novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

THE DEAD DON’T DIE: Jarmuscheva usporena komedija proždire mozgove

the dead don't die
Foto: Trailer screenshot
Vrijeme čitanja: 4 minute

Zainteresirati prosječnog filmskog gledatelja za filmove prikazane na Cannes Film Festivalu nije nimalo jednostavan zadatak. Realno gledano, u proteklih nekoliko godina ono što je uglavnom dopiralo do generalne filmske publike bile su plitke senzacije poput sporova s Netflixom (Okja, The Meyerowitz Stories), tabu filmova koje nježna festivalska publika nije mogla svariti (Raw, The House That Jack Built) te manje-više uspješnih feminističkih činova na crvenom tepihu (bosonoga Kristen Stewart,  5050 by 2020).

Svakako ne smijemo zaboraviti i senzacionalnu Cannes premijeru najvećeg filmskog odrona u Star Wars sagi, spin-off filma Solo. Ipak, ova je godina bila nešto drugačija te na svu sreću do prosječnih filmoljubaca dolazile su konkretne novosti o filmovima, holivudske zvjezdane produkcije, ali i dalje filmovima.

the dead don't die
Trailer screenshot

Iako je Quentin Tarantino uzburkao najviše reakcija svojim filmom Once Upon a Time in America, a film Rocketman dao Eltonu Johnu i Taronu Egertonu pet minuta slave, film o kojem se najviše apriorno na festivalu govorilo bio je  The Dead Don’t Die redatelja Jima Jarmuscha. S Adamom Driverom, Billom Murrayem i Tildom Swinton u glavnim ulogama te strašnim pojavama velikih faca kao što su Steve Buschemi, Danny Glover, Iggy Pop, Tom Waits, RZA, Selena Gomez, Sara Driver i mnogih drugih, film je obećavao puno. Uzimajući u obzir dosadašnji indie twist na žanrovskim filmovima kao što su vampirska satira Only Lovers Left Alive, martial-arts krimi-drama Ghost Dog: The Way of the Samurai i egzistencijalistički arthouse western Dead Man, od Jarmuscheve zombie horor komedije očekivalo se neočekivano.

Smrtonosno dobar sinopsis

Sada dolazi onaj grozan dio u tekstu u kojem se mora priznati da završni produkt indie redatelja iz Ohioa je nažalost daleko od zadovoljavajućeg. Gdje su stvari krenule po zlu? U sinopsisu definitivno ne, The Dead Don’t Die prati jednostavan recept viđen u svim sjajnim horor filmovima.

Policijski šerif Cliff Robertson i njegovi pomoćnici Ronnie i Mindy, patroliraju malim stereotipnim američkim mjestašcem, ironično nazvanim Centerville. U usporenom gradiću (populacija: 738 stanovnika) najproblematičnija osoba je beskućnik/traper Hermit Bob, čiji je najveći zločin to što je lokalnom farmeru Milleru možda ukrao nekoliko kokoši. Ipak, kako i sam šerif i njegov zamjenik primjećuju, nešto čudno se događa u gradu. Dani iznenada postaju neopisivo dugi, telefonski signal se olako gubi, na vijestima svi govore o apokaliptičnim razmjerima koje fracking (proces izvlačenja nafte pod visokim tlakom) ima po planeti, a na radiju konstantno svira country klasik ‘The Dead Don’t Die’. Naravno, kako se mrtvi odluče oživjeti, lokalnim policajcima i grupi pojedinaca vještih s oružjem i oruđem ne preostaje ništa drugo nego obraniti Centerville od najezde zombija.

Foto: facebook.com/festivaldecannes/

Suludost živih mrtvaca

Od prvog kadra, The Dead Don’t Die igra snažno s referencama na oca zombie filmova George Romera. Uvodnik s pogledom na šumu i groblje vjerojatno je najsuptilniji omaž na Night of the Living Dead koji Jarmusch daje ovom filmu, prije nego ga strovali u niz usputnih referenci u pozadini koje na kraju postaju naporne kada ih likovi počnu direktno izricati.

Dokaz da je Jarmusch istinski pratio Romera kao uzor najbolje pokazuje i pozadinski društveni komentar koji film na nekoliko trenutaka daje. Ipak sve to nekako ostaje površno, Jarmuschevi zombiji ne trče za mozgovima nego za materijalnim stvarima koje su željeli za vrijeme života, debata konzervativaca i eko-manijaka o frackingu je duhovita i nažalost prekratka da bi ostavila bilo kakav konkretan dojam na gledatelje, a neka konkretna poanta filma i ne postoji.

Da ovo nije film koji treba shvatiti ozbiljno, niti bi mu se trebalo mnogo uzimati za zlo u gore navedenim aspektima (koji su ustvari dobra strana ovog filma), bilo je očito već u samom traileru filma. The Dead Don’t Die realno gledano je trebao biti zabavan, usputni ljetni filmić, ali ni to mu na žalost ne polazi za rukom.

Ubitačno dosadna komedija

Najveća zamjerka filmu bila bi repetitivna priroda događanja i on-the-nose metatekstualne referentnost. Jarmusch je poznat po tatijevskoj komediji izgradnje, gdje nam pokazuje određenog lika/objekt iznova u istoj situaciji, uz blage izmjene koje izazivaju komediju. The Dead Don’t Die od prve do posljednje sekunde igra na tu kartu. Šale poput Romero referenci ili pjesme ‘The Dead Don’t Die’ na radiju u početnih nekoliko ponavljanja istinski izazivaju smijeh. Ipak sve dubljim ulaskom u film ove fore postaju sve očitije i sve češće, da bi se na kraju ponavljale do razine iritantnosti. Najgora od repetitivnih šala svakako je metatekstualna svijesti pomoćnika Ronnieja koji zna da će sve završiti loše jer mu je Jim dao scenarij te svakih nekoliko minuta je tu da nas podsjeti na to.

Nakon svega izrečenog postaje malo apsurdno ulaziti u način na koji Jarmusch naglo završava neke od karakternih narativa (posebno vezanih za likove Zelde Winston i Zoe koje tumače Swinton i Gomez) ili još gore kako nekolicina narativnih tokova nikada ne dobije svoju završnicu, te bivaju usputno ostavljeni negdje sa strane usred filma (cijela priča s troje tinejdžera u popravnom domu).

Da je The Dead Don’t Die zabavan, usputni ljetni filmić moglo bi se reći samo iz pozicije glumaca koji su se očito sjajno zabavljali i družili na setu, dok iz pozicije gledatelja – ovo je usporena komedija koja proždire mozgove svoje publike.

Film je gledan na ovogodišnjem Cannes Film Festivalu. 

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari