21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Recenzija: Star Trek Into Darkness – Uzbudljiv SF nastavak s nedovoljno razrađenim likovima

11.05.2013. Paula Bračko

Još 2009. godine, nakon izlaska prvog Star Trek reboota u režiji J.J.Abramsa, Trekkiejevci su bili podijeljeni. Iako su kritičari hvalili spektakularan i vizualno uzbudljiv novi pogled na legendarnu franšizu, film je podijelio fanove na one koji ili vole ili mrze film. Nakon toga je krenula četverogodišnja kalvarija čekanja nastavka i rasprava o tome što će Abrams novo smisliti i prirediti Trekkiejevcima. Into Darkness je u četvrtak stigao u većinu europskih, pa tako i hrvatska kina. Sad, više nego ikad, fanovi ove legendarne franšize će imati o čemu raspravljati u iščekivanju sljedećeg nastavka (koji je najavljen za 2016. godinu) jer im je Abrams pružio i više nego dovoljno materijala za debatiranje.

Into Darkness se radnjom nastavlja na svog prethodnika, iako čak i oni koji nisu nikad pogledali taj film će uspjeti pohvatati konce o tome tko je tko u hodu. Cijela posada je ondje gdje smo ostavili u prošlom filmu: Chris Pine kao James T. Kirk se fino zavalio u kapetansku stolicu USS Enterprisea; Zachery Quinto je još jednom navukao na sebe vulkanske uši legendarnog Spocka koji je Kirkov prvi časnik; Zoe Saldana i dalje je inteligentna lingvistkinja Uhura; Karl Urban ponovno tumači vječno živčanog i ironičnog liječnika McCoyja zvanog Bones, a Simon Pegg je u filmu kao živahni inženjer Scotty koji je zaljubljen u mašineriju Enterprisea. Posadi se pridružila i Carol Marcus (Alice Eve) jer, realno gledajući, nikad dosta ženskih likova kojima se kapetan Kirk može upucavati.

Star Trek vs Star Trek Into Darkness

I dok je prvi film išao prema tome da upozna publiku s glavnim likovima te smjesti Kirka u kapetansku stolicu te postavi temelje njegovog i Spockovog prijateljstva, nastavak predstavlja izazov za mladog kapetana koji se mora još jednom dokazati svojoj posadi kao sposobni i čvrsti vođa. Iako Chris Pine nema tu karizmu kojom je William Shatner zračio u istoj ulozi, svejedno je uvjerljiv kao predvodnik tima ljuda koji se po prvi puta suočava s terorističkom prijetnjom koju predstavlja John Harrison (Benedict Cumberbatch). Za razliku od prvog filma, u kojem je Eric Bana utjelovio Romulanca Nera kao glavnog negativca, u ovom nastavku je priča krenula drugim tokom. John Harrison karizmatični je zločinac koji hladne i prisebne glave čini djela za koja preuzima potpunu odgovornost i ne kaje se zbog njih jer u svom umu postupa ispravno i vidi se kao heroj. Upravo je fantastično koliko je Cumberbatch shvatio psihologiju svog lika i dočarao njegov karakter na način da poželite navijati za njegovog negativca.

Gotovo cijela radnja se vrti oko tri lika: Kirka, Spocka i Harrisona uz povremenu asistenciju zabavnog i uvijek moralnog Scottyja. Ono što zamjeram ovom filmu u odnosu na prvi jest što je pružio jako malo mjesta ostatku posade. Abrams naprosto nije iskoristio priliku da dodatno razvije svoje likove. Uhura je u ovom filmu prikazana gotovo potpuno kroz ulogu Spockove djevojke koja ga hrabri prije odlaska u borbu što je potpuno krivi pristup njezinom liku. Ni Bones nije imao puno prilika da se dokaže fanovima. U dvije-tri scene se istakne svojom zajedljivim sarkazmom koji vam izmami osmijeh na lice, ali osim toga, imate osjećaj da je on zabunom dospio na Enterprise. Kao i u Uhurinom slučaju, morate pričekati zadnju trećinu filma da bi Bonesa vidjeli u pravom zasluženom svijetlu. Pilot Enterprisea, Hikaru Sulu (John Cho) i navigator Pavel Chekov (Anton Yelchin) dobili su tek par scena,  ali su se obojica dokazala kao profesionalci pod pritiskom i bio ih je pravi užitak vidjeti u akciji, makar i na par sekunda. Novopridošlica Carol Marcus ostavila je dojam inteligentnog, ali istovremeno i koketnog lika.

Razočaravajuće je koliko se moglo napraviti s ovim likovima, no s druge strane, upitno je bi li Abrams uopće uspio dostojno uprizoriti Kirka i Spocka da je bio jednako usmjeren na sve likove. Njih dvojica od prvih minuta pa sve do kraja filma razvijaju svoj odnos i time sve više približavaju Spocka njegovoj ljudskoj strani, iako naizgled prevladava vulkansko porijeklo. Usudila bih se čak reći da Kirk ima veći utjecaj na Spockove emocije nego Uhura s kojom je Spock u vezi. Njihovo prijateljstvo koje se zasniva na međusobnom podbadanju i duhovitim opaskama kulminira u emotivnoj sceni koja rasplače i samog Spocka. Ne bih rekla da će dirnuti i one najtvrđeg srca jer je scena začinjena onom tipičnom hollywoodskom famous last words patetikom, ali činjenica je da je to klimaks u Kirkovom i Spockovom odnosu koji je ključan za daljni razvoj filma i sam rasplet radnje.

Kirkov lik je također izuzetno zanimljivo vidjeti kroz Harrisonove oči jer glavni junak filma i glavni negativac su ustvari slični u svojim razlikama. To znači da su obojica snažni karizmatični vođe koji izuzetno cijene svoju posadu te stavljaju kolektiv kao interesni cilj. Međutim, Kirk je još uvijek neobuzdan i nesklon slijeđenju pravila te postupa nagonski, dok Harrison pomno planira svoje poteze i hladnokrvno pristupa idejama koje zastupa. Svoje ambicije doživljava kao prioritet i ne uvažava tuđe mišljenje te se smatra superiornijim od ostalih. Kirk, s druge strane, koliko god bio pun sebe, i dalje uviđa da postoje bolji od njega.

Zlatna sredina

Kraj filma možda je najveće razočaranje od svih. Dva sata strahujete od tog, naočigled nepobjedivog zločinačkog uma koji je i psihički i fizički nadmoćniji od čitave posade Enterprisea da bi se cijela priča razriješila samo tako u posljednjih deset minuta. Harrison, koji je predstavljen ko nadčovjek se odjednom nađe na koljenima i uskoro već gledate odjavne creditse. Film koji je toliko bogat specijalnim efektima i posebno ugodan oku ako se odlučite na 3D verziju zaslužuje malo više od takvog završetka.

U konačnici, moram Abramsu i ekipi dati solidnu trojku. Film je uzbudljiv sci-fi sa zanimljivim likovima, ali nažalost nisu dovoljno razrađeni. Akcije i specijalnih efekata ima taman toliko da bude po svačijem guštu, no to ne opravdava nekoliko manjih plot-holea i nezadovoljavajući završetak. Unatoč tome, moram pohvaliti glazbu koja apsolutno veličanstveno odgovara ne samo ovom žanru već i dočarava veličinu i bitnosti ove franšize. Također, John Harrison će se nesumnjivo naći na popisu najzanimljivijih zločinaca i to zahvaljujući činjenici da je bilo pravo zadovoljstvo gledati Benedicta Cumberbatcha kako ga utjelovljuje. Pred nama su tri godine čekanja na treći nastavak pa držim fige da Abrams u međuvremenu nauči iz svojih pogrešaka i ispravi nedostatke u novom filmu.

(Visited 261 times, 1 visits today)