Istaknuto
19.09.2017.

Do kraja godine ostalo je nešto više od tri mjeseca, taman dovoljno vremena da zaboravimo loše filmsko ljeto - ovo su naslovi koje nećemo propustiti.

18.09.2017.

Međunarodni festival razvojnog kazališta Ganz novi festival u svojem će se 7. izdanju održati u dva termina, od 21. do 24. rujna te od 7. do 16. prosinca. U rujanskom dijelu programa 70-ak umjetnika/ca i studenata/ica te 45 filmskih autora/ica predstavit će svoje plesne i kazališne predstave, multimedijalne instalacije, filmove i radionice.

Vizart

Upoznaj djelo: Vermeerova Djevojka s bisernom naušnicom

09.07.2017. Katarina ČižićFoto: artguide.com

Nedavno sam gledala prijateljicu kako veže maramu oko glave, želeći pokazati zube suncu. No ono je svakako bilo upornije. Nakon nekog vremena odustala je od svog nauma te se okrenula prema meni, zamolivši me da uđemo u prvi kafić na koji naiđemo. Upravo me trenutak u kojem se okrenula podsjetio na jednu poznatu djevojku. Na lice na koje sam nebrojeno puta naišla dok sam listala razne umjetničke preglede. Njezine oči, izraz lica i zaokrenuti položaj tijela prizvali su mi u sjećanje Djevojku s bisernom naušnicom. Shvatila sam kako nikada nisam saznala njezinu priču. Nikada se nisam zadubila u njezine oči i u njezin pogled, iako me ona sama pozivala i uvlačila u sebe.

Nizozemska Mona Lisa

Djevojka s bisernom naušnicom je slika iz 17. stoljeća poznatog nizozemskog slikara Johannesa Vermeera, koja danas krasi zidove muzeja Mauritshuis u Haagu. Ovo djelo nosi konotacije koje nam u misli prizivaju nešto starije djelo, stoga ne čudi što je nazivaju „Mona Lisom sjevera“. Ova nizozemska Mona Lisa svojom ljepotom i nevinošću zbunjuje svijet, kao što to njezina prethodnica čini osmijehom. Njezin autor Johannes Vermeer je svojim djelima, genre odnosno prizorima iz svakodnevnog života, oslikao gotovo cijelo 17. stoljeće. Njegovu vještinu i talent upotpunila je upotreba camere obscure kojom je nastojao uhvatiti stvarnost i prenijeti je na platno.

Foto: wikipedia.org

Tehnika camera obscura

Camera obscura predstavlja preteču svih fotoaparata i kamera. Poznata je još od 7. stoljeća prije Krista iz jednog kineskog zapisa. Od 16. stoljeća postala je gotovo obavezno pomagalo pri slikanju ili crtanju. Najjednostavniji oblik camere obscure predstavljala bi manja ili veća kutija od materijala koji ne propušta svjetlost. Ona bi u kutiju ulazila kroz malu rupu te se na taj način dobivao mali odsječeni dio stvarnosti. S vremenom su joj se počele dodavati razne leće koje su na kraju dovele do tehnoloških dostignuća koja imamo danas. Naš je svijet ispunjen svjetlošću koja se reflektira ili lomi svuda oko nas, camera obscura svu je tu neukroćenu svjetlost dovodila u red te na taj način omogućavala njezino vjerno prikazivanje na platnu.

Foto: globaleducation.edu

Slikanje trenutaka

Međutim, iako je koristio svakodnevicu kao glavnu temu svog slikarstva, Vermeer nije prikazivao život. On je hvatao trenutke. Upravo se zato javlja zanimanje za Djevojku s bisernom naušnicom. Ovaj naizgled nezanimljivi i sasvim jednostavan portret djevojke predstavlja uhvaćeni trenutak. Ova djevojka, obučena u egzotičnu odjeću, turbanom na glavi te velikom bisernom naušnicom, okreće se prema promatraču. Njezino lice odaje mladost i nevinost. Vermeer ju smješta u apstraktni prostor i lišava je vremenskih konotacija. Na taj način stavlja dodatni naglasak na samu djevojku i na njezino lice.

Tko je ova djevojka?

Upravo je to lice i identitet djevojke zaokupljao povjesničare umjetnosti. Prema nekim izvorima, djevojka predstavlja Vermeerovu najstariju kćer Mariu, koja je u trenutku slikanja imala 12 ili 13 godina. Maria je i sama bila slikarica te se prema nekim mišljenjima smatra autoricom velikog broja očevih slika.

Foto: artguide.com

Popularnije tumačenje identiteta ove mlade ljepotice ponudila je Tracy Chevalier svojim povijesnim romanom Girl with a Pearl Earring. Knjiga je doživjela i svoju filmsku verziju. Iako je priča velikim dijelom fikcija, donosi zanimljivo tumačenje identiteta djevojke u koji je vrlo lako povjerovati. Djevojka s bisernom naušnicom predstavlja jednu od sluškinja u Vermeerovoj kući. Sam Vermeer s mladom sluškinjom Griet razvija vrlo prisan odnos koji dovodi do toga da mu pozira obučena u odjeći, noseći nakit njegove žene. No bez obzira na identitet, ovo je djelo uhvatilo trenutak ljepote. Njezine velike oči, poluotvorena usta te zaleđena emocija pozivaju naš pogled. Ono što je zanimljivo primijetiti je da se doima kao da je djevojka ta čija je pažnja zaokupljena, odnosno kao da su se uloge izvrnule. Djelo postaje zaokupljeno gledateljem, a sam se gledatelj pretvara u objekt promatranja.

Vermeer je napravio desetke portretiranih žena, svih statusa i kulture. Međutim, niti jedna poput ove mlade djevojke nije zaokupila pažnju svijeta. Tajna koju krije vjerojatno nikada neće biti otkrivena u potpunosti. Ali njezine će oči, jedini sasvim jasan detalj slike, pozivati da priđemo i one će nas gotovo uvijek uvlačiti u posebnu dubinu.

Komentari