Istaknuto
19.10.2017.

Večeras se u Francuskom paviljonu otvara izložba međunarodno priznate multimedijalne umjetnice OKO, povodom čega smo ukratko popričali s autoricom.

11.10.2017.

Boris Svrtan, ravnatelj kazališta Gavella, otkrio nam je planove za izgradnju nove kazališne dvorane u koju će se smjestiti novopokrenuta Scena 121, a prokomentirali smo i ovogodišnje Gavelline večeri, novu Gavellinu sezonu te sve veći broj mladih glumaca i redatelja koji surađuju s Gavellom.

Glazba

YouTube više nikad neće biti isti?!

18.06.2014. Damjan Vukašin
Foto: facebook.com

Foto: facebook.com

YouTube kanal najavljuje možda najveću promjenu do sada: svi glazbenici čije nezavisne izdavačke kuće ne prihvate uvjete koje im je YT odredio bit će blokirani na njihovom servisu, i to u sljedećih par dana.

Reklame koje se pojavljuju neposredno prije video klipova su zadnja, na prvi pogled, ne tako ozbiljna promjena na tome servisu. Ali upravo je to kamen temeljac „novog YouTubea“. Besplatni servis koji mjesečno posjeti milijarda ljudi, u početnom je stadiju novoga projekta koji će se navodno zvati YouTube Music Pass. Propusnica će se naplaćivati, a omogućit će svim korisnicima da gledaju klipove bez reklama (isto kao i prije par mjeseci) i “skinu” pjesme na mobitel. Hoće li biti još neka pogodnost uz propusnicu baš i ne znamo, osim što navode da će biti poboljšano iskustvo slušanja glazbe.

Svim izdavačkim kućama poslan je ugovor koji moraju potpisati ukoliko žele da njihovi izvođači i dalje ostanu dostupni na Youtube kanalu. Kako nezavisni izdavači kažu – dok velike muzičke kuće Universal, Warner i Sony potpisuju unosne ugovore , u isto vrijeme traže od “alternativnih” izdavača da prihvate lošije uvjete ili će ih blokirati. Tako da će, ukoliko se trenutna situacije ne promijeni, izvođači XL Recordigsa i Domino Record Companya kao što su Jack White, Adele, Radiohead, Arctic Monkeys i još puno odličnih izvođača, morati spakirati svoje pjesme s Youtubea.

Jedan od čelnih ljudi YT-a, Robert Kyncl, kaže kako zna da nije mogao očekivati da će sve kuće pristati na uvjete, te da se mora očito zadovoljiti s 90 posto uspješnosti. Nezavisne izdavačke kuće navode kako 90 posto uspješnosti nije moguće, jer agencija za licenciranje “Merlin” procjenjuje da 32.6 posto udjela u prodaji i streamu glazbene industrije dolazi upravo od nezavisnih izdavača. Iako su malobrojni nezavisni čak i pristali na uvjete, ne možemo ne primijetiti da se priče oko postotaka baš i ne poklapaju.

Alison Wenham , direktorica WIN-a, cehovske organizacije nezavisnih izdavača kaže : “Pokušavali smo i nastavit ćemo pokušavati uvjeriti YouTube da shvati koliko je indie glazba važna bilo kojem muzičkom servisu i zašto bi je u tom smislu trebalo vrednovati. Fanovi žele servis koji će im ponuditi široki raspon glazbe. To mogu pronaći na servisima kao što su Spotify ili Deezer, koji imaju sjajne odnose s nezavisnim izdavačima “.

Osobno, mislim da se YT ponaša kao osmaš koji tlači mlađe osnovnoškolce za vrijeme velikoga odmora, u ovom slučaju nezavisne izvođače. Imaju monopol i postavljaju uvjete. No, ovakav potez dosta je rizičan s njihove strane, zbog upitne dodatne zarade se odriču, za glazbu, vrlo važnog dijela izvođača, a projekt im je baziran na slušanju glazbe. Ako ovako nastave, ubrzo bi mogli krenuti nizbrdo. Do sada su imali praktički svu glazbu na svijetu, besplatno, a ovakvim odcjepom nezavisnih izdavača postaju servis koji pušta samo jedan dio svjetske glazbe i još to naplaćuje. Postavlja se i pitanje hoće li YT i dalje biti besplatna odskočna daska za sve anonimne glazbenike.

YouTube neće propasti sigurno, ali mogao bi imati značajno manji broj posjeta. No, pitanje je koliko je njima to bitno, jer ako im računica kaže da naplaćivanje propusnice donosi zaradu bez obzira na uklanjanje dijela izvođača, onda problema – nema. Hoće li izvođači, odnosno izdavači ustrajati u svojem naumu da ne pristaju na ponuđene uvjete teško je reći. Samim pristankom njihovo  bi ime “nezavisni” postalo pomalo besmisleno. A ukoliko zaista nestane dio izvođača na YT, gubimo mi, korisnici (u koje se YT kune), koji nećemo imati više toliko široki spektar glazbe na jednome mjestu. Vjerojatno ćemo i manje posjećivati servis kad “pol tog više ni nema na tom šugavom jubitou”.

Kako će se situacija riješiti, znat ćemo kroz par dana, kad više možda nećemo moći poslušati najdražu pjesmu na YouTubeu, iako sam prilično uvjeren da će doći do zajedničkog jezika obje strane.

Komentari