Istaknuto
20.01.2017.

Osvrnemo li se na prethodnu izložbenu 2016. godinu, možemo biti prilično zadovoljni. U našoj metropoli imali smo priliku vidjeti izložbe najrazličitijeg karaktera i opsega koje su uključivale značajna umjetnička imena i vrlo dobro osmišljene kustoske koncepcije. Sudeći prema dosad objavljenom rasporedu najvećih zagrebačkih muzeja, očekuje nas vrlo uzbudljiva izlagačka sezona i u 2017. godini.

18.01.2017.

Sinoć je u Galeriji Prsten otvorena izložba slavnog njemačkog umjetnika Antona Högera pod nazivom ”Ravnoteža”. Höger je pripadnik bečke škole fantastičnog realizma koja je prepoznatljiva po nestvarnim, sanjarskim motivima u raskošnome stilu manirizma, razrađenoj tehnici starih talijanskih i nizozemskih majstora. Ovom prilikom umjetnik izlaže svojih četrdesetak radova nastalih od 2003. godine pa sve do danas.

Film

Retropetak: O ‘ljubavi’ i bijesu (”A Woman Under the Influence”, J. Cassavetes)

15.07.2016. Stjepan ĆulapFoto: johncassavetes.tumblr.com

John Cassavetes jedan je od onih redatelja za kojeg se zasigurno može reći da je cijelim svojim autorskim duhom znao što znači biti dijelom nezavisnog filma. Krpao je projekte kako god je umio, najčešće uz pomoć glumaca, ali i kroz vlastite glumačke angažmane. Početkom 70-ih godina, njegova je supruga, Gena Rowlands, izrazila želju za nastupom na kazališnim daskama na temu tadašnjih problema s kojima su se suočavale žene. Završna verzija Cassavetesova scenarija je bila toliko emocionalno iscrpljujuća da je bilo jasno da se kazališni komad mora pretvoriti u ekranizaciju. Holivudski studiji odbili su financirati film uz njima prihvatljivo objašnjenje: nitko ne želi gledati luđakinju s krizom srednjih godina. Cassavetes se za pomoć obratio glavnom glumcu, Peteru Falku, kojem se toliko svidio film da je odlučio uložiti dio svoje zarade od glumačkog angažmana u Columbu. Još se jedan problem izrodio po završetku snimanja – nijedan distributer nije htio ‘pokupiti’ film. Neočekivana pomoć je došla u vidu glumca Richarda Dreyfussa koji je u jednom talk showu film opisao kao strašno, uznemirujuće, briljantno, mračno i depresivno iskustvo, nakon kojeg je doslovno povratio. Naravno, ljudi su mahom pohitali u kina nakon njegovih riječi.

Zapravo je i teško pronaći bolji opis filma. On prati ‘ukleti’ brak Nicka i Mabel (Falk, Rowlands), supružnika čije svađe i problemi nimalo ne izgledaju savršeno filmski. Žestoke rasprave ne teku fluidno niti ijedno od njih izgleda kao da zna što će sljedeće reći. Instinktivno i kaotično, ali izrazito ljudski. On je fizički i emocionalno nasilna osoba dugog jezika – ona je većim dijelom nusprodukt njegovog ponašanja. Rijetki primjerak duboko disfunkcionalne obitelji koju tadašnji gledatelji nisu baš imali prilike vidjeti. Kao i kod većine Cassavetesovih filmova, radnja je izrazito oskudna. Ipak, već u uvodnim kadrovima redatelj funkcionira kao emocionalni impresionist, a njegova je kamera dalekozor koji će susjedi iskoristiti kako bi zabili nos gdje mu nije mjesto.

Foto: johncassavetes.tumblr.com

Foto: johncassavetes.tumblr.com

Ipak, najviše zaslužni za uspjeh filma su sami glumci, koji su ionako već težak scenarij podigli razinu više. Naglasak je na emocionalnoj impotenciji kojoj Cassavetes daje prednost nad tehničkim aspektima filma. Njihovo nerazumijevanje ljubavi i iskazivanje iste je ono što je bitno u kadru. Falk je sjajan kao Nick do te mjere da je sasvim razumljivo zaboraviti njegovu ulogu dobroćudnog detektiva nekoliko godina prije toga. U jednoj od bizarnijih scena u filmu, Mabel dočekuje prijatelja njezinog sina koji se dolazi igrati s njime. Iako je otac od malog prisutan, ona počinje svlačiti klinca iz samo njoj jasnog razloga. Nick dolazi s posla doma i napada oca te ga izbacuje vani jer smatra da ju je on nagovorio na to. Nick ne razumije svoju ženu, a svaki pokušaj objašnjavanja njezinih postupaka završava nesnošljivom galamom i fizičkim obračunom supružnika. Gena Rowlands je u ovom filmu, slobodno se može reći, odigrala ulogu života. Mabel jest mentalno izrazito nestabilna osoba, ali Nick pogoršava situaciju ne znajući što činiti s njom. Nakon provedenih šest mjeseci u psihijatrijskoj ustanovi, Mabel se vraća u obitelj, ali na površinu izlaze uznemirujuće crte njenog psiho-seksualnog karaktera. Uz prije spomenutu scenu, u filmu se naziru i seksualno sugestivni momenti između nje i njenog oca, posebno u frojdovskoj sceni u kojoj mu ona sjedi u krilu te se čini kao da ga želi poljubiti u usta.

Iako se iz naslova da naslutiti da je Mabel pod utjecajem vlastitih mentalnih previranja, u akademskim se krugovima našla teorija da je ona zapravo pod utjecajem dvaju dominantnih mužjaka koji se i dalje natječu za kontrolu nad njom – oca i supruga. Nickova ubrojivost u tom smislu jedino funkcionira onda kada Mabel nije u najboljem psihičkom stanju. U tim trenucima Nick ima kontrolu nad njome, pritom izgrađujući vlastitu viziju braka u kojem je on taj koji je normalan i priseban. Kada se Mabel osjeća stabilno i mirno, osjećaj njegove inferiornosti dolazi na vidjelo, a to nije poželjno stanje stvari za Nicka.

Foto: johncassavetes.tumblr.com

Foto: johncassavetes.tumblr.com

Cassavetes je ovim filmom namjerno izbjegao onu dobru staru traljavu formulu koja glasi ljubav pobjeđuje sve. Svjestan je da se u životu ponekad događaju neobjašnjivi glitchevi, koje ovdje interpretira dugim, vremenski realnim kadrovima i odbijanjem upotrebe božanskih rezova koji spašavaju glumce i glumice. S istog tog glumačkog aspekta, rijetko je kad kamera bila bliža protagonistima kao u ovom slučaju.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(No Ratings Yet)

Komentari