Istaknuto
22.04.2018.

Iza imena Tyger Lamb stoji zagrebačka četvorka čiji je prvijenac "Born Into This" na putu. Album još nije vani, no mnoga vrata već su im otvorena. Upoznajte se s njima dok su još polu-anonimni i nepoznati, prije koncerta 3. svibnja u Vintage Industrial Baru.

13.04.2018.

The Gentleman novo je ime na našoj glazbenoj sceni, no osoba koja se skriva iza tog imena već je duže vrijeme poznata publici. Iza pseudonima krije se Marko Lucijan Hraščanec, školovani i talentirani glazbenik koji svoj istoimeni album prvijenac promovira 13. travnja u kazalištu Mala scena. Povodom toga saznali smo koliko je dugo radio na projektu The Gentleman, zašto album promovira u kazalištu i još mnogo toga.

Vizart

Za Ziher iz Barcelone: Casa Battló – arhitektura po mjeri čovjeka

20.09.2013. Hrvoje Korbar
Foto: Ziher.hr/Hrvoje Korbar

Foto: Ziher.hr/Hrvoje Korbar

Pojedini umjetnici u potpunosti su obilježili gradove u kojima su stvarali, a njihovi gradovi za to su im se odužili svojevrsnim „brandiranjem“ njihova lika i djela. Dok kod nas gotovo i ne postoji takva praksa, Barcelona je na dostojanstven način odala počast dvojici velikih umjetnika koji su je, svaki na svoj način, obilježili – Joanu Miróu, slikaru, kiparu i keramičkom umjetniku i Antoniju Gaudíju, čija su brojna djela postala simboli mediteranske metropole.

Uz poznatu bazliku Sagrada Familia, koja je još uvijek u izgradnji, i slavnog Parca Guell, jedan od zanimljivih aspekata djelovanja Antonija Gaudíja su i stambene zgrade koje je kreirao za bogate industrijalce i bankare u Barceloni. Dvije takve nalaze se na jednoj od najljepših barcelonskih avenija, Passeigu de Gràcia, te ih vrijedi posjetiti unatoč izrazito visokim cijenama ulaznica.

Foto: Ziher.hr/Hrvoje Korbar

Foto: Ziher.hr/Hrvoje Korbar

Casa Battló projektirana je 1904. godine, a za njenu izgradnju trebalo je čak 3 godine. Gaudí je svoju inspiraciju tražio u prirodi i religiji, tako da je cijela kuća prožeta dvjema temama – unutrašnjost je inspirirana morskim temama i motivima, dok sam krov navodno asocira na bitku sv. Jurja (San Jordi u Kataloniji) protiv zmaja. Gaudí je cijelu postojeću građevinu preuredio, počevši od fasade koja je ukrašena keramikom i upečatljiva zbog specifičnih balkona koji podsjećaju na karnevalske maske.

Unutrašnjost ove stambene zgrade impresivna je prvenstveno zbog detalja kojima je Gaudí posvećivao veliku pozornost. Tako su sve kvake ergonomski dizajnirane i izvrsno pristaju gotovo svakoj ruci, a dizajnirani su čak i završetci rukohvata. Gaudí je za Casu Battló dizajnirao čak i drveni namještaj koji je također izložen, a da bi ga učinio ergonomskim rezbario je pojedine dijelove prema dijelovima tijela svojih radnika. Sličan postupak proveo je i u Parcu Guell, što samo dokazuje kako je u Gaudíjevoj koncepciji bilo prvenstveno učiniti svaki svoj arhitektonski projekt pogodan za njegovog krajnjeg korisnika.

Casu Battló također odlikuje i posebno osvjetljenje. Gaudí je zamislio stambenu zgradu u kojoj će svaka prostorija imati prirodno osvjetljenje na neki način, što je ideja koja bi i danas bila izrazito dobro prihvaćena. Igre svijetlom očite su i na stubištu zgrade, gdje keramičke pločice prividno mijenjaju svoju boju (u nijansama od kobalt plave do svijetlo plave i bijele). Gaudí je odgovoran i za poseban sustav ventilacije unutar zgrade, koji je na tavanu isprepleten sa idejom o prirodnom svijetlu.

Foto: Ziher.hr/Hrvoje Korbar

Foto: Ziher.hr/Hrvoje Korbar

Prostor na tavanu, koji je Gaudí zamislio za obavljanje raznih kućanskih poslova kao što je pranje i sušenje rublja, djeluje izrazito inovativno i suvremeno, te je gotovo teško povjerovati da je takav prostor dizajniran prije više od stotinu godina. Stil Antonija Gaudíja najlakše bi bilo okarakterizirati kao eklektičan – dok su niži katovi ispunjeni drvenim elementima, brojnim detaljima, sjajnim lusterima i keramikom, tavan kuće je minimalistički dizajniran i obojen u bijelo. Upravo zbog ovakvih poteza osebujnog je umjetnika nemoguće smjestiti u samo jedan umjetnički pravac, pa svoje mjesto u povijesti umjetnosti najčešće nalazi u okviru širokog krovnog pojma Art Nouveaua.

Iako su „najpoznatiji“ Gaudijev dimnjaci i krov oni na Casi Mili, koja se nalazi nekoliko blokova dalje, krov Case Batlló također je interesantan zbog dimnjaka koji podsjećaju na tornjeve Sagrade Familije i specifične uporabe keramike, jednog od glavnih obilježja njegovog stvaralaštva, na krovu zgrade.

Foto: Ziher.hr/Hrvoje Korbar

Foto: Ziher.hr/Hrvoje Korbar

Casa Battló sjajan je primjer i svojevrsno utjelovljenje Gaudíjeve vizije o stambenoj zgradi koja mora biti potpuno podređena potrebama svojih stanara, a ponovno visoko estetizirana. Gaudí je radio na svim detaljima u kući, od keramičkih pločica u stubištu, dizajna vrata do dizajna lustera, obojanih staklenih površina i namještaja. Casa Battló neizbježna je postaja za sve one koji Gaudíjev eklekticizam smatraju kičem i za ljubitelje njegovog djela, ali i idealno mjesto za upoznavanje sa vizijom ovog umjetnika koji je bio ispred svog vremena.

(Visited 95 times, 1 visits today)

Komentari