Izvedbene umjetnosti

Zatvaranje Male scene: Što je prava istina, tko su pravi krivci?

Foto: wikimedia.org
Vrijeme čitanja: 5 minute
Foto: wikimedia.org
Foto: wikimedia.org

Mala scena vodeće je hrvatsko kazalište za djecu i mlade. Negdje početkom 1986. godine Vitomira Lončar, Zvjezdana Ladika i Ivica Šimić dobivaju ideju da osnuju svoje vlastito kazalište. Prvu samostalnu predstavu su odigrali u Münchenu, u travnju 1987. godine na njemačkom jeziku. Bio je to početak Male scene koja je od strane osnivača registrirana kao kazalište 1988. godine. Iste godine unajmili su prostor mjesne zajednice na Medveščaku, adaptirali ga i tako dobili svoj dom. Kazalište su svečano otvorili 6. prosinca 1989., a prvu predstavu Prava stvar Toma Stopparda premijerno izveli 9. prosinca.

A sada, nakon 25 godina postojanja, prijeti zatvaranje od strane grada Zagreba i gradonačelnika Milana Bandića, putem Ureda za kulturu. Svi smo već, više ili manje, upoznati s time. No kako je došlo do toga? Što smo saznali na današnjoj novinskoj konferenciji u Maloj sceni? I tko su pravi krivci za ovo?

Od svibnja 2012. godine, od Ureda za obrazovanje, kulturu i šport, Mala scena počela je dobivati dopise iz kojih je razvidno da Ured smatra da nisu predali potrebnu dokumentaciju za 2009., 2010. i 2011. godinu.
Budući da su sve predali, smatrali su da se radi o nesporazumu te su kontaktirali gospođu Mariju Leko, savjetnicu u Uredu koja im je potvrdila da su svi njihovi izvještaji zaprimljeni svake godine i da na njih nije bilo primjedbi. Inače, u slučaju nepravilnosti (a prema ugovorima) Ured je dužan reagirati u roku od 15 dana od prijema izvještaja.
U medijima (Aktual, 15.svibnja 2012.) imali smo mogućnost pročitati “falsificirani” izvještaj o financijskom poslovanju Male scene. Izvještaj o financijskom poslovanju su tražili na uvid vlasnici Male scene, no nikada ga nisu dobili, premda se radi o njima i njihovu poslovanju.

Gospođa Vitomira Lončar, direktorica Male scene se obraća gospodinu Subotiću, kao članu Odbora za kulturu grada Zagreba u vezi falsificiranog izvještaja u tjedniku “Aktual”. Taj članak napisao je predsjednik odbora za kulturu grada Zagreba, dr.Zvonko Maković. Budući da je dr. Maković, kako tvrdi gospođa Lončar, došao neovlašteno i protuzakonito do podataka, a time prekršio Poslovnik skupštine, Vitomira Lončar traži objašnjenje kako je moguće da se u javnost iznose podaci dostavljeni Uredu u svrhu dokaza o izvršavanju programa? Traži objašnjenje kako je moguće da ih je samovoljno i proizvoljno intrepretirao i to u privatnom tjedniku, a da pritom kazalište Mala scena nije upoznato da je Ured ustvrdio nepravilnosti u njihovu poslovanju?

U međuvremenu, Vitomira podnosi tužbu protiv dr.Makovića na kaznenom sudu u Zagrebu te traži očitovanje Vijeća časti HNDa. Tijekom 23. i 24. svibnja 2012. godine, mnoge kulturne ustanove te kulturni djelatnici u Zagrebu, dobili su anonimno putem pošte tekst iz Aktuala čime je učinjeno dodatno “zastrašivanje i prijetnja” (kako kaže gospođu Lončar), koja se zbog ovoga obratila i policiji.

Foto: mala-scena.hr
Foto: mala-scena.hr

Vitomira Lončar u dva je navrata Uredu za obrazovanje, kulturu i šport  detaljno obrazlagala svaku kunu koja je utrošena u program, a posljednji put početkom prosinca 2012. godine. Nakon toga nije dobila odgovor u propisanom roku te se žalila Kontrolnom uredu koji je ponovno tražio od Ureda za obrazovanje, kulturu i šport da se očituje i to u roku od osam dana.

U međuvremenu, početkom siječnja, Mala scena, ili, točnije, Vitomira Lončar, prima pismo od Ureda za kulturu da joj se ne priznaje 121.845,33 kuna za 2012. godinu. Tražila je specifikaciju, ali istu nije dobila sve do 25. veljače koja je ponovno- bila manjkava.

Svi podaci o poslovanju Male scene, kvalitativni i kvantitativni postavljeni su na internetske stranice Male scene i jedino je kazalište u zemlji koje te podatke daje na uvid javnosti. Mala scena ima 445 vlastitih izvedaba, te 44.014 gledatelja i predstavila je svoje predstave na 28 međunarodnih i domaćih festivala. Također je i jedino kazalište u Hrvatskoj koje ima svoj strateški plan po kojemu djeluje, a isti su također dostavili Uredu za kulturu. Kazalište Trešnja, na primjer, u godinu dana nije imalo niti jednu premijeru, a u četiri godine odigralo je samo jedan najavljeni naslov, rekla nam je gospođa Vitomira. No, to ne zabrinjava Gradski ured za obrazovanje, kulturu i šport niti gradonačelnika niti Kontrolni ured.
Kazalište Mala scena nije promijenilo niti jedan naslov već više od pet godina i sasvim je neshvatljivo ponašanje gradske uprave i ono što pokušava napraviti- uništiti kazalište koje je najuspješnije.

Ured nije priznao Maloj sceni dio neto plaća zaposlenih djelatnika na poslovima koji su uže vezani za produkciju i bez njih se predstave ne mogu održavati, a to je tehničko osoblje (svjetlo, ton i garderoba) i zaposlenik na marketingu. Priznaju se samo autorski ugovori, premda Zakon o kazalištima jasno kaže da se i ovi troškovi mogu priznati ako se smatraju javnom potrebom.

“U zemlji od 374 tisuća nezaposlenih ured me tjera da izbacim na ulicu zaposlenike koji godinama rade u Maloj sceni jer ne želi priznati ovaj dio troškova premda Zakon to omogućava (čl.14 ZOK-A)” – izjavljuje Vitomira Lončar.
Vitomira Lončar obrazložila je sve ovo u pismima gradonačelniku grada Zagreba Milanu Bandiću, pročelniku Ureda za obrazovanje, kulturu i šport Ivici Lovriću i pročelniku Heraku, Kontrolni ured. Zahtijeva da se Maloj sceni isplate preostala sredstva za 2012. godinu jer je u potpunosti izvršila program i to dokumentirala. Želi da se žurno pokrene postupak oko nelegalnog davanja podataka kazališta Mala scena Zvonku Makoviću i utvrdi tko je omogućio protuzakonito djelovanje te zahtijeva da se istočasno prestane sa zlostavljanjem kazališta Mala scena.

Ove godine sufinanciranje programa Male scene smanjeno je na neshvatljivu razinu i od 700 tisuća kuna spali su na 190 tisuća. A za međugradsku i međunarodnu suradnju te za reprizni program dobili su 0 kn. Kazalište Mala scena još uvijek nije dobilo sredstva za ostvareni program od prošle godine, kada je imalo 64% vlastitog prihoda, a javna kazališta jedva da imaju 10%.

“Poštovani Gradonačelniče, tražim da učinite sve unutar svojih ingerenacija da se poštuje pravna država i da se zaustavi zlostavljanje Vaše administracije. U slučaju da ne reagirate po hitnom postupku poduzet ću sve dostupne korake da se zaštitim od ovog zlostavljanja, koje sustavno traje već više od godinu dana nad najuspješnijim kazalištem za djecu u Hrvatskoj” – napisala je Vitomira Lončar u zadnjem pismu gradonačelniku Bandiću.
Vjeruje se da je razlog zatvaranja i ovakvog oštrog nastupa prema osnivačima i samom kazalištu Mala scena blog Slamka spasa Vitomire Lončar koja u njemu otvoreno piše o korupciji u kulturnim institucijama te u Uredu za kulturu grada Zagreba. I sama spominje imena hrvatske kulturne hobotnice (kako bi ona rekla) i u Slamci spasa prikazuje problem hrvatske kazališne stvarnosti. Vjerujemo da su je hobotnice obgrlile kao i svakoga tko prikaže stvarnost onakvom kakva je- pod utjecajem politike. Od svih inspekcija koje su joj poslali, nije pronađena niti jedna jedina nepravilnost.

Gospođa Vitomira Lončar je danas na novinskoj konferenciji obavijestila kako su grad Zagreb i gradonačelnik Bandić definitivno odlučili zatvoriti Malu scenu. Ne ispune li se svi legitimni zahtjevi, 30.06. 2013. svi zaposlenici Male scene dobivaju otkaz. No, program za 2013. se izvršava, on uključuje još jednu premijeru. Zatim slijedi demontaža kazališta i povratak prostora u prvobitno stanje. Konačno zatvaranje trebalo bi biti 31.12. 2013.

Ravnateljica Lončar traži ostavku Ivice Lovrića, Tedia Lušetića, za kojega tvrdi da je protuzakonito došao na svoju poziciju i svakoga tko stoji iza ovoga. Jutros do pet sati stigle su 104 stranice pisanih podrški iz cijeloga svijeta na internetsku stranicu kazališta Mala scena, u “inbox” gradonačelnika grada Zagreba,  Tedia Lušetića te Ivice Lovrića. Pisma podrške stizala su iz Australije, Koreje, Austrije, Belgije, Francuske, Njemačke, Grčke, Italije, SADa, Rusije i drugih zemalja.

Be social

Komentari