novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Zaranjanje u sebe (“U plavetnilo”, A. A. Kusijanović)

u plavetnilo
Foto: HAVC
Vrijeme čitanja: 3 minute

U plavetnilo, najnoviji rad Antonete Alamat Kusijanović, hrvatske redateljice koja je filmsku karijeru započela prije 11 godina na Talents Sarajevo programu kao producentica, imao je čast biti prvi film ovogodišnjeg natjecateljskog programa kratkometražnog filma na Sarajevo Film Festivalu. Više o nagradama koje je ovaj film osvojio – uključujući i prestižno “Srce Sarajeva” – te procesu stvaranja filma možete pročitati u razgovoru s Kusijanović.

Zaranjanje u sigurnost

Inspirirana sjećanjima iz djetinjstva s malog hrvatskog otoka Kalamota (Koločep), Kusijanović dovodi u odnos adolescenciju s otočkom prirodom. U plavetnilo nam donosi priču o 13-godišnjoj Juliji koja se vraća na otok na kojem je provela djetinjstvo. U prvoj sceni filma čamac dolazi do kalamotske obale, a mi slušamo Julijinu majku kako objašnjava da njih dvije pokušavaju pobjeći od nasiljem ispunjenog doma. Julija biva uznemirena riječima njene majke te kreće prema rubu čamca, a zatim uranja u more.

u plavetnilo
Foto: HAVC PRESS

“Zaranjanje” je postala gesta koju je često moguće vidjeti u filmovima mladih hrvatskih redatelja u posljednje dvije godine te se može tumačiti kao trenutak eskapizma i odlučujuća karakteristika “filmskog vala hrvatske svakodnevice” koji se pojavio prije dvije godine filmom Ti mene nosiš. Pokret je okarakteriziran pričama relevantnima za društvenu i političku situaciju u Hrvatskoj, uglavnom nam pokazuje život žena s emotivnim traumama koje proganja njihova prošlost, izgubljene su u sadašnjem vremenu te su predstavljene na rubu stvarnosti. Motiv “zaranjanja” kojim se protagonisti/protagonistkinje pokušavaju izvući iz svojih problema ulaskom u duboku vodu, najbolje je prezentiran u filmovima Ne gledaj mi u pijat (Hana Jušić), Ti mene nosiš (Ivona Juka) i seriji Novine (Dalibor Matanić).

Gušenje u traumi

Kako pratimo Julijin povratak na otočje iz djetinjstva, možemo osjetiti dio post-traumatskog poremećaja unutar nje. Ona se sastaje sa starim prijateljima, ali blizina koju su ranije imali nestala je. Njena najbolja prijateljica iz djetinjstva, Ana, sada je zaljubljena u Pjera, novog dečka na otoku, te svu pažnju usmjeruje prema njemu. S druge strane prijatelj Grgur nedovoljno je zreo za Julijino društvo. Kako se trinaestogodišnjakinja izrazito teško snalazi u nekada sigurnoj sredini te ne uspijeva dobiti željeni djelić pažnje društva, njena trauma kreće izranjati na površinu. Nedostatak pažnje koji je nastao u nasiljem ispunjenom domu Julija neće uspjeti nadoknaditi ni u ovoj sigurnoj sredini te je samo pitanje vremena kada će trauma u potpunosti ugušiti tinejdžerku.

u plavetnilo
Foto: HAVC PRESS

Zbog svoje kratke forme, U plavetnilo ne obiluje repetitivnim i dugim metaforama koje su usporavale ostale filmove “filmskog vala hrvatske svakodnevice”. Kusijanović se odlučila za samo jednu, ali snažnu metaforu u svom filmu, “utapanje” koje biva izvedeno veoma jednostavnom, ali emotivno napetom izmjenom kadrova. Mlada redateljica Antoneta Alamat Kusijanović uspijeva prenijeti pun spektar priče “filmskog vala hrvatske svakodnevice” u kratku filmsku formu te donosi veoma bitan novi uvid u čitavi pokret. Nadamo se da će i Američka filmska akademija prepoznati sve kvalitete ovog filma te da će Kusijanović uskoro svoju policu s nagradama obogatiti prvim studentskim Oscarom.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije. 

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari