21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Recenzija – Privid 1938.: Notre coeur mis à nu

08.11.2014. Ziher.hr

Helsinki 1938. Tek je dvadeset godina prošlo od Prvog svjetskog rata. Iako se životi u glavnom gradu odvijaju ustaljeno, slike iz prošlosti još uvijek muče protagoniste. Znakovi antisemitizma mogu se osjetiti u zraku i politička se situacija na svjetskoj sceni uskomešala. Claes Thune otvaraodvjetnički ured i zapošljava pedantnu i šutljivu Matildu Wiik. On slobodno vrijeme provodi s prijateljima u Klubu sredaša dok gospođa Wiik posjećuje kina i kratki bijeg od stvarnosti pronalazi u likovima slavnih glumaca i njihovih muza. Ipak, naizgled svakodnevne situacije i jednostavni životi isprepliću se u jednu napetu priču koju potpisuje Kjell Westö, jedan od najistaknutijih nordijskih autora. Njegovi romani prevedeni su na petnaestak jezika, a za roman Privid 1938., koji je izdan od strane Frakture, dobio je nagrade Švedskog radija i Švedskog književnog društva.

S razlogom je Westö poznat kao najbolji kroničar finske te finsko-švedske povijesti i kulture. I dok se ne prestaju izdavati knjige o dva svjetska rata, snimati dokumentarci o Hitleru, njegovoj vezi s Evom i Staljinovom pozivu ka svećenstvu, na scenu uz burne ovacije stiže ciklus romana o Finskoj i međuraću. Odlično iznijansirani protagonisti, gdje posebno treba spomenuti lik službenice Matilde Wiik i (možda) njenom alter-egu gospođici Milji samo su jedna od karakteristika ovog romana. Svoju burnu prošlost i sjećanja iz logora Matilda pokušava sakriti pred svojim šefom, odvjetnikom Thuneom, koji u vremenima u kojima je već bilo potrebno birati stranu, uporno branio liberalizam.

“Možda je to jedan od nedostataka stvarnosti”, rekao je. “Što je moramo uljepšavati i onda kad je najljepša.”
Razmišljao je nekoliko sekundi pa dodao:
“Ili nedostaci ne postoje u stvarnosti, nego u nama. Možda smo mi ti koji se ne usuđujemo vjerovati da ljepota postoji i da je dovoljna.”
“Kao Garbo možda”, dodala je gospođa Wiik. “Cijeli se svijet divi njenom savršenom profilu, a ona samo misli na to kako ima velika stopala?”

“Nacionalizam i inzistiranje na podrijetlu slabe su bolesti. Najbolje ih mogu izliječiti čitanje i putovanja.”
Za Klub sredaša koji je okupljao Thuneove prijatelje, nove i one iz djetinjstva, bila je rezervirana uvijek jedna srijeda u mjesecu. Uglavnom imućni i na visokim pozicijama u društvu, domaćini su se izmjenjivali svaki mjesec. Ispreplitanje njihovih sudbina sa političkom situacijom u svijetu, pitanjem Židova, braku i odanosti kulminirat će na kraju romana koji odaje sliku privida. I tako za samog čitatelja sve djeluje kao tanki privid, vraćajući se na prethodne stranice kako bih se ponovnim čitanjem uvjerio da je sve dobro shvatio. Švedska recenzija romana kaže da je vremenski stroj izmišljen. Ime mu je Kjell Westö.
(Visited 163 times, 1 visits today)

0%
1