nenametljivih i potresnih, zapravo antizločinačkih pjesama (Sarajevo: „Pas bez očiju / djetetu bez nogu / suze liže.“ //)

Pjesma Jutarnja molitva svojom magijskom dimenzijom riječi, ponavljanjima i izokolijom sasvim opravdano funkcionira kao pars pro toto svih izabranih pjesama.

Po-etika života – pohvala i zahvala

U središtu je Jutarnje molitve / Jutarnjeg mraka (zbirke) po-etika života – pohvala i zahvala životu, od postanka, rasta, ženidbe, potomstva, bivanja do smrti. Ponegdje u njoj probiju brzice Maka Dizdara: „Zbog obilja bilja što zemljom izmilja, / što dna mora i vrh gora zeleni.“

U duhu hermeneutike i filozofije egzistencije lirski glas nam poručuje da nas svijet u kojemu boravimo stvara i oblikuje. Premda, svikli na njega, mislimo da gospodarimo i formiramo, mi smo formirani i nakon de-formacije svijet ostaje nekome drugome: „Navikao si me na noći. / Navikao na dane. / (…) / A sve i bez mene / bit će ko i prije. / Ni sjena se na me / naviknula nije.“

Maniristički žubor

Kiševićevi muzikalni i zvučni, laki stihovi žubore i prelijevaju se kao brdski potočić. Govor o njegovoj lirici ne može proći bez spomena poslovičnoga sintagmatskog predikata estradnog stiha. Budimpešta je jedan takav žovijalan, uspio i šarmantan šlager te je uz Molitvu lošinjskog mornara paradigmatska za lakoću estradnog stiha.

Kap nad Senom eufonična je posveta Cesariću i starim (rano)modernistima: „Iz mutne Sene / izdvojiš li kap, / ona je ko suza čista. / (…) / No čim je vratiš / u Senu / ponovno mutna će teći.“ Pjesme AH i IH te Bilig očigledno su dizdarevske: „Gdigdi dah, gdigdi prah. / Gdigdi IH, gdigdi AH.“ „A se ležit. / A se jest. / Na vse / vike vikova.“

Valovanje je sumirani kompendij stilsko-formalnih značajki zbirke, rimovani sonet u dvanaestercu koji ponavljanjima, geminacijama, paralelizmima, onomatopejom, asonancama i aliteracijama oponaša zvuk i ritam valova. Poetske strukture Istarska zvona i Sve je u svemu predstavljaju virtuoznost forme svojevrsnim zrcalnim manirizmom, gdje se tekst čita i s početka i s kraja.

Složene forme

Jutarnji mrak sadrži i dva sonetna vijenca. (1) Ljubavni vijenac Pred partiturom mora koji je u akrostihu magistrala posvećen Asji Kišević smisaono je orijentiran na odnos umjetnosti i ljepote. Krhka i nježna umjetnost preživljava u svijetu koji je nemilosrdan.

Retorički upiti reflektiraju žal i sjetu za prođenom ljepotom ranonovovjekovnoga (renesansnog i baroknog) kova. Lirski subjekt ljepotu shvaća bodlerovski – jednokratno, prolazno, ali tim vrednije, vrijednosno neprolazno.

(2) Sonetni je vijenac Voda je moja mati lirsko-mistično snatrenje o vodi.

Knjiga čiste poezije

Svakako, bez obzira na estradizam, i usuprot pitkosti Kiševićeva gorskog potoka, neke su poruke u pjesmama banalne upravo stoga što su ili općepoznate ili potrošene. No i takvi se poetski mikrotekstovi uklapaju u poetičku makrocjelinu. Takav je slučaj s ciklusom ljubavnih pjesama osrednje kvalitete. (Npr. „Moja ljubav prema tebi nikada neće odrasti.“)

Jutarnji mrak knjiga je čiste poezije pjesnika staroga kova. Što upravo znači da je u svom apsolutnom zahtjevu i u skromnoj i nenametljivoj impostaciji na mahove manjkava. Ali tamo gdje nije manjkava, a to je priličan broj zbirkinih listova, tamo je Kiševićeva knjiga puna života, ljepote i ljubavi.

(Visited 168 times, 1 visits today)
Što misliš o ovoj knjizi?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(2 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari