21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Recenzija: Sveta zemlja – Nepristrana pozicija isključila je nužnu kritiku

18.04.2015. Anja GrgurinovićFoto: youtube.com/screenshot

Ove ste srijede u sklopu programa Festivala tolerancije, koji se održava u kinu Europa, mogli pogledati dokumentarni film Sveta zemlja (2014.), američkog redatelja Petera Cohna. Kao što i sam naslov daje naslutiti, film se bavi izraelsko-palestinskim sukobima, odnosno gledatelj prati godinu dana u životu nekoliko protagonista na Zapadnoj obali. Ono što je interesantno jest kako su u fokusu i palestinski i izraelski likovi tj. kako nam kaže kratki sadržaj filma, redatelj promatra priču “kao autsajder, nepristrano” dajući prostora ljudima različitih pozicija na spektru politike i religije. Međutim, čak i kod dokumentarnih filmova, “objektivnost” je iluzija; svako je djelo produkt određenog konteksta, ideologije i politike, a isto je tako iluzija neki događaj promatrati “nepristrano”. Samo pozicioniranje sebe kao “nepristranog” promatrača ima određeno značenje, odnosno i ta “nepristranost” zapravo smješta osobu u kontekst određene ideologije. Upravo će zato biti zanimljivo analizirati ovakav film, pogotovo jer se njegov tvorac pozicionirao kao “nepristrani autsajder” u toj priči.

Dakle, nakon vrlo kratkog, i poprilično površnog, objašnjenja sociopolitičkog konteksta izraelsko-palestinskih sukoba (iako taj kontekst u biti nije u fokusu ovog filma, ali na to ćemo se vratiti kasnije), krećemo u promatranje života glavnih likova. Ortodoksni Židov Aaron Katsof se iz Sjedinjenih Američkih Država preselio na Zapadnu obalu i dio je takozvanog pokreta izgradnje ilegalnih naselja (settlement movement) koji je sustavno započeo od 1967. godine i u kojemu su Židovi iz svih dijelova svijeta dolazili na taj prostor i počeli graditi svoje kuće. U biti je upravo taj pokret u dosta velikoj mjeri u fokusu ovog filma – mnoga su naselja izgrađena na zemlji Palestinaca, bilo na njihovoj privatnoj zemlji ili na zemlji koju su jednostavno smatrali svojom, što je i dovodilo do sukoba. Aaron je tako poprilično radikalan u svojim stavovima, a doseljavanje na ovu zemlju mu znači ostvarenje sna. Često se događa da mu Palestinci uništavaju vinograde, u znak pobune protiv okupacije. U priči se pojavljuje i ortodoksni rabin Menachem Froman, koji je bio jedan od osnivača navedenog pokreta, ali koji se zalaže za mir i surađuje s palestinskim vjerskim vođama. Izraelska aktivistica Hagit Ofran radi u sklopu organizacije Peace Now, koja se zalaže za stvaranje dvije države za dva naroda – za palestinsku i izraelsku državu – te isto tako aktivno radi na spriječavanju pokreta naseljavanja. S druge strane vidimo i stavove nekoliko Palestinaca – mladi novinar Mohammad Tamimi aktivno vodi tjedne prosvjede protiv okupacije Izraelaca i putem društvenih mreža piše o situaciji u kojoj se nalaze Palestinci u njegovom selu i na cijeloj Zapadnoj obali. Još jedan zanimljiv lik s palestinske strane je Nasri Sabarna, gradonačelnik gradića Bet Ommara, koji se također zalaže za mir i za rješenje u vidu stvaranja dvije države.

Vidimo, dakle, kako je redatelj doista dao prostora različitim ljudima s različitim stavovima – valjda kako bi pokazao kako među Izraelcima doista ima onih koji su ortodoksni i radikalni, ali kako ima i ljudi koji žele mir, koji traže rješenje u vidu stvaranja dvije države. Isto mu je tako namjera vjerojatno bila pokazati i priče koje stoje iza Palestinaca, kako nisu u pitanju nekakvi nasilni teroristi, već ljudi koji se bore protiv okupacije. Međutim, ono što je zanimljivo je vidjeti odnose snaga između tih dvaju naroda, a koje je redatelj, svjesno ili nesvjesno, pokazao. Tako dva Palestinca, Mohammad i Nasri, obojica pričaju priče koliko su puta završili u zatvoru zbog borbe protiv okupacije od strane Izraelaca. Isto tako, pogotovo u priči o Mohammadu, vidimo izraelske vojnike koji brane spomenuta naselja – vojnici koji u prosvjednike bacaju dimne bombe, koji su do grla naoružani i koji doista ubiju jednu osobu – Mohammadovog bratića Mustafu. Bez obzira na to što je redatelj nastojao prikazati perspektive sa svih mogućih strana, i dalje je jedino ubojstvo kojemu svjedočimo ubojstvo jednog Palestinca. Ono što je iz izraelske perspektive prikazano kao tragično jest izbacivanje Židova iz kuća u već spomenutim nastambama, pri čemu možemo vidjeti njihovo nezadovoljstvo, tugu i plač, budući da ti ljudi čvrsto vjeruju da je to njihova zemlja i doista žele tamo živjeti. Ali nitko se od njih nije našao u izravnoj životnoj opasnosti od strane protivničke (dobro naoružane) vojske.

Ono što je poanta svega navedenog jest da je ovo još jedna tipična “priča o ljudskim sudbinama” ali koja, baš zbog “nepristrane” pozicije iz koje polazi, ne daje eksplicitnu kritiku cijele te situacije, već cijelu priču nastoji prikazati u okviru diskursa mira, tolerancije i pluralnosti perspektiva. I sve je to divno i krasno, ali takav prikaz ne uključuje prave odnose moći na terenu između dviju strana, sociopolitički i ekonomski kontekst, međunarodne aktere koji su u cijelu priču uključeni (recimo SAD, vodećeg “svjetskog policajca” kao jednog od najgorljivijih saveznika Izraela) i uopće razmjer žrtava na jednoj i drugoj strani, pri čemu je palestinskih žrtava puno više. Stav redatelja bi vrlo lako mogao biti sličan stavovima nekih od protagonista filma – mir, tolerancija i dvije države za dva naroda. Ali to nije tako jednostavno, jer ne uračunava odnose snaga. Evo, da se slikovito izrazimo, ako ste doista išli gledati film u kino Europa, mogli ste odmah nakon ulaza u dvoranu, s lijeve strane, vidjeti rezervirana mjesta za izraelske ambasadore. A gdje su bila mjesta za palestinske?

(Visited 132 times, 1 visits today)

0%
1