RUSSIAN DOLL: Netflixova najbolja serija cinična je komedija o smrti

Napisao: David Gašo

Jeste li ikada umrli? Čini li vam se svaki dan istim? Osjećate li se ugroženo? Koja vam je najveća trauma iz djetinjstva? Kakav je vaš odnos s majkom? Mislite li da je umiranje bolno? Silazite li bez straha niz stepenice i jeste li ikada izgubili mačku? Russian Doll postavlja samo ona najbitnija pitanja, a njegova Natasha Lyonne je, prije svega, neprocjenjivo, genijalno, duhovito, jedinstveno klupko karizme za koje svijet vrlo očito još nije spreman, no ako ste spremni biti spremni, tu je Netflixova nova Groundhog Day komedija koja neočekivano dobro istražuje teme ovisnosti, smrti, gubitka i traume, a sve od scenarija i režije do produkcije i glavne uloge na leđima nosi upravo spomenuta Lyonne.

Zašto je ovo najznačajniji trenutak u karijeri redateljice-glumice saznajte u nastavku!

Sretan rođendan, Nadia!

Nadia (Natasha Lyonne) se budi u kupaonici na svoj 36. rođendan, pred istim zrcalom kao i onaj 36. rođendan prije nego što je umrla dva 36. rođendana prije toga. Siže ove serije fantastično je sklopljen švicarski sat koji ne dopušta rupe u fabuli i u svojem ograničenom formatu ne ostavlja nijedan dio dijaloga nepovezanim. Možda je upravo režijska odluka ponavljanja identičnih elemenata na sasvim različit način sedam ili čak punih osam epizoda ono što čini ovu seriju toliko genijalnom – gledatelj uz Nadiju otvara svaku Matryoshku s vrlo prisutnim osjećajem zadovoljstva jer, za razliku od linearno-nepovratnih priča, uspijeva istražiti sve moguće puteve kojima je fabula mogla teći, a vjerojatno i one koje bi gledatelj sam pokušao izvesti.

Radnja serije postaje vidljivo složenija kako odmiču epizode, uvođenjem novih likova i novih taktika koje Nadia pronalazi u bijegu od ponovne smrti, a sve postaje još nejasnije pojavom Alana (Charlie Barnett) koji se nalazi u istom ponavljajućem svemiru – svojom pojavom daje nadu za izlazak iz ove beskonačne situacije, ali njegova depresija Nadiji dodatno otežava pronalazak rješenja. U pravom trenutku kad se tok serije suočava s rizičnom repetitivnosti, pojavljuje se prijeko potreban element drugog lika koji će se na fabularnom igralištu pridružiti Lyonneinom liku i zadržati promatrača.

Nepošteno kratak filozofski paket

Natasha Lyonne ponavlja hrapavo ciničan lik sličan onom u seriji Narančasta je nova crna, ili onom u Američkoj Piti s tragovima onog lika iz Mrak Mrak FilmaLik o kojem govorimo, lik je koji je Lyonne predodređena glumiti barem jednom u svojoj karijeri, no tek ga je dobivši autonomiju nad vlastitim projektom, uspjela do kraja izvesti i potpuno nas uvjeriti kako ovo nije slučaj jednodimenzionalne glumice, već glumice koja ispunjava svoju sudbinu i nudi nam poistovjetljiv i snažan, ali emotivno ranjiv lik koji je rođena glumiti, a koji nijedan redatelj do sada nije uspio primjereno iskoristiti. Natasha Lyonne je podijelila s gledateljima kako je ova serija dijelom i biografskog karaktera, a strah od smrti prisutan u svakoj epizodi nadahnut je vlastitim bliskim susretima sa smrću kao posljedicom dugotrajne ovisnosti.

Osim što je glumački osnažila koncept svoje serije, režijom ga je podigla na razinu s kakvom se rijetko koja Netflixova originalna serija trenutno može boriti. Sve ostaje onako kako treba biti – umjeren broj likova i pomno isplanirana radnja izbjegava sudbinu postupno negledljive Netflixove Narančaste i ostaje u zategnutom fokusu čineći Russian Doll pravilno sastavljenom serijom, koja unatoč svojoj jednostavnosti nijednom ne igra sigurno. Jedino što Russian Doll podcjenjuje jest veličinu svoje ideje tako ju ograničavajući na samo osam 20-minutnih epizoda koje postavljaju velik broj filozofskih čvorova istraženih tek onoliko koliko je bilo dovoljno da ne ostanu nerazriješeni.

Russian Doll je nepredviđen užitak koji se trenutno nalazi očekivano ispod radara, no privlači dovoljno pozornosti za obnovu u nove sezone koje će, prema najavi redateljice, biti potpuno nove priče, a nadajmo se da će nastaviti istraživanje sistema koji je prva sezona pametno postavila, no tek površno zagrebala.