Recenzija: Sjena noći – mračniji i manje patetičan nastavak trilogije

Za sve one koji su čitali njezin roman Otkrivanje vještica Deborah Harkness nije nepoznanica – znanstvenica, povjesničarka i izvrsna poznavateljica okultnog, ova žena ima sve što je potrebno da se napiše roman o vampirima genetičarima i vješticama povjesničarkama te njihovim (ne)prijateljima demonima književnicima. Nedavno je i u Hrvatskoj preveden i objavljen drugi nastavak njezine trilogije All souls, Sjena noći, koji prati vješticu Dianu Bishop u novim avanturama. Svima onima koji su s guštom pročitali prvu knjigu, njezin nastavak, u izdanju Frakture,  donijet će još više zadovoljstva.

Još malo vruće vampirske ljubavi – ne hvala!
Skepticizam prema  „vampirskom“ žanru u ovom postsumrakovskom razdoblju  vrlo je čest i ljudi redovito odbace knjigu i smatraju je još jednom od mnogih u nizu te tematike, iako možda roman i nije tako loš. Tako se odvio i moj prvi susret s Otkrivanjem vještica koji sam na jedvite jade krenula čitati, a nastavila sam s čitanjem najviše zbog toga što u to vrijeme nisam imala pametnijeg posla. Prvi nastavak All souls trilogije zaista pokazuje elemente po kojima bi ga se moglo opisati kao „Sumrak za odrasle“, ali Sjena noći svakako je potpuno druga priča što me ugodno iznenadilo. Mračniji, manje patetičan i svakako zanimljiviji, Harknessičin drugi roman definitivno se isplati pročitati, a da nije još jedan roman o zabranjenoj ljubavi između smrtnog i besmrtnog bića pokazuje i prvo mjesto na New York Timesovoj ljestvici te brojne pohvale kritičara. Upravo taj zreliji prikaz ljubavi vampira i smrtnice, koji nije samo odnos prožet požudom i romantičnim osjećajima, već je obilježen mračnijim i kompleksnijim osjećajima svojstvenim onome što vampir uistinu predstavlja, podiže djela Deborah Harkness na novu razinu. Ispijanje krvi, borba s onim najgorim u sebi i očajnički pokušaji da se pronađe način da se takva neprirodna ljubav predatora i žrtve održi svakako pružaju drugačiji i realniji pogled na tu situaciju, koja je danas čest motiv knjiga koje tinejdžerice rado gutaju. Odnos vampira i smrtne žene je više od zabranjene ljubavi u stilu Romea i Julije, jer Romeo nije niti u jednom trenutku bio u opasnosti da isiše Julijin život zajedno s njenom krvlju, a i bio je do samog kraja vrlo živ.

Povratak u budućnosti – nova verzija

Na početku romana susrećemo se s Matthewom de Clairmontom i Dianom Bishop tamo gdje smo ih i ostavili – na putovanju kroz vrijeme, koje im je došlo i kao svojevrsni medeni mjesec. Od opasnosti koje im prijete u 21.stoljeću  pobjegli su u još opasniji svijet Engleske na kraju 16.stoljeća. Progoni vještica u punom su jeku, a to baš i nije dobra vijest pošto je i Diana jedna od njih. Matthew se suočava s neočekivanim i neplaniranim preprekama u obliku špijunskih zadataka u službi engleske kraljice koji vrlo podsjećaju na one koje će agent 007 obavljati stoljećima kasnije te osjećajima koje u njemu budi ponovni sastanak s u budućnosti umrlim ocem. Kad se svemu nadodaju ljubomorni bijes poluludog demona i zaljubljeni habsburgovac  situacija ne može biti kompliciranija, a ovaj nespojivi dvojac morat će ju razmrsiti najbolje što zna ako se žele ikad vratiti u budućnost.

Christopher Marlowe, Sir Walter Raleigh i kraljica Elizabeta I. samo su neki od poznatih povijesnih ličnosti koje je Harkness uključila u radnju svog romana, a mora se napomenuti da većina nije nimalo laskavo opisana.  Na interesantan način spojila je sve ono što smo naučili o povijesti tog razdoblja s elementima fantastike, a fiktivni likovi se sjajno uklapaju u povijesni kontekst i na jedinstven način daju vjerodostojnost njezinoj zapravo izmišljenoj priči. Samo na rijetkim dijelovima čitatelj može zastati i zapitati se kako bi određena situacija zaista izgledala u očima puka kasnog šesnaestog stoljeća, kada nije bilo tehnologije za prikrije nadnaravno, a različitost je značila kažnjavanje za kojim bi uobičajeno slijedila smrt. No kada se prisjetimo da niti najveći stručnjaci ne znaju kako je zapravo u najsitnije detalje izgledao život toga doba, ne možemo previše osuđivati autoricu.
Za ljubitelje vampirskog žanra Sjena noći svakako je razina više od uobičajenih romana tog područja te bih ju preporučila svima koji su uživali u Sumrak sagi, Vampirskoj akademiji i ostatku ekipe, a željni su malo inteligentnije zabave te vrste. Onima voljnim otrpjeti malo izljeva nježnosti i izjava vječne ljubavi, ova knjiga će donijeti vrelo zanimljivih informacija o životu u tudorskoj Engleskoj i zaintrigirati ih tajnim životima neljudskih povijesnih ličnosti.