Istaknuto
21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Vizart

Stripburger – “Attention, work!”: Društvu nedostaje nemara, radosti i igre

16.12.2015. Jelena RatkoFoto: Facebook/Galerija SC

To work or not to work?, popratni je tekst jednostavne ilustracije autora Andreja Štulara, izložene u Galeriji SC u sklopu izložbe “Attention, work!/ Pozor, radovi!” slovenske umjetničke udruge Stripburger. Ilustracija prikazuje zamišljenog dječaka koji sjedi na koljenima nedaleko dimom obavijenog tvorničkog pogona. Dječak je radnik – bosonog, tužan i osamljen. Možda čeka početak novog radnog dana u blizini radnog mjesta, a možda je, iscrpljen, odlučio odmoriti na putu od posla do kuće. U svakom slučaju, njegova je dvojba jasna – raditi i samo (za)raditi ili krenuti u potragu za novim smislom, bogatstvom i sustavom razmišljanja. Od prve pojave pojma kapitalizma kao ekonomskog i društvenog sustava u 19. stoljeću, ova se dilema nerijetko pojavljuje u umovima mnogih čije osobne ideologije sadrže antikapitalističke značajke.

Foto: Facebook/Galerija SC

Foto: Facebook/Galerija SC

Uz kapitalizam se često nameću negativni pojmovi poput korporacionizma, robovske plaće, depersonalizacije, gubitka individualnosti i psihičko-fizičke preopterećenosti. “Rad je nužno zlo koje treba izbjegavati”, rekao je Mark Twain. S druge strane, “rad oslobađa”. “Živjeti – to ne znači disati, nego raditi”, teorija je koju je zagovarao J. J. Rousseau. Pozitivni aspekti rada svode se tako na (egzistencijalnu) nužnost povećanja profita i potrebu za ispunjenjem viška vremena u danu ili pronalaskom svrhe života u zanimanju. “Nađi posao koji voliš i više nikada u životu nećeš morati raditi niti dana”, izjava je kojom je Twain pogodio u srž teme o postojanju smisla rada kao aktivnosti. Međutim, čini se da puno češće motivaciju zaposlenih za jutarnje buđenje, a zatim kavu ili pivo, opisuje ona narodna “Moli Boga i radi, pa se ne boj gladi”. Ona nadahnjuje radnike kojima tako put do radnog mjesta, a onda i sve što ih čeka tamo – poslodavac loše volje, pola kifle za ručak i/ili strah od neplaćenog vremena dobrovoljno provedenog u uredu – postaje jednostavnije. Shvaćanja rada kao aktivnosti sežu iz krajnosti u krajnost. Upravo je to dalo povod umjetnicima iz udruge Stripburger za upuštanje u detaljno istraživanje tog pojma.

Foto: Facebook/Galerija SC

Foto: Facebook/Galerija SC

Izložba propituje rad, postojeći sustav, radnika i čovjeka. Čovjek je u odnosu na radnika često samo njegova sastavnica ili nužan biološki preduvjet za ispunjenje te uloge. Umjetnici čiji su radovi izloženi prvenstveno kritiziraju kapitalizam i društvene vrijednosti koje je proizveo, no ne zaostaju niti s kritikama drugih ideologija i sustava poput marksizma, liberalizma i feminizma. U kapitalizmu zapovijeda novac, u marksizmu birokracija, a u liberalizmu biznis. Feministicama je bitno da ne zapovijeda muškarac. Kao opozicija svemu navedenom, Stripburger se zalaže za igru, smisao i kolektivnu avanturu. Izložba definira novu ideju sustava bez vlasnika i zapovijedi, a udruga poziva na pokretanje ˝ludičke revolucije˝. Pretpostavka koja se nameće kroz ovo vizualno istraživanje jest da postojećem sustavu nedostaje veselja i vremena za lijenost, nemar. Upravo je to i ono što nedostaje svim navedenim društveno-ekonomskim sustavima. Radnik ostaje radnik sve dok mora raditi i dok to shvaća kao zadaću. Kada bi rad postao igra, život bi se pretvorio u radost. Riječ “igra” se ovdje ne odnosi na klasičnu dječju igru. Igranje je kreativnost, druželjubivost, dinamičnost, a možda i umjetnost. Riječ je o filozofskim idejama iz prvog dijela stripa “The Abolition of Work čiji je autor umjetnik Bruno Borges. Strip je u cijelosti dostupan na izložbi.

Foto: Facebook/Galerija SC

Foto: Facebook/Galerija SC

Osim iznenađujuće velikog broja izvrsnih knjižica dostupnih za besplatno prelistavanje, izložba nudi mnoštvo radova u drugim medijima koji zaokružuju poruku međunarodne antologije stripa “Workburger“. Matej Stupica i Andraž Magajna u sklopu izložbe predstavili su zvučno-vizualni projekt naziva “Radni prostori“, koji postavlja odnos utjecaja i važnosti zvučne okoline unutar procesa rada, a predstavlja vremenske, prostorne, estetske i društvene dimenzije suvremenog rada. Dinamični vizualni i zvučni efekti koji čine to umjetničko ostvarenje upotpunjuju galerijski prostor stavljajući naglasak na važnost teme predstavljenog istraživanja i potiču sve koji promatraju na daljnji razvoj promišljanja u tom smjeru. Svaki rad predstavlja dio cjeline, a misli brojnih autora podudaraju se u jednome – zajedničkoj sklonosti igri – ovdje je igra ironija, zdrava kritika, duhovitost, proizvodnja novog značenja i otkrivanje drugih vrijednosti. Sama izložba je zato igra. Na sreću onih koji vole nerad, zabavu i život, izložbi se može i treba posvetiti što je više vremena moguće zbog gotovo nepregledne količine sadržaja, a ulaz je besplatan. Izložba će biti otvorena do 29. prosinca 2015.

(Visited 178 times, 1 visits today)
Što misliš o ovoj izložbi?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(6 votes, average: 4.333 out of 5)

Komentari