Istaknuto
21.05.2017.

Grupa sušačkih gimnazijalaca i njihovih profesora nakon popodnevne smjene već niz godina ostaje u školi i na izbornoj nastavi priprema kazališne predstave. U vremenu kada je teško biti profesor, oni svojim učenicima usađuju ljubav prema kazalištu i time odgajaju, ako ne buduće glumce, onda zasigurno obrazovane i aktivne gledatelje.

18.05.2017.

Tjedan suvremenog plesa je tijekom protekle 34 godine postojanja prezentirao preko 800 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao 80-ak premijernih izvedbi domaćih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.

Film

Retropetak: Klasik iz zlatnog doba paranoje (”Don’t Look Now”, N. Roeg)

01.07.2016. Stjepan ĆulapFoto: filminayear.tumblr.com

Kao i u Schindlerovoj listi, i ovdje djevojčica u crvenom kaputiću predstavlja nepravednu ljudsku patnju i prerano prekinut život. Kod Spielberga je njena smrt tragična i konačna, dok je ovdje tek okidač za aktivaciju tuge i čemera s kojima se moraju nositi nesretni roditelji. Nakon utapanja njihove kćeri na imanju u Engleskoj, Laura i John Baxter (Julie Christie, Donald Sutherland), odlaze u Veneciju zbog ponude za restauraciju zastarjele crkve koju John dobiva od tamošnjeg biskupa. Samo ime filma dolazi iz rečenice u prvom odlomku kratke priče (napisala Daphne du Maurier) po kojoj je snimljen film: Nemoj gledati, ali tamo za stolom sjede dvije starije dame koje me pokušavaju hipnotizirati. Naime, njih dvije su sestre, a jedna od njih, iako je slijepa, tvrdi da posjeduje moć komunikacije s mrtvima te da vidi njihovu preminulu kćer. Žalosnim je roditeljima to dovoljan razlog za upuštanje u duhovnu seansu.

Iako na papiru zvuči kao još jedan u nizu tragičnih hororaca, Roegov Don’t Look Now (1973) funkcionira kao zaista zastrašujuća priča s osjećajem jeze koji je inteligentno i pažljivo doziran kroz cijeli film. Ta se jeza pojačava prisutnošću njihove kćeri čak i nakon njezine smrti; uz svježe i snažne flashbackove nikad nije sasvim jasno u kojem se vremenskom periodu gledatelj nalazi, a Johnove oči nerijetko će naletjeti na misterioznu figuru u crvenom koja luta gradom na vodi. Potpriča uključuje i serijskog ubojicu čije se žrtve mahom nalaze u kanalima Venecije, a i sam John tijekom pecanja nailazi na dječju lutku (reminiscencija vađenja vlastite kćeri iz obližnjeg jezera). Odluka o snimanju u tom povijesnom talijanskom gradu na kraju se pokazala sjajnom, posebno zbog mnoštva kanala, tamnih uličica te napuštenih prašnjavih prostora. Roegovom majstorskom režijom (upotreba klasične Hitchcockove psihološke manifestacije problema – doslovno fizičko bježanje od nečega i prema nečemu) Venecija je pretvorena u post-apokaliptični grad duhova, a tamošnje vlasti su nakon distribucije filma strahovale da će sve manje turista dolaziti u grad.

Foto: filminayear.tumblr.com

Foto: filminayear.tumblr.com

Nicolas Roeg je svoje zanatske sposobnosti nadograđivao radeći kao kamerman na filmovima  velikih redatelja kao što su Francois Truffaut i David Lean, pa je na ovom filmu odlučio kanalizirati svo znanje koje je posjedovao kroz intrigantne montažne trikove (scene na početku filma), neortodoksni narativ i umjerenu zaigranost kojom je zarazio i glavne glumce filma. Christie i Sunderland upravo su u ovom filmu odigrali jedne od najboljih uloga u svojim karijerama, a Sutherlandu se toliko svidio rad s Roegom da je sina nazvao po redateljevom prezimenu. Zanimljivo, usprkos brojnim jezivim scenama, najviše je kontroverze izazvala scena seksa između protagonista. Roeg je, nakon čitanja scenarija Allana Scotta i Chrisa Bryanta, odlučio ubaciti takvu scenu jer je dobio dojam da se supružnici previše svađaju u filmu. To je rezultiralo prikazom oralnog seksa, dotada rijetko viđenog u mainstream filmu. Ljudi zaduženi za klasifikaciju rejtinga nisu bili spremni na to, iako su samo godinu dana ranije vidjeli slične vratolomije u režiji Marlona Branda i Marie Schneider.

Čak i kada riječi hvale ne uspiju uhvatiti esenciju kvalitete filma, dovoljno je pogledati redatelje koji su bili (neki još uvijek jesu) pod utjecajem ovog atmosferičnog trilera/horora: Lars von Trier, Martin McDonagh, Joel Schumacher, Steven Soderbergh, Steven Spielberg, Christopher Nolan, David Cronenberg.. Dodajte tomu sam kraj filma koji je, bez ikakvog snobovskog i pokroviteljskog pakiranja riječi, jedan od najjezivijih u povijesti filma i dobit ćete pravi, mali doktorski rad na temu filmske gramatike.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(2 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari