Recenzija – “You Want It Darker” (Leonard Cohen): Au Revoir

cohen

Četrnaesti album, ujedno i posljednji, kultnog glazbenika i pjesnika Leonarda Cohena nosi naziv “You Want It Darker”. Iskrena je to ispovijest starca koji je kroz svoju glazbu podijelio emocije sa svima onima koji su ih bili spremni primiti. Uoči izlaska ovog albuma pojavile su se glasine o njegovoj skorašnjoj smrti a i sam glazbenik nije bio siguran hoće li uspjeti dovršiti album. Ipak ga je dovršio, no danas je otišao u legendu.

Prvi album izdao je 1967. godine pod jednostavnim naslovom “Songs Of Leonard Cohen”. Ta ga je jednostavnost pratila kroz cijeli glazbeni opus, no toliko je bila (i ostat će) profinjena i snažna. Nemjerljiv je i njegov utjecaj na glazbenike, a mnoge su njegove pjesme kasnije doživjele i obrade. Cijelu karijeru bio je postojan svojim glasom i izvedbom te je postao svojevrsni trademark.

You Want It Darker

Naslovni singl You Want It Darker tematski je namijenjen višoj sili koja odlučuje o ljudskim sudbinama. Cohen se obraća dijelitelju karata protiv kojeg ne može jer, ako on želi mrak, mi gasimo svjetlo. Vrlo je to slikoviti prikaz priče o životu, a pomalo je i obrednog zvuka. Ponavljajući ‘hineni’, što u prijevodu s hebrejskog znači ‘ovdje sam’, umjetnik pokazuje svoju spremnost na napuštanje ovoga svijeta.

On the Level je pjesma u kojoj gospel ima glavnu ulogu, iako je izveden na suptilan način. Priča o okretanju leđa vragu, anđelu propasti, upotpunjena je pratećm vokalima koji se u refrenu isprepliću s baritonom pjesnika, čak na trenutke izbijajući u prvi plan. Fantastičan je to aranžman koji daje prednost emocijama.

Travelling light od samog početka ima prizvuk francuske šansone pa ni ne čudi pozdrav au revoir, jer ništa u njegovim pjesmama nije slučajno. U Leaving The Table govori kako ne treba razlog za ono što je postao i ne traži oprost ni za što. Pomalo i zlokobno zvuči stih u kojem odlazi od stola, ispada iz igre.

Oproštaj

Upravo taj način, izgovora a ne pjevanja, pomogao je da se svaka njegova pjesma shvati ozbiljno. Slušajući ovaj album imala sam dojam da sam na čitanju poezije s glazbenom pozadinom. Leonard Cohen ovim se albumom oprostio od ovozemaljskog svijeta. Vrlo je umirujuće slušati ga i razmišljati o tome kako je postigao ono čemu mnogi streme – našao je svoj mir.

Ovaj je album prekrasno oproštajno pismo. Ne tjera suze na oči nego izaziva divljenje spram umjetnika koji će ostati upisan kao jedan od najvećih.