Recenzija: Unutarnje traganje raskošnog vizuala i oskudnog sadržaja („Knight of Cups“ T. Malick)

Rick (Christian Bale) je scenarist koji tumara opustjelim pejzažima svog unutrašnjeg svijeta, filmskim setovima, luksuznim partijima i širokim ulicama vanjskog svijeta. Na njegovom duhovnom putu, koji je prije svega krug, sustižu ga traume iz prošlosti u vidu autoritativnog oca, brata i bivše žene, te ljubavni izazovi budućnosti u nizu atraktivnih i plitkih romansi koje se smjenjuju rutinskim rasporedom. Ovo je okosnica vizualno atraktivnog, ali sadržajno oskudnog posljednjeg filma Terrencea Malicka. Malick je u svojoj karijeri, nakon prva dva vrlo uspješna filma, napravio podužu stanku od dvadeset godina za čije vrijeme se potpuno povukao sa scene. Posljednjih godina kao da nadoknađuje izgubljeno vrijeme nalazeći se u najintenzivnijoj fazi, ali nažalost ne i najkreativnijoj. Njegov posljednji film Vitez pehara (Knight of Cups), nazvan po karti iz tarota, vizualnim stilom, za koji je najzaslužniji meksički majstor Emmanuel Lubezki, naslanja se na prijašnja dva filma; Drvo života i Otok naše ljubavi, noseći njihove stilske karakteristike, ali i mane koje u ovom filmu poprimaju još veće razmjere.

Vitez pehara metafizička je priča o ljudskom padu i potrazi za smislom koncipirana kroz binarnosti magijskog i profanog, uzvišenog i niskog u čovjeku, s poglavljima nazvanim po tarot kartama Velike Arkane. Magijsko i svakodnevno isprepleteno je u filmu pa Rick tako u jednom trenutku posjećuje srpsku gataru, a u drugom vidimo magijski ritual pentagrama. Već u sljedećim scenama Rick je suočen licem u lice s lažnim sjajem suvremenog Hollywooda prepunog šampanjca, razularenih zabava, filmskih zvijezda i jeftine fascinacije. Malick dijagnosticira rugobu elitnog filmskog svijeta kojem nikad nije pripadao, pogotovo ne u onoj mjeri u kojoj pripadaju glumci koje odabire u posljednje vrijeme. I ovim filmom Malick uporno nastoji prikazati duhovnu borbu i složenost postojanja koja je skrivena iza prividne stvarnosti, ali uporno ostaje na površini neuspjevajući da filmskim eksperimentom kaže nešto novo, već samo dobro poznate stvari pakira na vizualno atraktivan način. U ovoj priči o duhovnom padu najveći pad doživljava film. Dobiva se dojam kako je Vitez pehara filmsko iskustvo od veće vrijednosti za glumce uključene u njega, nego za gledatelje. Scenarij nije postojao, a Malick nikom od glumačke postave nije rekao o čemu je ovaj film. Možda zato i ne čudi što u pojedinim scenama dobivamo dojam kako su glumci izgubljeni vrteći se oko osovine koja ne postoji. Unatoč tome što su bili prisiljeni da iz vakuuma izrade likove, nekoliko uloga izuzetno je impresivno u ovom filmu, u prvom redu ona, uvijek sjajne, Cate Blanchett koja tumači Rickovu bivšu ženu.

Malick stavlja filmski eksperiment ispred klasičnog pristupa filmu, a vizualnost ispred sadržaja i time zaokružuje prazninu u jednu lijepu i oku ugodnu formu koja ipak zamara gledatelja. Ako je takav pristup funkcionirao na njegova dva prijašnja filma, to ovdje gubi snagu, pa se stječe utisak da nije toliki problem što u sveopćoj konfuziji glumci nisu znali o čemu je film, nego što to nije znao ni on. Dobiva se dojam da je korištenje ovakvih redateljskih sredstava samo sebi svrha, tim više što ne obogaćuje, već banalizira završni proizvod. Šteta. Idejna postavka filma i koncipiranost po tarot kartama je jako interesantna, glumačka postava sjajna, ali fragmentirane scene, smontirane u jednoličan niz, ne ukazuju da se radi o smislenoj cjelini, o duhovnom rastu, napretku ili stagnaciji, pa tako ne korespondiraju s ambicioznom strukturom filma. Cilj tarota je da osvijetli tamu našeg postojanja, da gledajući u karte koje smo izvukli vidimo neki dio naše sudbine i sebe. To je mogao biti i ovaj film, tarot karta koja će nas odvesti u tamni kutak nas samih, ali umjesto toga postao je pretenciozni eksperiment koji zahtjeva mnogo gledateljeve pažnje, a malo toga zauzvrat daje. Jednom davno Christopher Plummer, nakon što je s Terrenceom Malickom radio na filmu Novi svijet, izjavio je kako nikad više ne bi radio s njim, ali i nešto još važnije, da bi Malick napokon trebao nabaviti scenarista. Da ga je barem poslušao.