Recenzija – ‘Svjetlo’ (###): Eksperimenti mraka nad horizontima svjetla

Uvijek je vrlo zanimljivo pred sebe staviti zadatak i poslušati hrvatski bend koji voli proizvesti eksperimentalnu muziku na neuobičajenim mjestima. Sisački bend ### napravio je upravo to. Pod sloganom “do it yourself, do it simple“ snimili su svoj četvrti EP u beogradskom kinu Zvezda. Trojac koji čini jezgru benda su Sven, Jurica i Goran, a još je barem tri puta više toliko prijatelja benda koji su pridonijeli da EP ugleda svjetlo dana. Album, recimo to tako jer nije klasični LP, ima svoje dvije strane. Prva je strana A, a na njoj se trojac najviše oslanja na noise rock koji se mogao čuti na prethodnim izdanjima, dok strana B ima više eksperimenata s elektronikom.

Odslušani materijal čini se vrlo zaokružen, masivan, tmuran i težak na prvi pogled. Treba uzeti u obzir da su svoje prste u svemu tome imali beogradski bendovi poput Mnjenja i Čistilišta koji upravo kombiniraju već prije spomenute žanrove uz mračan prizvuk, ali i dovoljnu dozu umjetnosti u svemu. Posebno je zanimljivo bendovsko djelovanje i istraživanje na polju multimedije gdje sami stvaraju spotove i dizajn albuma. Na EP-u se nalazi podosta utjecaja koji idu od Hemedexa, Repetitora pa do METZ-a što im svakako daje masni ton, ali ako uzmemo da je izdanje vrlo živo, odnosno, da je snimano u kinu, sigurno će neki glazbeni perfekcionisti pronaći sviračke greške. Za nešto što dolazi iznutra, a to glazba svakako jest, šest pjesama je dovoljno da vas uvedu u svoj svijet buke.

Ono što dojmi, možda prije svega, naslovi su pjesama. Tko ne bi preslušao kako zvuči pjesma koja se zove Rekli su da će boje nestati, ostale su samo boje ili Ostale su samo boje, a rekli su da će nestati? Obrnutim redosljedom riječi za gotovo istu pjesmu naglasila se tanka granica između onoga što se čini i što zaista postoji, a to je da eksperimentima na području melodija, distorzija, basseva i syntheva možemo postići dovoljnu razliku u doživljaju. U takvom postavljanju stvari B strana zvuči više futuristički, dok A služi kao čvrst temelj za ono što se kasnije nadograđuje. Epsko razvijanje numere Zašto horde mraka ljube nebo? čini se kao posve impulzivno izbacivanje onoga što je bendu u tom trenutku bilo na duši. Iako pjesma počinje nešto mirnije, na polovici doživljava svoj vrhunac i kreće u daljnji pohod prostorijom u kojoj odzvanja. Na trenutak vas može obuzeti određeni osjećaj da zbilja slušate soundtrack za neki film ili barem nešto jače pjesme God Is an Astronaut.

Ovakav način instrumentalne muzike čini se vrlo uzbudljiv i živ jer vam za njega ne trebaju riječi po kojima bi ste si dočarali stanja glavnih likova. Uostalom, instrumenti rade za njih i to je vrlo iskreno, a ako tome još pridodamo naslove pjesama, zaista vam drugo ne treba. To što su dečki iz Siska ponukalo me na jedno pitanje. Kakvu energiju i inspiraciju taj grad daje glazbenicima da rade zaista kvalitetnu glazbu, toliko zapostavljenu na našim prostorima? Sjetimo se samo The Bambi Molestersa koji su se probili na svjetske pozornice baš iz Siska i to s netipičnim surf rockom. Iako su žanrovski povezani samo rockom, ### nude gotovo podjednaku dozu kvalitete i zanimljivosti u onome što odsviraju, a pritom nikako ne treba tražiti poveznice među nekim veteranima žanra (Fugazi, Sonic Youth, Half Japanese…).

Propala industrija, grad sa sve manje ljudi, panonski mentalitet – sve mogu biti utjecaji onoga što čujemo na „Svjetlu“. Ako obratimo pozornost na prijašnje radove pod nazivima „Ljestve“, „Mulj“ i „Olovo“ koji su snimani u industrijskim prostorima, može se shvatiti odakle sirovost i jednostavnost. Bend ### i njihov rad, s naglaskom na „Svjetlo“, nisu za svakoga u svakom trenutku, ali sigurno će se pronaći trenuci u životu kada ćete trebati ovako nešto da vas trgne i obuzme. A onda će vas teško pustiti na miru.