Recenzija – “Nestala”: Poznajete li uistinu osobu kraj koje se budite svako jutro?

Jedan od najhvaljenijih trilera prošle godine, knjiga koju želite ponovno početi čitati čim ste ju završili – sve su to epiteti kojima se kiti „Nestala“, treći roman autorice Gillian Flynn. Brojne nagrade i mjeseci provedeni na prijestolju svih bestseler lista  pokazuju kako je riječ o iznimnom djelu koje je uspjelo u naslonjačima i krevetima zadržati milijune čitatelja, ne dopuštajući im da jedu, spavaju ili dišu između dvije stranice. Trenutno se, pod redateljskom palicom Davida Finchera, snima filmska adaptacija u kojoj glavne uloge glume Ben Affleck i Rosamund Pike.

Pa, krenimo ispočetka.

Šest je ujutro, Nick se budi u svojem krevetu osluškujući milozvučne zvuke pripremanja palačinki iz kuhinje. Nešto je drugačije u zraku, jer danas je poseban dan. Danas im je petogodišnjica. Pet godina savršenog braka. Kao i svake godine do sada, nakon večere (jastozi, uvijek jastozi) njegova supruga Amy je isplanirala lov na blago. Svaka nova zagonetka vodi do sljedeće te, naposljetku, do poklona. Nick je oduvijek bio očajno loš u rješavanju misterioznih pitalica svoje supruge, što će se ove godine pokazati većim problemom nego inače, jer Amy je nestala.

„Slijedite isti ritam. Klikate. Jednostavno se poznajete. I odjedanput razumiješ čitanje u krevetu i nedjeljni doručak, smijanje bez povoda i njegove usne na tvojima. I toliko je bolje od dobrog da znaš da te dobro više nikad neće zadovoljiti. Ne tako skoro. I misliš: O, evo ostatka mog života. Napokon je tu.“

Od samog početka, njih dvoje su bili idealan par, ljubavna priča kakve bi se posramila i Jane Austen. Nick, zgodan i šarmantan, junak svojeg doba jer je došao iz provincije u New York i uspio kao pisac. Amy, toliko savršena i veličanstvena da baš njezin lik predstavlja uzor na temelju kojeg njezini roditelji psiholozi godinama pišu uspješne romane. Nakon propasti njihovih karijera i bolesti Nickovih roditelja, prisiljeni su doseliti se u Nickov rodni grad Missouri. Tada počinje neki drugi scenarij po kojem naši likovi igraju uloge. Ili je možda oduvijek bilo tako?

„Trebam li si izvaditi dušu prije nego što uđem?“ Bila je to njezina prva izjava nakon što smo došli.

Uskoro potraga za miljenicom Amerike postaje nacionalna vijest, a Nick prvi i jedini osumnjičeni. Više nije zlatni momak svoje provincije, sada je neobičan muž koji ne tuguje dovoljno, kojem bježe osmijesi usred novinarskih presica, koji nema čvrste odgovore na mnoga pitanja. U isto vrijeme, kroz Nickove oči vidimo Amy u novom svjetlu, ne toliko blještavom koliko mračnom i kontrolirajućem. Ništa više nije kako se čini, ne postoji osoba kojoj se može vjerovati.

„Uznemiravajuće je prisjećati se toplih uspomena dok je tako hladno.“

Paralelno pratimo dvije priče, razvoj događaja iz Nickove sadašnje perspektive i Amyin dnevnik koji nam pruža pogled iza kulisa, u prošlost njihovog braka. Autorica vrhunski barata psihološkim profilima likova, kao da i sama ima diplomu iz psihologije i nije joj strano promatranje, procjenjivanje, kategoriziranje i tumačenje svih sitnih komadića koji čine osobu osobom. Čitanje „Nestale“ je prava mala avantura, svakom stranicom otkrivaju se nove pojedinosti i skrivene tajne. Svaki puta kada pomislite da ste pronašli čvrstu točku za koju se možete uhvatiti, ona nestaje otkrivajući sljedeći sloj ispod Amyine organiziranosti ili Nickovih ispada. Svaki puta kada pomislite da ste uspješno izabrali stranu, autorica vas ponovno iznenadi. Triler je to bez hladnog oružja, čija se napetost gradi na pažljivom seciranju jednog, naizgled savršenog braka koji je ostao zatrpan svim neodgovorenim pozivima, neizrečenim prigovorima, neopranim posuđem i nepomirenim svađama.

„Kad se osvrnem, doima se kao da smo čekali da se nešto dogodi. Kao da smo Nick i ja sjedili pod gigantskim, od zvuka i vjetra izoliranim staklenim zvonom, no zvone se prevrnulo i – trebalo je nešto poduzeti.“

Knjiga se uistinu može ponosno dičiti svim hvalospjevima kojima ju kritika opjevala. Zaista je nevjerojatan psihološki triler, facinantan pogled na trulež koja se može skrivati u pozadinama jednog braka. Sve do polovice. Nakon naglog obrata u radnji sve polagano, ali sigurno klizi u propast. Nastavak knjige ne ispunjava ni polovinu  fenomenalnih očekivanja koja je Gillian postavila pred nas. Kako je ovo teško argumentirati bez otkrivanja  ključnih dijelova radnje, postavljam samo jedno pitanje: Zašto je sama autorica odlučila promijeniti kraj romana za potrebe nadolazeće ekranizacije? I zašto to svi vide kao razlog za slavlje, a ne očajničko negodovanje koje je gotovo po pravilu rezultat svake ključne promjene u radnji knjiga koje se adaptira za ekrane? Pročitajte knjigu pa zaključite sami.