novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

U Art-kino Croatia kreće program Johna Cassavetesa, tvorca američkog nezavisnog filma

Foto: press Art-kino Croatia / "Ubojstvo kineskog kladioničara"
Vrijeme čitanja: 4 minute

Od 20. studenog do kraja godine svaki je utorak u riječkom Art-kinu rezerviran za odabrane filmove kultnog redatelja Johna Cassavetesa, jednog od prvih i po mnogočemu ključnih tvoraca američkog nezavisnog filma. Ciklus otvara hvaljena drama Žena pod utjecajem, izuzetna studija odnosa okoline spram mentalno nestabilne supruge i majke, čije je prikazivanje zakazano 20. studenog.

Film Muževi, na programu 27. studenog, prati trojicu sredovječnih muškaraca koje smrt prijatelja suočava sa zajedničkom egzistencijalnom krizom. Krimić Ubojstvo kineskog kladioničara na rasporedu je 4. prosinca, a potom 11. prosinca slijedi Cassavetesov redateljski prvijenac Sjene kojim bohemski život New Yorka 50-ih debitira na velikom platnu, ignorirajući sve utabane trikove holivudske produkcije.

Ciklus utoraka s Cassavetesom zaključuje se 18. prosinca kada je zakazana projekcija drame Premijera. U utorak, 20. studenog uvod u program će ponuditi filmski teoretičari i kritičari Dejan Durić i Boris Ružić.

Žena pod utjecajem

Brojni filmski kritičari dramu Žena pod utjecajem (1974.) smatraju najboljim Cassavetesovim autorskim radom. Njegova životna partnerica Gena Rowlands tumači lik neuravnotežene supruge i majke Mabel Longhetti čije ponašanje, vječito na rubu društveno prihvatljivog, izaziva neposrednu okolinu koja u susretu s Mabel gubi svoje labave malograđanske konce normalnosti. Inicijalno u ovaj filmski klasik nitko od producenata nije želio vjerovati, vjerojatno zbog njegove užasavajuće uvjerljivosti, pa je u njegovo snimanje uložio i glumac Peter Falk koji igra Mabelina supruga.

Foto: press Art-kino Croatia / “Žena pod utjecajem”

No iskren i neposredan pristup koji ne inzistira samo na upečatljivoj karakterizaciji likova, već i njihovom utjecaju na druge, do današnjih dana pogađa gledatelje koji se u opipljivo životnim protagonistima s nelagodom prepoznaju. Rowlands za svoju maestralnu glavnu ulogu, a Cassavetes za režiju u Ženi pod utjecajem dobili su i svoje prve nominacije za Oscara.

Muževi

U filmu Muževi (1970.) Cassavetes osim režije i scenarija preuzima jednu od glavnih uloga te s dvojicom bliskih prijatelja Benom Gazzarom i Peterom Falkom utjelovljuje troje sredovječnih muškaraca. Oni imaju uspjeha i na poslovnom i na privatnom planu, no nakon smrti prijatelja kreću na zajedničko egzistencijalno putovanje, suočeni sa životom koji brzo i neizbježno prolazi. Temeljen na tragičnom iskustvu gubitka brata, redatelj je scenarij oblikovao prema karakteru Gazzare i Falka. Darežljiv u slobodi i vremenu da njegovi protagonisti razviju svoje potencijale, a istovremeno pun neočekivanih obrata, film Muževi dosljedno zahvaća posvemašnju prazninu zapadnjačkog prigradskog života.

Foto: press Art-kino Croatia / “Muževi”

Ubojstvo kineskog kladioničara

Kriminalistička drama Ubojstvo kineskog kladioničara (1976.) evidentno baštini elemente noira, no istovremeno ih  interpretira i kombinira na neumitno kasavetesovski način. Kada se zbog duga vlasnik striptiz kluba (Ben Gazzara) zamjeri skupini gangstera, prisiljen je krenuti putem koji dovodi pred raskrsnicu njegov život i osobnost. Izbjegavanjem klasične gangsterske fabule, film se okreće protagonistu i problematizaciji muškog identiteta u kontekstu vrlo maskulinog žanra.

Sjene

U svom redateljskom prvijencu Sjene (1959.) Cassavetes je obradio temu kojoj ondašnji Hollywood ne bi dao kadar ni u nekoj od odvažnijih produkcija. Film prati život boemske afroameričke obitelji, sestre Leile (Leila Goldoni) i dvojice braće Bena (Ben Carruthers) i Hugha (Hugh Hurd) u New Yorku u jeku beat pokreta 50-ih godina. Ogoljene od jasne narativne strukture i zapleta, Sjene su, poput Cassavetesovih filmova koji će tek uslijediti, zagledane u likove, međusobne odnose i atmosferu trenutka kojeg prikazuju.

Foto: press Art-kino Croatia / “Sjene”

Film održava uvjerljivu sliku marginalizirane, no vrlo vitalne i intrigantne Amerike onog doba. Rasnu komponentu filma dodatno je usložila, a ondašnje gledatelje i sablaznila, činjenica da je među braćom jedino najstariji Ben tamnoput. Ako svaki film ima određenu strukturu, onda su Sjene među njima prava jazz improvizacija.

Premijera

Pitanje glume kao sredstva istraživanja osobnosti te odnos fikcije i stvarnosti na psihologiju glumice, okosnice su drame Premijera (1977) u kojoj je glavnu ulogu još jednom neosporno iznijela izvrsna Gena Rowlands. Brodvejsku glumicu Myrtle Gordon zahvaća emocionalni košmar nakon što umre njen obožavatelj u pokušaju da je vidi. Događaj je to koji jednako utječe i na privatan život glumice, ali i na predstavu koju priprema. Rowlands je za ovu ulogu osvojila Srebrnog medvjeda za najbolju glumicu.

Foto: press Art-kino Croatia / “Premijera”

O redatelju

John Cassavetes (1929-1989) u svijetu američkog filma imao je dvostruku ulogu. Gluma u brojnim holivudskim uspješnicama (Dvanaest žigosanih, Rosemaryna beba ) za njega je bila izvor prihoda, a rad na vlastitim filmovima po vlastitim pravilima istinski poziv kojim je utabao stazu američkog nezavisnog filma. Okupivši oko sebe krug filmskih entuzijasta, vlastitim novcem i uz pomoć prijatelja, stvorio je osam nezavisnih filmova u čijem su centru, na uštrb radnje i tehnike, beskompromisno stajali snažni međuljudski odnosi i upečatljivi likovi koji su mnogo puta, unutar fikcije u kojoj djeluju, zagrebali srž i istinu u kojoj se gledatelji i danas prepoznaju.

Ulaznice se mogu rezervirati putem e-pošte (ulaznice@art-kino.org), a kupiti na stranici ulaznice.hr ili na blagajni Art-kina svakog dana sat vremena prije početka prve projekcije.

Be social

Komentari