Istaknuto
21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Vizart

Za Ziher iz Pariza: Realistične skulpture Rona Muecka

06.05.2013. Marta Medvešek
Foto: fondation.cartier.com

Foto: fondation.cartier.com

Ako vas život slučajno odvede u Pariz tijekom sljedećih nekoliko mjeseci, svakako  protegnite noge do četrnaestog arondismana. Na adresi 261, boulevard Raspail ne skriva se izložba Rona Muecka! Kažem – ne skriva se, jer se naš stari par golemih dimenzija ne uspijeva prikriti suncobranom – velika ostakljena prostorija Fondacije Cartier za suvremenu umjetnost čini ga vidljivim već s ulice. Čini se da Ronu Muecku baš to odgovara, budući da mu je ovo već druga samostalna izloža u tome prostoru. Australskoga hiperrealističnog umjetnika koji je mnogo izlagao po cijelome svijetu, od Japana i Australije do Novoga Zelanda i Meksika, rijetko se ima prilike vidjeti u Europi. No, Fondacija Cartier ne samo da je ponovno dobila priliku udomiti njegove divove i liliputance, već je počašćena i prilikom da publici predstavi tri potpuno nova umjetnikova rada.

Autodidakt, koji od 90-ih živi i radi u Londonu, ranije se bavio izradom lutaka i marioneta za potrebe televizije i reklama. Kao umjetnik predstavlja se 1997. na izložbi Sensation u Londonu djelom Dead dad – izrazito realističnom i minucioznom replikom trupla svoga oca, umanjenog na dvije trećine stvarne veličine. Od tada njegov uspjeh neprekidno raste – njegov Boy visok čak 5 metara proslavio ga je na Biennalu u Veneciji 2001. godine.

Foto: fondation.cartier.com

Foto: fondation.cartier.com

Što je to tako privlačno i neodoljivo u njegovom radu? Mueck zahvaljujući uporabi silikona, poliesterskih smola i uljanih boja stvara savršeno precizne i naturalistične replike ljudskih tijela. No, ono što njegov rad podjednako udaljava od akademskog realizma i hiperrealizma jest igranje mjerilom koje stvara začudnu i ponekad vrlo uznemirujuću napetost između stvarnosti i mašte. Njegovi likovi, monumentalnih ili pak iznenađujuće sitnih dimenzija, djeluju gotovo živo zahvaljujući savršenom vladanju tehnikom i minucioznosti izrade – dlačicama, žilicama, madežima, borama, mrljama po koži, noktima koji izgledaju neopisivo stvarno! Kraj njihovih fiksiranih pogleda i zaleđenih pokreta, gledatelj se doista osjeća kao da bi se svakog trenutka mogli pokrenuti i progovoriti, te se teško može oduprijeti znatiželji i potrebi da dotakne i osjeti njihovu kožu, prste, usta…

Ipak, perfekcionizam ovdje nije samom sebi svrha, umjetnika zanima nešto posve drugo – psihološka perspektiva likova izvađenih iz njihovih svakodnevnica, međuljudski odnosi, odnos prema tijelu i postojanju. Njegovi likovi, inspirirani fotografijama ili naslovima iz tiska, starim legendama ili zgodama iz umjetnikova života, nisu samo skulpture – to su prava mala (ili velika) bića koja svojim stavom i osobnošću svjedoče o Mueckovom izvrsnom poznavanju anatomije i psihologije.

Foto: fondation.cartier.com

Foto: fondation.cartier.com

Na izložbi koju se može pogledati od 16. travnja do 29. rujna izloženo je devet radova čiju okosnicu čine tri potpuno nova i prvi puta izložena skulptorska para – dvoje tinejdžera na ulici (Young couple), majka s djetetom na prsima (Woman with shopping), te stari par na plaži (Couple under an umbrella). Radi se o zaleđenim trenucima iz odnosa tih parova čija se priroda otkriva u detaljima – mladi tinejdžerski par koji se drži za ruke na prvi pogled djeluje potpuno uobičajeno, čak izaziva i simpatije zbog svojih malih dimenzija. Ali stražnja strana unosi sumnju i iznenađenje – djevojčina je ruka zgrčena u mladićevoj, gesta koja nam otkriva agresiju ili nježnost, možda zaigranost, ovisno o tome kako smo ju odlučili čitati – Mueck nam ostavlja prostor za vlastitu interpretaciju. U slučaju majke s djetetom, majka je vidljivo rastresena i odsutna, teška svakodnevnica sprječava ju da iskaže bilokakvu nježnost svojoj bebi, koju joj je Mueck majstorski smjestio pod kaput. Stari par na plaži, onaj koji ste već vidjeli s ulice, otkriva nam pak svu ljepotu starosti – dva potpuno opuštena i prepuštena tijela, nakon godina provedenih zajedno, nemaju više što skrivati jedno od drugoga. Prirodni pokreti, realistična tekstura, mekoća njihove kože, sve ih to čini tako predivno starima i stvarnima. No kako mogu biti stvarni kada su njihova stopala veća od naših glava?

Posebnu čar izložbi daje i 52-minutni film Gautiera Deblondea koji nam se pruža priliku ući u umjetnikov londonski atelje i otkriti tajne dugotrajnog procesa izvedbe tih čudesnih (polu)bića.

Foto: fondation.cartier.com

Foto: fondation.cartier.com

(Visited 101 times, 1 visits today)

Komentari