Recenzija – “Visions of Us on the Land” (Damien Jurado) : Završetak lutanja

facebook.com/jurado.damien

Sve je započelo 2011. godine sa snom. Snom o čovjeku koji je pobjegao od civilizacije i nabasao na misteriozno mjesto – “Maraqopu”. Ujedno i ime albuma koji je prerastao u trilogiju. Posljednji album Damiena Jurada – “Visions of Us on the Land” svjetska kritika obasula je hvalospjevima, a ujedno je i glavni razlog njegove turneje. Nestrpljivo čekanje na njegov koncert činilo se kao idealno vrijeme za osvrt na njegov odličan uradak.

Maraqopa nikada nije trebala imati nastavak priče. Međutim, prilikom pisanja sljedećeg albuma Damien je imao osjećaj da priča o lutanju nije gotova i tako smo dobili “Brothers and Sisters of the Eternal Son”. Iako je rekao da trećeg albuma o istoj tematici neće biti, čini se da je opet zalutao, tj. da ga je previše vuklo vraćanje Maraqopi i preispitivanju vlastitog postojanja na albumu kojeg će nam predstaviti 7.7. u Močvari kao zagrijavanje za treći SuperUho festival u Primoštenu.

“Maraqopa” i “Brothers and Sisters” su isključivo temeljeni na snu kojeg sam imao. “Visions of Us on the Land” je završetak priče, tj. moje mišljenje što bi se dogodilo da se san nastavio, rekao je u jednom intervjuu Damien. Pa da vidimo gdje ga je put odveo. November 20 nas bez okolišanja uvodi u priču ritmom spremnim za stupanje i odmazdu. Sve je rečeno i nema ničega osim naprijed. Polako prelazi prema Mellow Blue Polka Dot koju presijeca s uvodom pjesme Silver Timothy te tako povezuje priču i nagoviješta daljnje lutanje uz “Stick around it gets worse in your shoes, Here’s your curse”. Na jednoj od dinamičnijih pjesama na albumu – Qachina – gubi razum, luta i pronalazi sebe uz brojne efekte, ritmičku podlogu glazbene daske za pranje rublja i lagano nas uvodi u Lon BelluLon Bella je kao i sve pjesme dobro posložena folk pjesma uz primjesu znanstvene fantastike. I to je recept koji uz manji ili veći omjer jedne od sastavnica čini iznimno pitak i sjajan album koji nas bez problema udaljava od svega i stvara okolinu pogodnu za bijeg u beskrajna prostranstva. Ili njegovim riječima u Sam and Davy, da poput njega krenemo prema Suncu. On the Land Blues je prva pjesma koja je napisana za album i nakon koje se sve počelo slijevati u već nam poznatu tematiku nanovo obogaćenu njegovim ZF folk izričajem. Damien cijelu priču trilogije karakterizira kao duhovnu znanstvenu fantastiku. Pa tako i na spomenutoj traži da bude odriješen tereta i čeka na povratak onoga koji vidi kroz sve, na Prisms se pita što će biti s nama nakon kraja “Do we still go on Long after rewind, Who’s to really know Once the exits closed, There’s only one way in, Then it’s through” što se nastavlja na halucinacijama kroz Onalasku  gdje provodi vrijeme u pustinji slušajući glasove mudrosti i pjevajući sa Stvoriteljem, te je postao “freedom in motion where Wind never slumbered” .

Kroz svih sedamnaest pjesma provlače se biblijski motivi, traženje puta, traženje odgovora i ujedno izgubljenost i zbunjenost čovjeka koji ne zna gdje ide i prema čemu. No ipak, nastavlja dalje. Duhovnost je postala jako bitan dio njegovih albuma otkada je počeo svirati zbog sebe, a ne onako kako je mislio da ljudi žele da zvuči. Ali uz neizostavan dio navedenog ZF štimunga koji je zapravo blues psihodelija obogaćena “svemirskim” efektima (što je posebno vidljivo na pjesmama Qachina, Lon Bella, Taqoma, Walrus). Međutim, kad kaže ZF ne misli na filmove poput Star Warsa i Star Treka, već više poput Rod Steringova antologijskog serijala Zona Sumraka gdje se radnja fokusira na obične ljude koji se odjednom nađu u neobičnim, a najčešće i nadnaravnim situacijama. Sukladno tome i Damien priču na ovom albumu opisuje kao buđenje iz sna, te su sada glavni lik (uvjerava nas da to nije on) i djevojka (vjerojatno Silver Catherine koja je ujedno i poveznica s prethodnim albumom) sami na Zemlji i na neki način oni su novi Adam i Eva. Zapravo je cijeli album protkan pričom o dvoje posljednjih i besmrtnih ljudi koji traže svoje mjesto i smisao u nepoznatom svijetu. A povrh svega nisu sigurni jesu li uopće živi ili je sve ovo san? Što ako se probude i zapravo se nađu u bolnici te nikada više neće vidjeti jedno drugo i okruženi su ljudima koji bi trebali biti njihova obitelj?

Potaknut limbom i nesvjesnim kretanjem, odlučio se prepustiti traženju i ostao otvoren ideji o povratku te joj se ubrzo potpuno prepustio i krenuo zapisivati tok svijesti koji je ubrzo i uglazbio te su vokal i gitara snimljeni uživo u jednom dahu, a dodatni slojevi naknadno su dodani uz pomoć producenta Richarda Swifta koji mu je mnogo pomogao sa snimanjem i još važnije traženjem vlastitog izričaja. Damien napominje kako je osim ove trilogije, “Ghost of David” jedini album na kojem je on on, a ne pokušaj imitacije Iron and Wine-a, Devendre Banharta ili nekog trećeg. Iako iza sebe ima dvanaest studijskih albuma, izgleda da je tek sa zadnjim albumima našao svoj glas uz pomoć spomenutog Richarda i izdavačke kuće Secretly CanadianNa neki način nas je s ovim albumom htio potaknuti da se isključimo i pobjegnemo od svega. Od iluzije da smo povezani i prisutni, jer sve je to smatra Damien, samo iluzija. Nastoji živjeti po ideji da su prostranstva svugdje i nigdje, dok je unutarnji svijet čovjeka beskrajan. Time se na neki način vraća na početak priče u Maraqopu te nastavlja bijeg od civilizacije čime tematski zaokružuje ovu trilogiju.