Istaknuto
19.10.2017.

Večeras se u Francuskom paviljonu otvara izložba međunarodno priznate multimedijalne umjetnice OKO, povodom čega smo ukratko popričali s autoricom.

11.10.2017.

Boris Svrtan, ravnatelj kazališta Gavella, otkrio nam je planove za izgradnju nove kazališne dvorane u koju će se smjestiti novopokrenuta Scena 121, a prokomentirali smo i ovogodišnje Gavelline večeri, novu Gavellinu sezonu te sve veći broj mladih glumaca i redatelja koji surađuju s Gavellom.

Vizart

Tko je ili tko nije Banksy? Zašto je to važno?

23.10.2014. Ivan Oštarčević
Foto: tumbler/banksystreetart

Foto: tumbler/banksystreetart

Ovih dana smo bili napadani viješću kako je Banksyev identitet otkriven. U pitanju je bio kratki članak, gotovo kao sažetak nekog znanstvenog rada i fotografija nekog nasumičnog muškarca koji je trebao biti taj „heroj“ suvremenog street arta. Odjednom svakom djetetu na svijetu sladoled pada na pod, bezbroj štenadi ugiba i konflikti na Bliskom istoku prestaju dok se ne sazna je li to stvarno istina.

Ispostavilo se da je članak laž i svi su nekako odahnuli, kao da im je ostalo sačuvano nešto najintimnije što su mogli imati. Ljudima je važno da je njegov civilni identitet sačuvan jer je stvarno nevažno tko je on. Znaju ga ljudi s kojima surađuje i sigurno ga znaju ljudi s domaće scene, ali nikome nije stalo razotkriti ga. Važan je rad koji ostavlja za sobom. Rad koji je provokativan i koji nekima otvara oči. Drugima smeta i to je sasvim prirodna stvar. Nemoguće je svakome ugoditi i time Banksy dokazuje svoju ljudskost, ali ima nečega u njemu što intrigira svakog zapadnjaka. On govori istinu, tj. razotkriva tajne koristeći popularnu kulturu i reference iz povijesti umjetnosti. Po tom pitanju se ne ustručava reći svoje mišljenje i ići će protiv zakona kako bi pokazao što misli. Romantično, kada malo bolje razmislite. Oko njega je sastavljen kult.

Zašto je nevažno tko je Banksy? Kada bi se znalo tko je on, galerije koje trguju njegovim umjetninama ne bi imale personu koja je misterij. Otkrilo bi se tko je “Superman”. Vijesti ne bi bile namijenjene educiranim ljudima koji se bave umjetnošću. Njima je to nevažno. Što znači da takva vijest nema publiku ili još nikome nije toliko stao na žulj da bi izazvao svoje vlastito smaknuće kao što je bio slučaj s Pavelom 183. Obavještajne agencije sigurno znaju njegov identitet, možda čak i neke galerije, bez obzira na to što Banksy tvrdi kako to nije istina. Bez obzira na to, on zadržava svoju autonomiju. Posljednji dokaz toga je njegov veliki odlazak u SAD sa svim pripadajućim tamošnjim projektima. Sve je proračunato, tj. promišljeno i sustavno izvedeno. Banksy je umjetnik i njemu je, kako bi i svakome tko želi ili jest umjetnik, stalo samo do rada, do poruke koju šalje. Kada se otkrije njegov tajni identitet možda će to biti samo zato jer ga je on sam odlučio obznaniti. Na koji god način to odabere.

Komentari