novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Vizart

Slikarstvo Sunčanice Tuk diktat je misli bez kontrole razuma

Foto: Ziher.hr/ Katarina Jukić
Vrijeme čitanja: 2 minute

Ekspresivna apstrakcija okupira Sunčanicu Tuk već četrdeset i pet godina, a HDLU retrospektivno predstavlja njezinu dugačku i uspješnu karijeru. Umjetničini radovi postavljeni su kružno, prateći oblik najveće galerije Meštrovićeva paviljona – Galerije Prsten. S obzirom da se uglavnom radi o velikim formatima radova, na samom ulazu posjetitelj ima osjećaj kao da svjedoči velikom hommageu apstrakciji u punini njene veličanstvenosti.

Hermetično slikarstvo

Međutim, ne radi se o apstrakciji na koju sam naviknula, apstrakciji koja traži interpretaciju. Izlošci ne ostavljaju prostora za dijalog dvaju promatrača koji će stati ispred slike i satima raspravljati o skrivenim motivima i porukama Sunčaničinih djela. Umjetnica naprosto ne dozvoljava primat narativu, niti očitom, niti prekrivenom. Ona ne traži oduševljenje subliminalnošću njezinih djela, ne traži pohvale za utilitarističke namjere svoje umjetnosti. Njezina je umjetnost produkt puke potrebe. Ono što dadaistički pjesnici nazivaju diktatom misli bez kontrole razuma – to je metoda kojom nastaju Sunčaničine slike.

Foto: Ziher.hr/ Katarina Jukić

I kao što se pjesnici igraju riječima, tako se Tuk igra reduciranim oblicima. Stvara ih jednostavnim i jednoličnim potezima kista, gusto ih nižući. Nizovi (što je i naslov velikog broja izložaka) nastaju pravilno, automatski, prividno industrijski. Repetitivnost njezinih pokreta stvorila je jedan specifičan slikarski rukopis, koji nije za svačiji ukus. Ponovno se dokazuje kako umjetnica nema populističkih tendencija i kako ne teži odobrenju publike. Ona samo stvara, kao iz neke opsesivne potrebe, pravilne nizove, formirajući jednostavne kompozicije. Posljedica je svega toga izrazito unikatan rukopis čija prividna monotonost može biti odbojna nekima.

Foto: Ziher.hr/ Katarina Jukić

Spektar boja koje Tuk koristi ograničen je na tamne tonove, najčešće smeđe i crne, čime se pojačava dojam hermetičnosti izložaka. Često koristi i kontrast crne i bijele boje. Na svega nekoliko slika umjetnica koristi crvene nijanse, ali ih kombinira s najzastupljenijom crnom pa su ta djela, iako osvježenje, zapravo sasvim logičan i ne pretjerano upadljiv dio postava. Cijela je izložba savršeno logična, puna pravilnosti i strogoće, uz pokoje naznake slobode u vidu neočekivanih kompozicija i spomenute iznenadne crvene boje. Rijetko kome može poći za rukom da nonšalantno pridobije pažnju promatrača i, unatoč hodanju po rubovima monotonije, specifičnim slikarskim rukopisom ostavi promatrača impresioniranog.

Izložbu možete pogledati do 2. srpnja.

Be social
Što misliš o ovoj izložbi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari