Istaknuto
21.05.2017.

Grupa sušačkih gimnazijalaca i njihovih profesora nakon popodnevne smjene već niz godina ostaje u školi i na izbornoj nastavi priprema kazališne predstave. U vremenu kada je teško biti profesor, oni svojim učenicima usađuju ljubav prema kazalištu i time odgajaju, ako ne buduće glumce, onda zasigurno obrazovane i aktivne gledatelje.

18.05.2017.

Tjedan suvremenog plesa je tijekom protekle 34 godine postojanja prezentirao preko 800 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao 80-ak premijernih izvedbi domaćih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.

Film

Retropetak: Prototip modernog indie filma (”Harold and Maude”, H. Ashby)

14.10.2016. Stjepan ĆulapFoto: facebook.com/Harold & Maude

Ekscentrične karikature u raznobojnoj odjeći. Nasuprot njima su uštogljene i nametljive robotske figure; papagaji beskrvnog društva. U pozadini bruji zaigrana glazbena podloga prepuna neuobičajenih instrumenata, a iste te karikature svojim jedinstvenim pogledima na život filmu ubrizgavaju dozu slobodoumnog svjetonazora. Harold and Maude Hala Ashbyja sadrži sve navedene elemente koje je kasnije razgrabila filmska indie scena. Otvoreno koketirajući s temama kao što su smrt i suicid, film je svojedobno proglašen kontroverznim.

Što je bio povod? Naime, Harold and Maude je žanriran kao romantična komedija, a razlika u godinama između istoimenih junaka je ravna broju 61. Harold (Bud Cort) je 18-godišnjak koji je opsjednut smrću. Njegov limeni ljubimac je pogrebno vozilo, a slobodno vrijeme provodi po sprovodima nepoznatih osoba. Kako bi dobio pozornost svoje plitke i nezainteresirane majke (Vivian Pickles), Harold se kroz film upušta u niz lažnih, suicidalnih pokušaja. Vješanje, samozapaljivanje, harakiri – što god vam srce poželi. Na jednom od sprovoda, upoznaje 79-godišnju Maude (Ruth Gordon). Maude je žena puna elana i slobodnog duha, koja živi onu hipijevsku frazu carpe diem.

Foto: facebook.com/Harold & Maude

Foto: facebook.com/Harold & Maude

Sudar svijetova

Yin i yang njihovih godina je ovdje namjerno izvrnut i doveden do ekstrema. Oboje pohode sprovode, ali i iz drugačijih razloga. On je jednostavno omamljen nihilizmom te u razgovoru s psihologom izjavljuje da, kroz spomenute nestašluke, voli biti mrtav. Ona je nonkonformistkinja s buntovničkim stavom naspram nametnutih društvenih kodova. Tako će, uz pomoć Harolda, iščupati drvce iz centra grada i presaditi ga na, za biljku, povoljnije mjesto ili uzeti svećenikov automobil za vlastite potrebe.

Njezini su stavovi, čini se, radikalniji od njegovih. Iako mu majka konstantno pokušava smjestiti djevojku, njezin se trud čini uzaludnim. Kao i lažni pokušaji suicida, rađanje njegove nenadane simpatije prema Maude se može okarakterizirati kao otpor autoritetu. Finalni udarac autoritetu (majka, psiholog) je tada kontroverzna scena između njih dvoje koja bi i danas, sasvim sigurno, podigla prašinu. Probajte pogoditi o čemu se radi.

Sjajna suradnja iza kamere

Iako su neobičan duo na ekranu, Gordon i Cort savršeno funkcioniraju kao dvije potpuno nespojive suprotnosti. Uz odličnu, organsku glazbenu podlogu Cata Stevensa, Maude bez imalo muke probija Haroldov štit na kojem je nagomilana njegova morbidna opsjednutost. Crnohumorni elementi u filmu su ovdje dobrodošli te su primarno iskorišteni kako bi pobliže upoznali Haroldov lik. Za to je ponajprije zaslužan sjajan scenarij Colina Higginsa kojeg je napisao kada je imao samo 26 godina. Paramount studio je za redatelja odabrao Hala Ashbyja kojem je ovaj film bio tek drugi dugometražni u karijeri. To neiskustvo ovdje nije bilo nimalo presudno. Komplementarni vizualni i tehnički stil te hirovita, ali sasvim jasna mizanscena su kasnije postali temeljni stupovi nestašnih rom-com dramedija.

Foto: facebook.com/Harold & Maude

Foto: facebook.com/Harold & Maude

Tematski gledano, teško da se može pronaći audiovizualno djelo koje na jednak način može istražiti taj vječan, opravdani ljudski strah – smrt. Harold and Maude na zabavan način progovara o tome. Dakako, smrt sama po sebi nije zabavna, ali ako ne možemo o njoj raspravljati na svjež i slobodouman način, ona (p)ostaje tabu.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(3 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari