Istaknuto
22.03.2017.

Riječ je o jednom od najvažnijih glazbenih pokreta s kraja 20. stoljeća koji je široj publici ostao nepoznat. No, iako je nestao prije no što se jeka njegovih utjecaja mogla jasno ocrtati, on je preživio u filmovima Gregga Arakija i Sofije Coppole te nam se vratio sa svim modnim dodacima iz 90-ih.

21.03.2017.

1. travnja u Glazbeni lonac dolazi Lika Kolorado, i to u akustičnom izdanju. Ili barem tako tvrdi ekipa iz Lonca.

Film

Tražiš jamčevinu? Bolje nazovi Saula.

12.10.2015. Karla KovačevićFoto: Screenshot

Rimska boginja Pravda, koja u jednoj ruci drži vagu, a u drugoj mač, predstavlja ideju o etičkoj vrijednosti prava. Stoljećima kasnije prikazivana je kao slijepac jer je pravda u ideji objektivna, a svojim mačem, kao simbolom snage i moći, pruža zasluženu kaznu onima za koje njezina vaga procijeni da su krivi. Naučili smo da je istina redovito drugačija te da pobjeđuje onaj tko bolje umije izmanipulirati činjenicama odnosno onaj tko si može priuštiti boljeg odvjetnika. Na taj način i pravda je postala nešto što se trži, najčešće od strane onih koji imaju najviše – lopova i kriminalaca.

Prikladno se prisjetimo jedne od boljih tv serija koja je krenula s prikazivanjem u prvoj polovici ove godine, Better Call Saul. Riječ je o kriminalističkoj dramskoj seriji televizijske kuće AMC s crnohumornim elementima, ili po autorovim riječima ˝odvjetničkoj seriji u kojoj će glavni odvjetnik učiniti sve kako bi ostao izvan sudnice.˝ Veliki plus i mamac za fanove, ali i još veći rizik, činjenica je da se radi o spin-off-u jedne od najpopularnijih serija u povijesti – Breaking Bad (2008-2013). Unatoč mnogobrojinim sličnostima između njih, važno je istaknuti da svi oni koji traže neku vrst remake-a ili možda uvoda u Breaking Bad, ovdje to neće pronaći. Osim autora Vincea Gilligana, one dijele mjesto radnje – grad Albuquerque u New Mexicu, poneke sporedne likove, karakteristične vizualne elemente i načine baratanja kamerom te ono najvažnije – odvjetnika Saula Goodmana. Prva nam sezona prikazuje događaje prije rođenja persone kakvu poznajemo pa ovdje još uvijek ne postoji nitko tko se zove Saul Goodman, već tri druge osobe: protagonist James (Jimmy) McGill, njegova mlađa verzija Skliski Jimmy te misteriozni Gene.

Foto: Screenshots

Foto: Screenshots

Kroz crno-bijeli filter prikazan nam je Gene, upravitelj slastičarnice u shopping mallu, kao čovjek kakvim je Jimmy postao nakon što je bio prisiljen promijeniti identitet zbog životne opasnosti. On je sve što Jimmy nije – namrgođen, povučen i paranoičan sredovječni čovjek koji se nakon posla vraća praznoj kući i, gledajući video kasetu, sanjari o zlatnim danima Saula Goodmana, persone koja više nikad ne može biti. Moguće da je takav početak upravo kraj kakav si je Gilligan postavio da zna u kojem smjeru dalje ili nas možda želi naknadno bolje upoznati s Geneom? Je li moguće da je sve što ćemo pogledati samo misao u Geneovoj glavi, ovoga puta u boji jer se prisjeća cjelovitog čovjeka kakav je nekada bio? Na odgovore ćemo morati pričekati do početka iduće godine i nove sezone.

Druga osoba je Jimmy McGill, sudski odvjetnik dodijeljen strankama koje si istog ne mogu priuštiti, dobar manipulator koji se taktikom i domišljatošću začinjenom humorom izvlači iz nevolja u sudnici, ali i onih u životu. Koliko god se radom i upornošću trudio biti s prave strane zakona, ona druga ga slijedi u stopu i dovodi u stalne dvojbe u kojima su granice između legalnog i ilegalnog mutne. Unatoč iskušenjima, postupa na način da nikoga namjerno ne povrijedi pa je njegova druga krajnost priprosti Jimmy, društevni klaun i zabavljač, neozbiljan dobričina kojeg iskorištavaju jer je jednako pristojan prema bahatom odvjetničkom magnatu i suparniku koliko empatičan prema bakicama u staračkom domu. I iako na prvu djeluje kao konformist i nespretni plašljivac, nipošto nije kukavica jer se ne boji riskirati ni preuzeti inicijativu, premda po kiselom izrazu licu možemo zaključiti da bi najradije pobjegao glavom bez obzira. On je vječni optimist koji je vrlo ambiciozan i fokusiran na to da izgradi karijeru na pošten način, ali doveden u situaciju da bira zbog obitelji i prijatelja požrtvovno će se odreći vlastitog uspjeha kao primarnog cilja. Zato je, unatoč mnogim poslovnim neuspjesima, upravo izdaja od strane osobe koju najviše voli pokretač njegove transformacije u Saula Goodmana.

Treća osoba, nešto mlađi Skliski Jimmy, domišljati je prevarant koji živi iz dana u dan s prijateljima smišljajući kako nasanjkati prolaznike i pokupiti im novce. Njegova ga sirova lukavost i prirođena ulična snalažljivost čini boljim odvjetnikom nego bilo kakva diploma, a pogotovo ne ona koju je dobio preko online kursa. S time još jednom dolazimo do problematike propitivanja razlike između pravnika i prevaranta, legalnog i kriminalnog. Glavna zapreka koja dijeli Jimmyja od uspjeha je to što, koliko se god trudio, ne uspijeva zamaskirati svoje mane ni prošlost na isti način na koji ne može pobjeći od nevolja koje ga stalno prate. Pod nemilosrdnim pritiskom društva, sposoban pojedinac postat će upravo onaj kakvim su ga nekoć neutemeljeno etiketirali – vrsta odvjetnika kojeg angažiraju ljudi koji su krivi.

Foto: Screenshots

Foto: Screenshots

S obzirom na to da Gilligan seriju gradi prvenstveno na karakteru, nameće se pitanje ima li lik Saula Goodmana potrebnu snagu za takvo što. U odličnoj dramskoj seriji kao što je Breaking Bad, svaki u galeriji sporednih likova ima ogroman potencijal za ponovno uskrsnuće, živopisnim načinom na koji je izgrađen karakteriziran, što budi naše zanimanje o njegovom vlastitom putu prema dolje. Upravo je jedan od najvještije skrojenih likova za potencijalni spin-off Waltov i Jessejev osobni Tom Hagen – Saul Goodman. Između ostalog i zato što je jedan od rijetkih preživjelih, što ostavlja prostora za mogućnost nastavka njegove priče, pa tako imamo priliku vidjeti tko je postao, a ne samo upoznati čovjeka kakav je bio. Za uspješnost lika, osim samih autora, najzaslužniji je naravno američki komičar, scenarist, redatelj i glumac Bob Odenkirk koji ne samo da ga tumači, nego i kreira s dozom osobenjačkog duha zbog kojeg teško da možemo zamisliti drugačijeg Jimmyja.

Ponekad u sporijoj, a ponekad dinamičnijoj vožnji kroz Jimmyjevu prošlost, Gilligan se zaustavlja na određenim segmentima točno onoliko koliko je potrebno, a to radi svrhovito i sa stilom te priču u cjelini nije teško pratiti. Ipak se u nekoliko navrata zateknemo zbunjeni slijedom događaja, mjesta na kojima u tijeku fabule ubacuje kratke digresije nisu nužno najprikladnija za tako nešto, a niti su digresije uvijek jasno povezane s radnjom koju su prekinule. Događaji su uglavnom prikazani iz Jimmyjeve perspektive, ali u kratkim epizodama i iz perspektive nekih drugih likova od kojih je najviše vremena posvećeno onima iz prošlosti Mikea Ehrmantrauta – buduće Saulove desne ruke u obavljanju prljavih poslova. One ukazuju na važnost Mikeove uloge (Jonathan Banks) u Saulovu daljnjem razvoju, kao još jednog u galeriji uspješnih Breaking Bad likova, a samim time njegova prošlost postaje predmet interesa. Osim kroz njihove postupke, likove upoznajemo i kroz interakciju s drugima pa kvalitetnog dijaloga i međuljudskih odnosa ni ovdje ne manjka.

Foto: Screenshots

Foto: Screenshots

Autentičan, pomalo camp stil vizualnog identiteta važna je odrednica serije jer upravo odlično zaokružuje sliku čovjeka kakav je Jimmy, počevši već od uvodne špice koja je svaki put drugačija. ˝Izgledaj uspješno da bi bio uspješan˝ kazao je Jimmy dok još nije ni sanjao da će jednom sjediti u polukružnom uredu s gipsanim jonskim stupovima, plavim tepihom i natpisom ˝We the people˝u stilu Bijele kuće, a zapravo iznajmljenom dijelu shopping malla koji, plastičnom replikom Kipa slobode na krovu, poziva unutra sve one koji trebaju Saulove usluge. Jimmy pak živi i radi u kaotičnom uredu od tek nekoliko kvadrata, ovog puta smještenom unutar jeftinog salona ljepote, s tapetama ruševina antičkog hrama na zidovima i besplatnom vodicom od krastavaca za mušterije, čija je vlasnica imigrantkinja. Davno prije slogana koji vrišti:˝Better Call Saul!˝ s neonskih reklama, postojao je i onaj u stilu ˝Need a will? Call McGill!˝ i to na dnu pudinga koji se dijelio u staračkim domovima.

Karakteristično baratanje kamerom i kadrovima ponovno nas vraća na temu sličnosti s Breaking Bad-om. Ni ovdje ne nedostaje neočekivanih kuteva, subjektivnih i autorskih kadrova, ponekad se pomalo voayerski skrivajući iza kulisa u prvom planu koje su znalački postavljene, ponekad sagledavajući okolinu iz krajnje donjeg ili krajnje gornjeg rakursa, ali uvijek s velikim naglaskom na prostor u kojem se lik nalazi.

Unatoč riziku od usporedbi i očekivanja od čega nije mogla pobjeći, serija se u svojoj prvoj sezoni pokazala kao sasvim solidna priča za sebe za sve one koji već poznaju Saula, ali isto tako dosta spretno posložena za sve koji će prvo upoznati Jimmyja na njegovom putu prema dolje. Ideja Saula Goodmana rođena je u završnoj sceni sezone s riječima upućenima Mikeu: ˝Ja znam što me je zaustavilo (u krađi). I znaš što? Nikad više neće.˝ Nakon što je odlučio zauvijek odbaciti etički ispravnu motivaciju, s prepredenim smiješkom na licu, uz tonove pjesme Smoke on the Water, Jimmy se odvozi od prilike koju je imao za ostvarenje svog sna, jer on to više nije.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(3 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari