Istaknuto
08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

03.08.2017.

Nedavno je završeno drugo izdanje festivala Re:Think Sisak. Zidove grada oslikalo je nekoliko stranih street art umjetnika, a veličanstvene murale Sisku je ostavilo i nekoliko hrvatskih umjetnika. Cilj je festivala probuditi grad i promijeniti lošu sliku Siska koja je stvorena u medijima.

Film

Anime-Ai: Vizualni Bildungsroman za djecu i odrasle (“Avatar: The Last Airbender”, B. Konitezko i M. D. DiMartino)

27.05.2017. Iva KolarFoto: facebook.com/avatarthelastairbender

Spajanje istočnog i zapadnog svjetonazora u koherentnu cjelinu može se činiti kao nemoguća misija, naročito ako je namijenjena za djecu i još k tome animirana, no Avatar: The Last Airbender trudi se učiniti baš to.

Avatar: The Last Airbender priča je o svijetu podijeljenom na četiri kraljevstva, Fire Nation, Earth Kingdom, Water Tribe i Air Nomads, svako s dominantnim jednim elementom. Određen broj ljudi u svakom narodu može upravljati tim elementima, i oni su tzv. benders. Taj se svijet u posljednjih stotinjak godina nalazi pod opresijom jednog naroda, Fire Nation, a samo ih jedna osoba može pobijediti – Avatar. Avatar je vladar svih elemenata, stoji na razmeđu zemaljskog i spiritualnog svijeta te jedini može ujediniti sve narode. U svakoj generaciji može postojati samo jedan Avatar, a čim trenutni Avatar umre, odmah se rađa novi, odnosno reinkarnira se u novu osobu.

Međutim, tijekom ovih sto godina rata i opresije, nitko nije znao gdje se nalazi trenutni Avatar, jer je jednog dana jednostavno nestao. Tu u priču ulaze brat i sestra Sokka i Katara iz naroda Water Tribe, koji slučajno pronalaze Aanga, trenutnog Avatara, zamrznutog u santi leda. Aang je 12-godišnji dječak iz naroda Air Nomads, što znači da je primarno airbender, odnosno može upravljati zrakom, i njegov je zadatak do kraja ovladati i ostalim elementima kako bi mogao poraziti tiraniju Fire Lorda Ozaija, koji nastavlja stogodišnju nemilosrdnu vladavinu svijetom svojih predaka.

Foto: facebook.com/avatarthelastairbender

Stil: je li Avatar: The Last Airbender anime?

Dok nitko ne osporava kvalitetu serije, jedno od gorućih pitanja jest može li se ova crtana serija svrstati pod anime. U japanskom jeziku riječ anime označava svaku animaciju i zapravo je posuđenica iz engleskog jezika. S porastom popularnosti japanskih animiranih serija i njihovim dolaskom na zapadno tržište, engleski je jezik uzeo riječ anime te njime označava crtane serije i filmove japanske produkcije, na čiji smo specifičan stil i atmosferu s vremenom svi navikli.

Avatar: The Last Airbender američka je crtana serija, što je nekima dovoljan argument za tvrdnju da se ne radi o anime seriji, no ne može se osporiti jak utjecaj ne samo japanske, već općenito istočnjačke kulture i filozofije, pa samim time i utjecaj stila anime serija na Avatara. Primjerice, humor je jedna od okosnica ove serije, a sami su autori naveli da im se sviđa način na koji je u anime serijama postignut balans između humora i akcije, stoga su i oni sami to preuzeli. Nadalje, jaka povezanost sa spiritualnim svijetom i očite reference na azijske kulture (Air Nomads izgledom neodoljivo podsjećaju na budiste, a stanje u koje Avatar zapadne kada je najjači očito je inspiriran jogom) mogu potvrditi da je serija, u najmanju ruku, napravljena u anime stilu. Postavlja se pitanje bi li uopće došlo do ove rasprave da je Avatar napravljen u Japanu.

Ne tako crno-bijeli svijet

Svijet Avatara pun je čudnovatih stvorenja, hibridnih životinja i ljudi su povezani s duhovnim svijetom. Time se stvara neka atmosfera zajedništva i povezanosti, iako je svijet u priči zapravo rascjepkan. Također, raznolikost likova jedna je od jačih strana ove animirane serije, dajući nam tako i iznimno sposobne likove (nerijetko ženske) poput Katare ili Toph, ali i one koje bismo u stvarnom životu opisali kao zabušante i klaune poput Aanga ili Sokke. Ipak, likovi nisu ograničeni samo na jednu ili dvije karakteristike, već ih možemo upoznati kao cjelovite i ostvarene osobe s vrlinama i manama.

Kao što protagoniste nije teško zavoljeti, jednako tako antagoniste nije teško prezirati. Kao svaka prava priča o borbi dobra i zla, Avatar nam nudi dobro izgrađene zlikovce od kojih srsi prolaze leđima. Zli su, opaki i hladnokrvni, vjerojatno nikad nisu čuli za pojam empatije te imaju iznimnu moć i ne prezaju ni pred čim. Međutim, u potpunosti u stilu Avatara, na strani zla (iliti u redovima naroda Fire Nation, i to veoma visoko, odmah ispod samog Fire Lorda) nalaze se dobričine i upravo je gušt gledati njihov razvoj iz zlikovaca u pozitivce, obećavajući nam tako napet i fantastičan obračun na samom kraju.

                       

Vizualna poslastica

Stavljajući na stranu pitanje stila, neupitno je da je animacija u Avataru vrhunska. Tome posebno svjedoče akcijske scene borbi i manipuliranja elementima, odnosno bending. Svaki bending je temeljen na nekoj od borilačkih vještina, a animatori su se potrudili ostati što vjerniji originalu. Rezultat su realistični i elegantni pokreti kada osoba zna što radi, ali jednako su odlično prikazani i manje uspješni pokušaji bendinga.

Likovi su pripadnici različitih rasa, uzrasta i oblika, čime se uspješno stvara osjećaj da je ovo doista jedan veliki svijet pun raznovrsnih ljudi. Posebno su zanimljive i životinje koje su često mješavina nekoliko različitih životinja na koje smo navikli ili imaju neke posebne karakteristike (primjerice, Appa, leteći bizon kojeg svi vrlo brzo zavolimo). Pejzaž i okolina u kojoj se likovi kreću također nije zanemarena; svaki dio svijeta ima karakterističan izgled temeljen na jednom godišnjem dobu i elementu koji u kraljevstvu prevladava, a različiti detalji daju osjećaj autentičnosti i realnosti svijeta u koji gledatelj uđe.

Foto: facebook.com/avatarthelastairbender

Jesu li crtići samo za djecu?

Unatoč tome što se radi o animiranoj seriji i protagonisti su mlađi od 20 godina, ne nedostaje ozbiljnih tema i ideja koje mogu biti privlačne i odraslima. Budući da moraju proći kroz sve dijelove svijeta kako bi Aang što lakše i bolje svladao sve elemente, dobiva se jako dobar uvid u to kako taj svijet funkcionira. Fire Nation upravlja svim dijelovima, prate se granice, ima siromaštva, a likovi upadaju u egzistencijalne krize, muče ih strahovi, suočavaju se sa smrću, pokušavaju ih ograničiti onime što jesu ili im zbog toga nametnuti više nego što mogu podnijeti.

Također, suptilno nam se nudi i povijest svakog kraljevstva, način vladanja i življenja, predrasude koje prevladavaju i u konačnici na koji način sve to utječe na grupu prijatelja čije avanture pratimo te kako se oni slijedom toga razvijaju i zapravo odrastaju. Čitava je priča zapravo prikaz odrastanja kako Aanga, tako i njegovih prijatelja (a i neprijatelja). Aang ne razvije samo svoje sposobnosti bendinga, već upozna sve dijelove svijeta i nauči ih prihvatiti. Svi su protagonisti u priču krenuli kao neiskusna djeca, a svoje su pustolovine i borbu za dobrobit svijeta završili s nekoliko fizičkih i mentalnih ožiljaka više te kao zrelije i odraslije osobe.

Na kraju serije dobivamo potpunu i cjelovitu priču koja nam je svakog lika stavila u fokus, izbalansirala humor i ozbiljne teme, ponudila mudrosti istočnjačkih filozofija, ali i emocionalno zadovoljstvo. Završila je na vrhuncu popularnosti, ali baš onako kako treba, ostavljajući gledatelje u stanju Hoćemo još!, ali zadovoljne onim ranije konzumiranim.

Komentari