Istaknuto
21.04.2017.

U Galeriji Klovićevi dvori trenutno je, uz Izazove moderne i retrospektivu Željka Senečića, postavljena i samostalna izložba All you need is luck Nikoline Ivezić. Radi se o jednoj od najprepoznatljivijih suvremenih slikarica (pogotovo za češće posjetioce Kluba na zagrebačkom Filozofskom, Limba ili kafića Boja) koja je razvila autentičan umjetnički izraz, stvorivši tako već poznate tzv. slikoreljefe ili piktoplastike, odnosno slike koje izlaze izvan svojih okvira u prostor.

21.04.2017.

U novoj seriji intervjua okupljenim pod nazivom "Let's jazz" predstavit ćemo novu hrvatsku jazz scenu. Njen prvi predstavnik je pijanist Zvjezdan Ružić.

Vizart

Ženska krv u Galeriji Forum: Oslobađanje žene kroz menstrualnu krv

15.04.2017. Magdalena Rikanović
Foto: Magdalena Rikanović / Ziher.hr

U petak, 14. travnja u zagrebačkoj Galeriji Forum, otvorena je izložba zanimljivog naziva Ženska krv. Riječ je o kolektivnoj izložbi svjetski poznatih umjetnica koje hrabro prikazuju sve strane menstrualnog ciklusa, kako kroz sociološke i psihološke aspekte, tako i kroz uobičajene faze žena poput rođenja, puberteta, trudnoće, menopauze kao i oblika represije kojima su povijesno izložene (obespravljenost, nasilje, ropstvo).

Kustosica izložbe je Manuela De Leonardis, a svoje radove izlažu: Manal AlDowayan, Wafa Bahai, Takoua Ben Mohamed, Tomaso Binga, Rosina Byrne, Rupa Chordia-Samdaria, Sara Ciuffetta, Karmen Čorak, Mila Dau, Vlasta Delimar, Isabella Ducrot, Silvia Giambrone, Maimouna Guerresi, Susan Harbage Page, Sasha Huber, Silvia Levenson, Anja Luithle, Victoria Manganiello, Patrizia Molinari, Yasuko Oki, Sofia Rocchetti, Anna Romanello, Maria Angeles Vila i Ruchika Wason Singh.

Foto: Magdalena Rikanović / Ziher.hr

Ženska krv koja ukazuje na ljepotu ženskog ciklusa

Jedna od zanimljivijih činjenica izložbe Ženska krv je ta da su radovi nastali na podlogama, tj. na komadima platna koja su od početka pa do 60-ih godina 20. stoljeća služila ženama kao tampon za apsorpciju menstrualne krvi. Povijest ženskih tjelesnih izlučevina i na sam spomen riječi poput menstruacija/krv/ugrušak, čak i u zapadnom svijetu, predstavlja tabu temu. Ono što su umjetnice ovom izložbom prezentirale javnosti čista je hrabrost, protest, buđenje svijesti i unaprjeđenje ljudskoga uma. One su uspjele osvojiti umjetnost prikazom menstrualne krvi tako što su otvorile put za razgovor o prihvaćanju samih sebe u svim menstrualnim stanjima.

Ženine tjelesne izlučevine prikazane su naočigled kroz sve životne faze. Za primjer uzimamo rad Failure to Bleed umjetnice Wafe Bahai. Snažan ženski simbol u sredini i krv prezentirana kroz niti konaca koje elegantno padaju do poda budi polet i osjećaj ponosa. Bahai svojim radom slavi ženinu nevinost; nevinost koja je spremna eksplodirati; nevinost koja jedva čeka djevojčicu učiniti ženom. Hrabrom i svojom. Na još neobičniji način, Failure to Bleed, oslobađa ženu od srama. Drugim riječima, progovara da žene ne bi trebalo biti sram izreći na glas menstruacija. Treba ju jednostavno nazvati pravim imenom.

Foto: Magdalena Rikanović / Ziher.hr

Ženska krv kao romantični trenutak

Zašto menstrualna krv ne može biti prihvaćena kao romantična? Je li stvar u današnjem društvu kojeg je prethodno naučilo da je menstrualna krv nešto “bljak”? Ili je stvar u ispiranju mozgova u kojem se žene srame samih sebe kada su “u onim danima”? Ili je stvar u patrijarhatu i u tome što smo ga objeručke prihvatile? Ili pak u tome da nam je on proračunato nametnut? Bilo bi zgodno zamisliti da i muškaraci prolaze kroz isti menstrualni ciklus i osjećaju silinu tjelesne nadutosti i boli, trenutke radosti i plača, introvertiranost u stanju PMS-a u kojem nekad poželiš samo ležati i trpati se čokoladom. Tek bi tada došlo do istinske ravnopravnosti među spolovima kojom se često volimo razbacivati.

Ideja o menstruaciji kao nečemu prljavom i odvratnom udobno se smjestila i u islamu, stoga se muslimankama nije dozvoljavalo moliti ili obavljati bilo kakve religiozne obrede tijekom menstruacije. Samo neki od apsurda koji su vladali u 19. stoljeću su vjerovanja da žene u menstruaciji uništavaju cvijeće ili oni da žena treba živjeti izolirano bez pristupa domaćinstvu. Sličan trenutak uprizoren je radom improvizirane vagine u kojoj sjede žena i muškarac koji drži ženu za maternicu. To djelo stvara sliku jedne groteskne situacije, prikazane na pomalo komičan način. Ono predstavlja viziju maternice u stvaranju naslijeđa za nadolazeći društveni poredak u kojem živimo u mirnom društvu koje priznaje i slavi žensku krv.

Foto: Magdalena Rikanović / Ziher.hr

Me, myself and my menstruation in art

Znanost je odavno dokazala da je menstruacija prirodna kao i bilo koja druga tjelesna tekućina. I zbog nje nema mjesta sramu. Živimo u doba u kojem je menstruacija formirana kao obvezni dio osobnog zdravstvenog plana, te na policama svakog marketa, pa čak i na kioscima, nalazimo higijenske potrepštine poput uložaka i tampona, koje su nam svakodnevno dostupne. I da, trebamo ih nazivati pravim imenom, kao što su to napravile i spomenute umjetnice.

Svi radovi vezani uz ovu temu u svojem vremenu su revolucionari. Takav jedan rad je i Celebration of Menstrual Blood, Vlaste Delimar, koji uprizoruje slavlje ženske krvi. Ne postoji pretjerivanje u prikazu, samo u prihvaćanju istoga. Ona oslikava vjerovanje da postoji još uvijek velika polarizacija mišljenja o tome je li dobra krv samo muška krv, te je li ženska krv jednako vrijedna. Naravno da je jednako vrijedna. Dapače, vrijednija je. Na kraju krajeva, ženska krv je osnaživanje žene. Menstruacija nije otuđena, već univerzalna u ujedinjavanju muškarca i žene. Ženska krv umjetnički je alat u kojem nema nedostataka. Ona je bitna za naše razumijevanje kako bismo mogli ukloniti tabu koji okružuje riječ menstruacija.

“Živimo u svijetu u kojem smo potpuno neosjetljivi na prolivenu krv u nasilju, ali smo gadljivi na sam spomen ili prijedlog ženske menstruacije.” – Jen Lewis

Foto: Magdalena Rikanović / Ziher.hr

Izložbu možete pogledati do 13. svibnja u Galeriji Forum na adresi Teslina 16.


 

Komentari