13.07.2018.

Uoči koncerta Mayalesa u Muzeju suvremene umjetnosti, sjeo sam s Petrom Beluhanom u jedan kvartovski kafić na Sigečici pa smo porazgovarali o "Simbolu za sunce", trenutnoj postavi benda, ovogodišnjem INmusicu, što to znači biti autentičan na sceni i drugim temama.

02.07.2018.

Prošao je još jedan INmusic festival. Ovo su zaključna razmatranja i komentar Ziherove glazbene redakcije na trinaesti INmusic festival.

Vizart

Svjetski dan Roma: Stereotipni prikaz Roma u slikarstvu

08.04.2014. Ziher.hr

Gelem, gelem, lungone dromensa… Prve riječi pjesme Đelem, đelem, poznate i kao romske himne, sigurno smo svi čuli. Prevedeno s romskog riječi pjesme Idem, idem živopisno opisuju nomadski narod koji je u zapadnim društvima i dan danas marginaliziran: “Putovao sam mnogim cestama i sretao sretne Rome; Putovao sam daleko, širom svijeta i sretao sretne Rome; O romski ljudi, o romska djeco, o Romi gdje god bili; Sa svojim šatorima, duž sretnih putova”. Unatoč svim problemima s kojima su se u svojim lutanjima susretali tokom stoljeća, Romi su i dalje ostali sretan narod, narod s dušom. Bogata kultura, smisao za ples i glazbu, ali i mnogobrojni problemi s kojima se Romi svakodnevno susreću danas su u prvom planu – 8. travnja obilježava se Svjetski dan Roma. Dan koji slavi romsku kulturu i upozorava na prisutne probleme obilježava se u čast prvog Svjetskog kongresa Roma održanog 1971. godine u Chelsfieldu pored Londona.

Kako su Romi prikazivani u likovnoj umjetnosti? Romi, kolokvijalno i ponekad pejorativno nazivani i Cigani, Gypsies ili gitanos prvenstveno su znani kao vješti muzičari i nomadi. Tako su ih stoljećima prikazivali slikari: u putujućim karavanama i nikad ne miruju; muškarci kao vrsni muzičari, a žene kao plesačice flamenca ili proročice, kao što je vidljivo na ovim slikama. Svako od ovih ulja na platnu, autora Henryka Siemiradzkija, Antonija Kozakiewicza i Paola Vetrija, nazvano je “Ciganka”. Odrasli muškarci i dječaci na slikama umjetnika Vasilyja Vereshchagina, Théodorea Valerija i Vastagha Györgyja prikazuju umjetničku inspiraciju romskim muškarcima.

Romske žene u prošlosti su prikazivane kao tamnopute ljepotice s darom za predviđanje budućnosti. Stereotipni prikaz stoljećima se nije puno mijenjao, a društvena marginalizacija Roma vidljiva je i u umjetnosti. Često jednostran prikaz u slikarstvu najčešće oslikava Rome kao svirače, a Romkinje kao plesačice i mlade majke. Sa stereotipima se Romi i danas svakodnevno susreću, kako u slikarstvu, tako i u životu. Upozorenje na prisutne predrasude koje su neraskidivo povezane sa stvarnim položajem ovoga naroda u društvu jedan je od ciljeva Svjetskog dana Roma.

(Visited 365 times, 1 visits today)