Istaknuto
21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Film

Retropetak: Klasik iz zlatnog doba paranoje (”Don’t Look Now”, N. Roeg)

01.07.2016. Stjepan ĆulapFoto: filminayear.tumblr.com

Kao i u Schindlerovoj listi, i ovdje djevojčica u crvenom kaputiću predstavlja nepravednu ljudsku patnju i prerano prekinut život. Kod Spielberga je njena smrt tragična i konačna, dok je ovdje tek okidač za aktivaciju tuge i čemera s kojima se moraju nositi nesretni roditelji. Nakon utapanja njihove kćeri na imanju u Engleskoj, Laura i John Baxter (Julie Christie, Donald Sutherland), odlaze u Veneciju zbog ponude za restauraciju zastarjele crkve koju John dobiva od tamošnjeg biskupa. Samo ime filma dolazi iz rečenice u prvom odlomku kratke priče (napisala Daphne du Maurier) po kojoj je snimljen film: Nemoj gledati, ali tamo za stolom sjede dvije starije dame koje me pokušavaju hipnotizirati. Naime, njih dvije su sestre, a jedna od njih, iako je slijepa, tvrdi da posjeduje moć komunikacije s mrtvima te da vidi njihovu preminulu kćer. Žalosnim je roditeljima to dovoljan razlog za upuštanje u duhovnu seansu.

Iako na papiru zvuči kao još jedan u nizu tragičnih hororaca, Roegov Don’t Look Now (1973) funkcionira kao zaista zastrašujuća priča s osjećajem jeze koji je inteligentno i pažljivo doziran kroz cijeli film. Ta se jeza pojačava prisutnošću njihove kćeri čak i nakon njezine smrti; uz svježe i snažne flashbackove nikad nije sasvim jasno u kojem se vremenskom periodu gledatelj nalazi, a Johnove oči nerijetko će naletjeti na misterioznu figuru u crvenom koja luta gradom na vodi. Potpriča uključuje i serijskog ubojicu čije se žrtve mahom nalaze u kanalima Venecije, a i sam John tijekom pecanja nailazi na dječju lutku (reminiscencija vađenja vlastite kćeri iz obližnjeg jezera). Odluka o snimanju u tom povijesnom talijanskom gradu na kraju se pokazala sjajnom, posebno zbog mnoštva kanala, tamnih uličica te napuštenih prašnjavih prostora. Roegovom majstorskom režijom (upotreba klasične Hitchcockove psihološke manifestacije problema – doslovno fizičko bježanje od nečega i prema nečemu) Venecija je pretvorena u post-apokaliptični grad duhova, a tamošnje vlasti su nakon distribucije filma strahovale da će sve manje turista dolaziti u grad.

Foto: filminayear.tumblr.com

Foto: filminayear.tumblr.com

Nicolas Roeg je svoje zanatske sposobnosti nadograđivao radeći kao kamerman na filmovima  velikih redatelja kao što su Francois Truffaut i David Lean, pa je na ovom filmu odlučio kanalizirati svo znanje koje je posjedovao kroz intrigantne montažne trikove (scene na početku filma), neortodoksni narativ i umjerenu zaigranost kojom je zarazio i glavne glumce filma. Christie i Sunderland upravo su u ovom filmu odigrali jedne od najboljih uloga u svojim karijerama, a Sutherlandu se toliko svidio rad s Roegom da je sina nazvao po redateljevom prezimenu. Zanimljivo, usprkos brojnim jezivim scenama, najviše je kontroverze izazvala scena seksa između protagonista. Roeg je, nakon čitanja scenarija Allana Scotta i Chrisa Bryanta, odlučio ubaciti takvu scenu jer je dobio dojam da se supružnici previše svađaju u filmu. To je rezultiralo prikazom oralnog seksa, dotada rijetko viđenog u mainstream filmu. Ljudi zaduženi za klasifikaciju rejtinga nisu bili spremni na to, iako su samo godinu dana ranije vidjeli slične vratolomije u režiji Marlona Branda i Marie Schneider.

Čak i kada riječi hvale ne uspiju uhvatiti esenciju kvalitete filma, dovoljno je pogledati redatelje koji su bili (neki još uvijek jesu) pod utjecajem ovog atmosferičnog trilera/horora: Lars von Trier, Martin McDonagh, Joel Schumacher, Steven Soderbergh, Steven Spielberg, Christopher Nolan, David Cronenberg.. Dodajte tomu sam kraj filma koji je, bez ikakvog snobovskog i pokroviteljskog pakiranja riječi, jedan od najjezivijih u povijesti filma i dobit ćete pravi, mali doktorski rad na temu filmske gramatike.

(Visited 108 times, 1 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(2 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari