Film

Tata mi je kriminalac (“Ozark”, B. Dubuque i M. Williams)

Foto: facebook.com/OzarkNetflix
Vrijeme čitanja: 5 minute

Premisa ove serije već nam je dobro poznata – običan (obiteljski) čovjek više je od onoga za što se predstavlja i svoju obitelj uzdržava na nečasne i ilegalne načine, u što su umiješane droge, južnoamerička država i brdo novaca, a Ozark ima sve te sastojke. U posljednjih je nekoliko godina izašao poveći broj serija slične tematike, a koje su pobrale brojne pohvale i veliku naklonost publike. Stoga pretjerano ne čudi što se Netflix nakon uspjeha tih sad već legendarnih kriminalističkih serija ponovno upustio u stvaranje nove priče o malom čovjeku u velikom, mračnom biznisu.

Međutim, koliko to uspješno Ozark može izvesti u sjeni serija poput Breaking Bad i Narcos, s kojima će ova serija neminovno biti uspoređivana na svakom koraku, bez da upadne u stupicu kopiranja ili pretjeranog pokušaja izdizanja iznad njih?

Foto: ethanalter.tumblr.com
U dobru i u zlu

Marty Byrde (Jason Bateman) talentirani je čikaški biznismen i financijski savjetnik koji u slobodno vrijeme pere novac jednog meksičkog narko kartela. Zatičemo ga u egzistencijalnoj krizi nakon što saznaje da ga žena Wendy (Laura Linney) vara, no njegova duševna previranja potaknuta time ne ostaju dugo izolirani problem. Naime, iz Meksika je došao šef Del (Esai Morales) koji tvrdi da je pokraden. Nakon što mu Del ubije poslovnog partnera i prijatelja, Marty se uspije nagoditi sa svojim nemilosrdnim šefom. Ženu i dvoje djece primoran je preseliti iz Chicaga na jezero Ozark u državi Missouri, jer tamo navodno može nesmetano izvesti svoj plan pomoću kojeg svom izigranom šefu misli vratiti sav ukraden novac te nastaviti s uobičajenim pranjem novca.

Marty se od samog početka ovime bavio uz blagoslov svoje žene, no sada u svoje zamršene poslove uvuče cijelu svoju obitelj i pola grada. Posebne mu probleme zadaju obitelj Langmore, čiji su članovi svi odreda sumnjivi i poznati lokalni kriminalci, na čelu s 19-godišnjom Ruth (Julia Garner), inteligentnom i zastrašujućom djevojkom koja pod čvrstim stiskom drži dva svoja bratića i ujaka, te obitelj „farmera“ Snell, koja vodi plantaže opijumskog maka. Marty je u trci s vremenom i borbi s nebrojenim preprekama koje se pojavljuju na gotovo svakom njegovom koraku, a s nišanom na svojoj i na glavama članova svoje obitelji.

Od svega pomalo, a zapravo ništa

Ozark ima dinamičan, dramatičan i brutalan početak. Prva epizoda kreće in medias res, eksplozivno i direktno, puna je obrata i napetosti te obećava dobar nastavak priče. Serija se ne libi ni nasilja, ali ne počiva na njemu kao mnoga današnja ostvarenja na televiziji. Jason Bateman (Arrested Development, Horrible Bosses) pokazao je da se može i zna snaći u glavnoj ulozi dramske serije koja istražuje teme poput donošenja izbora koji itekako imaju posljedice na život pojedinca i njegovih bližnjih, naročito ako ti izbori uključuju pranje novca stečenog trgovanjem drogom.

Serija se tako dotiče mnogih problema i pitanja ljudske moralnosti i prava, a zapravo se ni na jednoj ne zadržava dovoljno dugo da je do kraja razvije u kontekstu priče koju nastoji ispričati. Tako se dobiva razvodnjena priča s puno potencijala, a ne ostvaruju se svi. Scenarij je također na mjestima slab te ne daje svim likovima dovoljno prostora da se razviju u minutaži koja im je na raspolaganju. Ti likovi postaju dosadnjikavi kalupi čija svrha i motivi nisu u potpunosti jasni, a postupci su kontradiktorni i najbolji primjer toga je Martyjeva kći Charlotte (Sofia Hublitz).

Foto: ethanalter.tumblr.com
Kretanje u dobrom smjeru

Ipak, nije čitava serija promašaj. Usprkos činjenici da ne dobiju svi likovi jednak tretman, postoje i oni koji uspiju privući pažnju gledatelja. Primjerice, Ruth Langmore je veoma zanimljiv i kompleksan lik tinejdžerice koja živi u uvjetima koji je tjeraju da bude svojevrsni kriminalni mastermind. Julia Garner obavlja izvrstan posao u njenom portretiranju i Ruth ostavlja dojam cjelovite osobe, a gledatelj je zavoli iako se isprva postavlja kao antagonist. Općenito su ženski likovi dosta dobro napisani, na dijelovima čak i Charlotte, kada izlazi iz pomalo slabe uloge razmaženog djeteta. Lik Wendy, Martyjeve žene, svoj puni potencijal ostvaruje tek u drugoj polovici serije, iako je od samog početka jasno da nije uobičajena žena niti da je njen odnos s Martyjem uobičajen.

Ozark nudi još likova koji osvajaju svojom osebujnošću. Primjerice, Martyjev sin Jonah, za kojeg se u par navrata zapitamo je li na granici da bude sociopat ili je samo u fazi djetinjstva u kojoj prevladavaju čudni interesi; zanimljiv je i Buddy, starac koji živi u podrumu Byrdeovih te mu činjenica da umire i ima još samo godinu dana života omogućuje da bude iskren i brutalan koliko god ga je volja. Likovi su zapravo ti koji uspijevaju voditi radnju te zadržati pažnju gledatelja. Marty je antijunak s puno tereta na ramenima, nefunkcionalnom obitelji i iznimno važnom sposobnošću govorništva, koja mu je u više navrata spasila život. Na trenutke djeluje okrutno i bezosjećajno, no njegova ljudskost nije svedena na minimum ili u potpunosti pojedena postupcima i odlukama koje donosi, već je on i dalje obiteljski čovjek koji pokušava zaštititi svoju obitelj.

Foto: uhhsocialism.tumblr.com
Sve se vraća, sve se plaća

Osim dramatične prve epizode, posebno je zanimljiva osma epizoda koja potpuno nenadano odlazi u retrospektivu i tek nam tako kasno u priči objašnjava kako je došlo do toga da Marty posluje s meksičkim narko kartelom. Epizoda djeluje pomalo Nolanovski, jer ne teče linearno i gledatelj se mora truditi pohvatati sve konce i u koji dio priče spada koji trenutak te je zbog toga vjerojatno najbolja epizoda u sezoni. Dolazi u najnapetijem trenutku sezone, što pomaže istovremeno u održavanju i smanjenju tenzija kod gledatelja.

Čitava serija nema neki epski osjećaj veličine rata protiv droge, iako se pomalo nepotrebno u sve umiješa FBI, ili rata protiv američke birokracije ili protiv čega se god likovi u mutnim poslovima borili, ali to nije nužno loša stvar. Ovo je ionako priča o Martyju Byrdeu, običnom čovjeku koji se uvukao u krivi biznis s krivim partnerima, a ispričana je iz njegove i perspektive onih koji ga okružuju. Ton priče je i dalje mračan i turoban, što pojačavaju isprani plavi i zemljani tonovi koji prevladavaju od početka do kraja serije, a priča je i dalje napeta. Ozark obiluje obratima i šokantnim postupcima svojih likova za koje moraju platiti, koliko god se prijestupi činili malima i nevažnima. Poruka serije samim je time dovoljno jasna, a to je u konačnici svojevrstan uspjeh.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari