novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Retropetak: 35 godina Kubrickova The Shininga

Foto: Facebook.com/KubrickShining
Vrijeme čitanja: 3 minute

Dovoljno je  reći „Here’s Johnny!“ i svi filmoljupci znat će o kojem se filmu radi. Kao s brojnim drugim kultnim filmovima, The Shining isprva nije osvojio naklonost kritičara. Od posljednjih devet Kubrickovih filmova, on jedini nije dobio nominaciju ni za Oscara niti za Zlatni globus, a da ironija bude još veća, nominiran je za dvije Zlatne maline koje se dodjeljuju najgorim ostvarenjima. Prošavši svoj trnoviti put, danas mu se pridjeva mjesto na listama najboljih filmova ikad snimljenih i remek-djela. Ove godine slavi 35. obljetnicu pa me ne bi čudilo da ga uvrste na program Sretan rođendan! festivala Fantastic Zagreb, jer bi gledanje ovog kultnog filma bio sjajan doživljaj u kinu.

Overlook Hotel

Foto:Youtube.com/watch?v=WDpipB4yehk
Foto: Youtube/Screenshot

Priča se temelji na istoimenom djelu Stephena Kinga, no određeni se dijelovi priče razlikuju. Pisac je iskazao otvoreno nezadovoljstvo Kubrickovom vizijom te ga nazvao „otmjenim automobilom bez motora“. Ipak, iz njegove se izjave može izvući i nešto dobro, a to je upečatljivi Kubrickov vizual kojem svjedočimo od same uvodne scene.

Pisac Jack Torrance (Jack Nicholson) odlazi na intervju za posao u hotelu Overlook. Zdanje je smješteno na izoliranom mjestu u planinama zbog čega se zatvara na hladnih pet mjeseci. Izoliranost mjesta veseli Jacka, kako bi se mogao posvetiti svojoj književnosti. Misterij započinje na samom intervjuu, kada ga Jackov poslodavac informira o tragediji koja se dogodila na njegovom budućem radnom mjestu. Bivši zaposlenik, uslijed posljedica samoće i klaustrofobije, ubio je cijelu obitelj i sebe. Ne prestrašen pričom, Jack vodi svoju ženu Wendy (Shelley Duvall) i sina Dannyja (Danny Lloyd) u hotel. Njihov idilični doživljaj mjesta je pomiješan s određenom nelagodom koju je Kubrick vješto generirao upotrebom kutova snimanja i glazbom. Film je prožet osjećajem napetosti i anksioznosti iščekivanja nečeg lošeg.

Tricikl, sjekira, redrum i labirint

Foto:Youtube.com/watch?v=CMbI7DmLCNI
Foto: Youtube.com/Screenshot

The Shining je prepun prepoznatljivih scena koje su postale kultne. Jedna od njih je svakako Dannyjeva vožnja kroz pusti hotel na triciklu u kojoj ga zaustavlja susret s blizankama. U jump shotovima preskače se s blizanki koje Dannyja zovu na igru na njihova masakrirana tijela pored kojih je bačena sjekira. Zanimljivo je da je u svakoj sceni Kubrick koristio crvenu boju, gotovo kao simbol krvi i ubojstva.

Drugu sam spomenula na samome početku. Nositelj intenzivnosti te scene je Jack Nicholson. King je molio Kubricka da da ulogu Michaelu Moriartyju ili Jonu Voightu, smatrajući da će biti puno dramatičnije ako se gledatelj suoči s postupnim luđenjem lika koji izgleda normalno. Međutim, Nicholson je odradio nevjerojatan posao. Upravo njegova neobičnost i psihološka transformacija kombinirana manipulacijom gesta i mimike čini lik toliko zastrašujućim. Njegova filmska supruga Shelley Duvall također se iskazala glumačkim sposobnostima. Kako bi se uživjela u lik, redatelj se na njoj iživljavao da bi proživjela stanje histerije potrebne za lik. Duvall je izjavila kako cijeni to iskustvo, ali ga ne bi htjela ponovno proživjeti. I dok su Nicholson i Kubrick hvalili njezinu glumu, opet je nezadovoljni King, godinama kasnije, izjavio kako je njezin lik bio najmizoginističniji filmski lik čija je svrha bila samo vrištati i biti glupa.

Spomenuti vizual je vrlo pamtljiv pa ni ne čudi njegova prepoznatljivost. Među njima su i natpis redrum, kao i impozantni labirint koji su se upisali u anale filmske povijesti. Očit, veliki trud ugrađen u dizajniranje scenografije i pažljivost pri snimanju na kojoj je redatelj inzistirao kako bi došao do savršenstva pozivaju gledatelja na ponovno gledanje i uživanje u ovom filmskom biseru.

Be social

Komentari