Istaknuto
17.08.2018.

Ove godine već smo imali prilike gledati nekoliko kvalitetnih hrvatskih naslova, a što u nastavku gledamo na velikom platnu donosimo u jesenskom pregledu.

16.08.2018.

Iako zadnjih godina nije u naponu snage, Madonna je kroz 35 godina karijere definirala glazbenu scenu kakvu poznajemo danas. Njezin 60. rođendan prilika je da se podsjetimo na veliku karijeru koja je promijenila svijet.

Vizart

Uoči izložbe MUO-a okrećemo se zadnjoj fazi svestranog umjetnika

08.11.2015. Jelena KovačevFoto: Facebook/Edo Murtić

Najavljena izložba koja se održava u MUO-u predstavlja Edu Murtića kao svestranog umjetnika koji je posljednje godine stvaralaštva posvetio keramici. Opus poznat pod nazivom “Nova apstrakcija” bit će predstavljen u obliku monumentalnih keramičkih stijena.

Murtić je rođen 4. svibnja 1921. godine u Velikoj Pisanici kraj Bjelovara, ali već od svoje četvrte godine živi u Zagrebu. Formalno se obrazovao prvo u Obrtnoj školi, kasnije u Školi za primijenjenu umjetnost u Zagrebu. Jednu godinu proveo je na Likovnoj akademiji u klasi Petra Dobrovića u Beogradu, zatim na zagrebačkoj kao student Ljube Babića. Tijekom godina rada ima oko 150 samostalnih izložbi, a sudjelovao je na oko 300 skupnih, među njima vrlo značajnim bijenalu u Sao Paolu i Veneciji, Document u Kasselu, itd. Pierre Restany, teoretičar, naziva ga internacionalnim protagonistom gestualnog vitalizma.

Foto: Facebook/Edo Murtić

Foto: Facebook/Edo Murtić

“Jedino pravo mjerilo umjetnika je gdje su mu pohranjena djela, u kojim muzejima, u kojim galerijama, u koliko galerija u svijetu, ali ne nekakvih malih, privatnih…” jednom prilikom govori Murtić. U skladu s tom izjavom, kojom cinično ocjenjuje stanje  umjetnosti u svijetu, njegova djela danas se nalaze u mnogim galerijama i muzejima, a neka od zvučnijih imena su svakako Tate Gallery, Peggy Guggenheim i Davida Rockfellera.

Volio je velike formate. Otišavši u Ameriku, susreo se s Pollockom, uzevši snagu njegova izraza, no u različitoj tehnici. Umjesto direktnog kapanja i nanošenja boje, usvojio je tašizamslikanje mrljama i kaligrafskim linijama, ali i kistom. U tom izrazu slika ciklus “Doživljaji Amerike”, vrlo živopisno prikazujući uskovitlanost i kaos američkog života. Široki potezi, streličasti zarezi i kratki odrješiti pomaci unutar platna postaju njegov vječan potpis.

Bitan tematski dio njegova opusa su mediteranski krajolici. Iz Vrsara, njemu draga mjesta u kojem je provodio vrijeme i pod stare dane, potječu mnoge slike, isprva smirenijih tonova, a poslije snažnijeg i uzburkanog kolorita. Priroda isprva jasnih oblika, ostaje kao motiv skriven apstrahiranjem, samo naznačen u kasnijim djelima.

Foto: Facebook/Edo Murtić

Foto: Facebook/Edo Murtić

Okušao se u različitim tehnikama i medijima, bavio se grafikom, kazališnom scenografijom, mozaikom, tapiserijama, emajlom i na koncu keramikom. Također je imao književno-grafičke pothvate. Grafičko-pjesnička zbirka “Zavjet za Epetion” suradnja je Murtića i Jure Kaštelana, jedno je od ostvarenja koje zaokružuje njihovo umjetničko i prijateljsko druženje. U tehnici linoreza, koju on često i rado koristi, izrezuje tematski povezane skice koje upotpunjuju napisane pjesme.

Druga, još značajnija intervencija crteža u poeziju je projekt oslikavanja poeme Jama, Ivana Gorana Kovačića. Sa Zlatkom Pricom napravio je grafike koje su oslikavale užase svojom ekspresivnošću i surovošću iskrenih i doslovnih prikaza. Držeći se glavnih motiva koje poema opisuje, u nju su unijeli podtekst samim linijama, potezima i smještajem figura.

“Dva su temeljna koncepta koji se provlače kroz njegov rad: energija i modernizam” kazuje francuski kritičar Pierre Restany u dokumentarcu HRT-a povodom njegove retrospektive u 2002. godini. Nazvan hrvatskim Picassom radi kvantitete radova i broja medija koje je istraživao, umjetnik je čije izložbe danas ne bi smjelo propuštati.

(Visited 69 times, 1 visits today)

Komentari