Istaknuto
22.04.2018.

Iza imena Tyger Lamb stoji zagrebačka četvorka čiji je prvijenac "Born Into This" na putu. Album još nije vani, no mnoga vrata već su im otvorena. Upoznajte se s njima dok su još polu-anonimni i nepoznati, prije koncerta 3. svibnja u Vintage Industrial Baru.

13.04.2018.

The Gentleman novo je ime na našoj glazbenoj sceni, no osoba koja se skriva iza tog imena već je duže vrijeme poznata publici. Iza pseudonima krije se Marko Lucijan Hraščanec, školovani i talentirani glazbenik koji svoj istoimeni album prvijenac promovira 13. travnja u kazalištu Mala scena. Povodom toga saznali smo koliko je dugo radio na projektu The Gentleman, zašto album promovira u kazalištu i još mnogo toga.

Film

Tragična i očaravajuća obiteljska odiseja (“The Last Family”, J. P. Matuszyński)

16.12.2017. Dunja IvezićFoto: Trailer screenshot

U posljednjih se nekoliko godina kao izuzetno zahvalan žanr u svjetskoj kinematografiji istakao biografski film koji se u razgovornom jeziku prepoznaje kao tako zvani biopic. Premda biopic nužno ne predstavlja filmski novitet, ovaj se nagli rast zanimanja filmske publike za nefikcijske, a istovremeno i nekonvencionalne životne priče može opravdati i svojevrsnom fascinacijom postizanjem visokog stupnja autentičnosti, neovisno radi li se o režiji, scenariju ili pak glumačkoj izvedbi ili transformaciji.

Ovakav se žanr u nešto manjim razmjerima afirmirao i u europskoj kinematografiji koja istome pristupa uz određenu dozu suptilnosti i melankolije. Snimljen prema autentičnim događajima, The Last Family (2016.) Jana P. Matuszyńskog portretira obiteljski život Zdzisława Beksińskog, jednog od najpoznatijih poljskih umjetnika dvadesetog stoljeća koji se u svom stvaralaštvu specijalizirao na području distopijskog nadrealizma.

The Last Family

Foto: Trailer screenshot

Obiteljski portret

The Last Family u svom središtu ima tročlanu obitelj Beksiński čiji život slijedi u razdoblju dugom gotovo trideset godina. Zdzisław Beksiński istaknuti je i poznati poljski umjetnik čiji lik utjelovljuje Andrzej Seweryn. U mnogim se osvrtima na njegov život navode njegova blaga i skromna osobnost i introvertna priroda iza koje su se pak krile prilično uznemirujuće misli koje su se uglavnom manifestirale kroz njegov umjetnički rad. Osjećaji anksioznosti i svojevrsne nelagode doimali su se sastavnim dijelom njegove umjetničke ekspresije, a svoje su korijene vukli iz njegovog privatnog i obiteljskog života koji bi se, bez obzira na njegov vlastiti i trud njegove supruge Zofije (Aleksandra Konieczna), mogao definirati kao nefunkcionalan.

Bračni par stanuje s dvije duboko stare majke o kojima se po čitav dan brine Zofia, a u susjedstvu, u jednoj od visokih i hladnih zgrada ogoljenih zidova te smještenih u okruženju koje je pretrpjelo posljedice rata, stanuje njihov sin Tomasz (Dawid Ogrodnik) koji je u javnosti poznat kao glazbeni kritičar i prevoditelj. Njegova ga neurotična narav izdvaja kao potpuno ekscentričnog lika koji zbog svoje emocionalne nestabilnosti nije u stanju ostvariti funkcionalan odnos sa ženom te zahtjeva svakodnevnu brigu roditelja koji pokušavaju spriječiti njegovo potencijalno samoubojstvo.

Ipak, The Last Family ne nosi titulu dramatičnog, već u najboljem slučaju intimnog i suptilno duboko uznemirujućeg uvida u fragilan obiteljski život čiju je atmosferu u određenim aspektima moguće povezati sa onom kakva obilježava opus Michaela Hanekea. Ta je suptilnost svoje mjesto pronašla i uz ekstreme. Naime, nakon što Tomasz u jednom od napada manične depresije pokuša oduzeti vlastiti život, Zdzisław Beksiński liječniku zaduženom za oporavak njegova sina potpuno mirno priznaje da samoubojstvo smatra hrabrim i odvažnim činom te da je možda najbolje da se prestanu boriti za život čovjeka koji ga ne želi, ali koji će u svojoj budućnosti nakon avionske nesreće koju će preživjeti manično trčati kako bi sačuvao vlastiti život.

The Last Family

Foto: Trailer screenshot

Manifestacija neispunjenih i skrivenih želja

Kao temelj za scenarij Roberta Bolesta poslužile su autentične snimke koje je umjetnik zabilježio tijekom svoga života, stoga se redatelj odlučuje i za dokumentaristički pristup prethodno prikazanom sadržaju. Umjetnikova je opsesivna potreba za pohranjivanjem događaja iz vlastitog života, koja varira od snimanja odraza u ogledalu do snimanja na ukopu preminulog člana obitelji, redatelju omogućila pristup uz određen stupanj voajerizma. Gotovo čitava radnja smještena je u obiteljskom, ili pak Tomaszevom stanu, stoga se povremeni izlasci doimaju prilično glasno opirući se svojom bukom mirnoj atmosferi ispunjenoj klasičnom glazbom koja dopire iz Zdzisławove radne sobe, a svojom pak svjetlošću pastelnim tonovima obiteljskog doma.

Ovaj literaturom i umjetnošću ispunjen prostor postaje svojevrsni hram u kojemu se tijekom različitih faza obiteljskog života umjetničke tendencije kontrastriraju s dubokom anksioznošću, gubitkom volje za životom i valovima manične depresije. Ipak, bez obzira na bizarne i ekstremne okolnosti ovaj prostor zadržava svoj spokoj, a u svojoj pažljivo odabranoj kompoziciji naglašava inferiornost likova u odnosu na smrt koja gotovo da obuhvaća njihova izmorena tijela te diše zajedno s njima.

Matuszyński se na samom početku koristi retrospekcijom prikazujući isječak razgovora koji Zdzisław Beksiński vodi sa svojim biografom u jednom od posljednjih dana umjetnikova života. Razgovor je to u kojemu umjetnik progovara o svojim skrivenim i bizarnim željama usko poveznim sa seksualnim sadizmom i nasiljem navodeći pritom da mu njegova mirna i sofisticirana priroda ne dozvoljavaju da pomisli na ostvarenje takvog čina. Usprkos priznanju vlastitih uznemirujućih i bizarnih fantazija, Zdzisław Beksiński u očima gledatelja zadržava svoj status žrtve tragičnih životnih okolnosti, a aluzije na naglašenu seksualnost gotovo je nemoguće povezati s umjetnikom koji ne dijeli krevet sa svojom suprugom. Svijest o izgubljenoj prošlosti te željama i strahovima o kojima svaki čovjek ima pravo razmišljati i sanjariti smješta The Last Family na granicu stvarnosti i fantazija koje se isprepliću u osjećajima žaljenja i gubitka čiju tragediju ublažavaju humor i obiteljska ljubav.

(Visited 42 times, 1 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(1 votes, average: 4.000 out of 5)

Komentari