Film

Retropetak: Obljetnica Hitchcockovog Psiha

Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=xWHYmNrAFlI
Vrijeme čitanja: 2 minute
Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=xWHYmNrAFlI
Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=xWHYmNrAFlI

Jedan od najvećih genijalaca kinematografskog svijeta, Alfred Hitchcock, prije 55 godina snimio je Psiha. Unatoč nizu filmskih remek- djela, Psiho ima posebno mjesto u redateljevom opusu i samoj filmskoj povijesti. Psiho spada u psihološki triler u kojem je majstor suspensa, kako su Hitchcocka prekrstili, koristio svoju maestralnu sposobnost poigravanja s gledateljevim strahovima. Scena po kojem ga većina gledateljstva pamti jest scena u kupaonici, za koju se može slobodno reći da je postala kultna, kao i sam film. Kao niz drugih klasika koji su naišli na negativnu kritiku stručnjaka, a kasnije se ovjenčali legendarnom slavom, i Psiho je doživio sličnu sudbinu. Pozitivni komentari su posebno pohvalili glumu glavnih glumaca Anthonyja Perkinsa i Janet Leigh. A koliko su oni dobro odradili posao, govori u korist prepoznatljivost likova Normana Batesa ili Marion Crane.

Psiho je nominiran za četiri Oscara od kojih ni jednog nije osvojio. Gotovo nevjerojatan je podatak da Hitchcock nije osvojio niti jednog Oscara za režiju. Možda je to prokletstvo prenio na Leonarda DiCapria s kojim dijeli sličnu Oscarovsku sudbinu. To govori u prilog argumentu da nagrade nisu nužni pokazatelj kvalitete i vrijednosti filma.

Bates Motel

Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=xWHYmNrAFlI
Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=xWHYmNrAFlI

Važnost glazbe u filmu sam već naglašavala u Retropetku, a s time se slagao i Hitchcock koji je sam izjavio kako je glazba čini trećinu Psiha. Melodije potpisuje Bernard Herrmann čijim je poslom Hitchcock bio toliko zadovoljan da mu je udvostručio plaću. Osim glazbe, atmosferu straha gradi i crno-bijela tehnika. Igrama svjetla i tame, promišljenim kadriranjem i poticanjem mašte gledatelj ulazi u motel Normana Batesa. Koliko je Hitchcock bio minuciozan govori podatak da je lik Marion Crane u uvodnoj sceni nosila bijeli grudnjak i bijelu torbicu, jer ju je redatelj htio prikazati čistom i nevinom. Nakon što počini zločin, nosi crni grudnjak i crnu torbicu kao simbol zla i grijeha. Naravno, sam scenarij, koji je adaptacija istoimenog romana Roberta Blocha, zanimljiv je i intrigantan te motivira gledateljevu znatiželju i želju da sazna što će se dogoditi sljedeće. Batesova kuća postala je takav filmski simbol da je upravo ta koja je korištena u snimanju postavljena na zemljištu Universalovih studija kao jedna od postaja u razgledavanju.

Prvi zahod na filmu

Psiho je prvi američki film u kojemu je prikazan zahod i povlačenje vode. Scenarist Joseph Stefano htio je uvesti ovaj element, a Hitchcock ga je uputio da takvu scenu uvrsti u scenarij. Stefano je domišljato uveo zahod u scenu kao bitan dio radnje, a ne samo kao komad kupaonskog namještaja, što bi bilo jednostavno rješenje.

Vječni klasik

Hitchcockov zadnji crno-bijeli film je upravo Psiho koji se često navodi na listama najstrašnijih filmova ili najboljih hororaca. Inspirirao je ogroman broj drugih umjetničkih djela, kao pravi primjer ikoničkog klasika. Psihov upečatljivi vizual ostao je zapečaćen jezom koju je samo Hitchcock znao ostvariti.

Be social

Komentari