Recenzija – Mockingjay Part 1: Dobrodošlo sazrijevanje trilogije

Uvijek sam bila skeptična prema Hunger Games filmovima jer su se na prvu činili kao preočit i loš rip-off svih negativnih aspekata rimske kulture u distopijskom svijetu budućnosti s dodatkom neke loše teen ljubavne priče. No, nedavno sam se odlučila upustiti u avanturu gledanja dosadašnjih nastavaka jer ne bi se smjelo kritizirati dok se ne pogleda. Tako sam u utorak pogledala prvi dio, u srijedu treći dio i u četvrtak sam otišla u kino pogedati dugo najavljivan i očekivan Mockingjay prvi dio. Lošu teen ljubavnu priču na stranu, zadovoljno priopćujem da je trilogija postigla evoluciju koja je možda bila malo jasnija onima poput mene koji su nedavno pogledali i prvi i drugi dio, ali vjerojatno je bila jasna i ostatku publike.

U prvome dijelu imali smo priliku gledati Katniss Everdeen kao zelenu djevojku punu žara, nepromišljenu, tvrdoglavu i nepopustljivu. Svijet Capitola je šaren, bogat, pokvaren, farsičan, ali i primamljiv. Katniss i Peeta naizgled pobijede sudbinu i prežive Igre. U drugom dijelu stvari se polako počinju raspadati. Katniss sad zna kako Capitol funkcionira, ali u njoj se pojavljuju pukotine, promijenila se. U ljudima Capitola javljaju se sumnje, vladajuće snage strahuju od gubitka moći. Igre više ne izgledaju kao dječja igra u kojoj par nasilnika tlači sve druge, a žrtve stvaraju saveze. Okrutne su, s još gorim preprekama i puno opasnijim ljudima. Dogodila se evolucija igrača i evolucija terena. Treći nas dio vodi izvan umjetno stvorenog terena u stvarnost, a igrači su važna politička lica i bivši Pobjednici uključujući i Katniss. Divno je kad film svoje junake ne prikaže kao staložene i mirne usprkos svih ludosti koje se oko njih događaju. Sam početak filma prikazuje blago sumanutu Katniss i iako se njezino stanje stabilizira s vremenom, dio te ludosti ostaje u njoj i reflektira se u njezine snove, ali i stvarnost. Nesigurna je, paranoična i slomljena. Suprotno logici, to njezin lik približava publici. U ludome i do krajnjih granica izopačenom svijetu, ne možete biti tipičan heroj.

Dio filma koji je pohvalan i dao se vidjeti i u prvom i u drugom dijelu, ali u trećem je istinski došao do izražaja, je način na koji mediji oblikuju mišljenje javnosti. Veliki dio filma vrti se između video prijenosa Peete i Katniss. Peeta koji je ostao u Capitolu smiruje pobunjenike u okruzima, a Katniss pokušava učiniti upravo suprotno. Sve što Katniss radi djelomično je motivirano potrebom da se njezina djela prenesu javnosti. Njezine plemenite radnje prati i snima snimateljska ekipa te ih potom prikazuje preko tajnih kanala. To daje dozu sivila svemu što pobunjenička strana radi jer se patnje pobunjenika iskorištavaju u svrhu poticanja otpora. Prikazan je i dobar trenutak “filma unutar filma” kad Katniss snima poruku javnosti, u pozadini je neka vrsta “zelenog ekrana” (koji nije zelen) i pokojni Philip Seymour Hoffman dere se na nju dok sjedi iza staklenog ekrana u redateljskoj stolici. Igra medijske propagande sa svim njezinim manama  i prednostima odlično je prikazana. Svi Hunger Games filmovi izvrsno su dočarali prolaznost slave, umjetnost emocija u reality showovima, zamjenjivost zvijezda i zvjezdica i “panem et circenses” princip vladanja.

Faktor romantične ljubav i trokuta Peeta-Katniss-Gale tek je malim djelom zastupljen u filmu i to je pohvalan potez. Nikome se ne proživljava još jedan Twilight, a istinski mračna i teška ratna situacija koja vlada u trećem dijelu nije nimalo primjerena ubacivanju nekakvih ljubavnih kompleksnosti. Vizualni identitet filma ostao je i dalje poseban. U ovom dijelu nestale su zelene i zemljane boje prirode i šarenilo Capitola zamijenile su bijela, siva, crna, plava i crvena. Film je napet od početka do kraja i vrvi fantastičnim scenama. Treba pohvaliti i glumačku postavu. U mega slavnu ekipu u kojoj se nalaze Donald Sutherland, Philip Seymour Hoffman, Elizabeth Banks, Woody Harrelson i Jeniffer Lawrence ubacili su se i Julianne Moore, Mahershala Ali i Natalie Dormer (aka Margaery Tyrell). Bila je dobra odluka zadnju knjigu iz Hunger Games trilogije podijeliti u dva dijela. Vjerojatno je riječ o zaradi, ali pohvalno je da nisu požurili taj zadnji dio jer ne mogu zamisliti da bi bio ni upola ovoliko dobar i s tolikim psihološkim efektom. Doduše, djevojka koja je sjedila pored mene na kraju je filma zahvalila falusu. S obzirom na to, zaključila bih da Mockingjay Part 1  u svakom slučaju neće nikoga ostaviti ravnodušnim.