Istaknuto
19.10.2017.

Večeras se u Francuskom paviljonu otvara izložba međunarodno priznate multimedijalne umjetnice OKO, povodom čega smo ukratko popričali s autoricom.

11.10.2017.

Boris Svrtan, ravnatelj kazališta Gavella, otkrio nam je planove za izgradnju nove kazališne dvorane u koju će se smjestiti novopokrenuta Scena 121, a prokomentirali smo i ovogodišnje Gavelline večeri, novu Gavellinu sezonu te sve veći broj mladih glumaca i redatelja koji surađuju s Gavellom.

Vizart

Ženski akt kroz povijest: Pornografija ili umjetnost?

14.03.2013. Sunčana Bošnjak Brkić
Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

U zadnje vrijeme se govorka da će Europska unija potpuno zabraniti pornografiju. Možemo se zapitati što će biti sa svim umjetničkim djelima koja prikazuju nage žene, a čine velik postotak izložaka u galerijama diljem svijeta. Je li i umjetnički akt pornografija?

Još od prethistorije, umjetnici prikazuju golu ženu, doduše kao simbol plodnosti. Primjer za to je Willendorfska Venera, stara 25.000 godina:

Foto: www.facebook.com/willendorfska.venera

Foto: www.facebook.com/willendorfska.venera

Aktovi dominiraju u zapadnjačkoj umjetnosti, a naslijeđe su babilonske, egipatske i grčke umjetnosti. Jedina druga strujanja dolaze iz Indije (10.st), a to su naglašeno erotične hramske skultpture koje su dio cjelokupne indijske filozofije, te iz Japana, gdje je postojala tradicija zajedničkih kupki, koje su prikazivane u umjetničkim drvorezima.
Slobodoumna grčka kultura slavi golo ljudsko tijelo, koje predstavlja čak i moralnu vrsnost, pa su tako česti prikazi atleta u slavi i trijumfu. Boginju Afroditu prikazivali su ipak prekrivenu laganim tkaninama, dok tu tradiciju nije prekinuo kipar Praksiteles (4. st. pr. Kr., Atena) stvorivši Afroditu Knidsku i time utemeljivši novu tradiciju ženskih aktova.

Foto: wikipedia

Foto: wikipedia

Kako je u srednjem vijeku kršćanstvo igralo glavnu ulogu, postavivši visoke moralne standarde, a sve tjelesno predstavljalo je kušnju i grijeh, aktovi su rijetki, ako izuzmemo prikaze Adama i Eve, koji su, prikazani goli, kao simbol slabosti, bespomoćnosti, grijeha i sramote.
Renesansa ponovno veliča antičku kulturu i vraća  aktove. Iako se još uvijek slijedi antički uzor proporcija, unešeno je nešto više seksualnosti. Primjerice Tizianova Venera:

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Barok nam donosi pomalo drugačiji pristup ženskom aktu. Poznate su Rubensove Tri gracije, krupne žene, tadašnji simbol zdravlja i ljepote.

Foto: www.facebook.com/PeterPaulRubens

Foto: www.facebook.com/PeterPaulRubens

U osamnaestom i devetnaestom stoljeću nastavlja se tradicija aktova, no tradiciji se suprotstavaljaju nove umjetničke škole koje žele prikazati ljudsko tijelo realnije. Prva slika koja je šokirala javnost svojim realizmom, bila je Goyina Gola Maja iz 1797. koja, osim što je mnogo realnija od dotadašnjih božica i nimfi, uzvraća pogled promatraču za razliku od dotadašnjih stidljivih aktova.

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Čak 70ak godina nakon Maje, ništa se nije posebno promijenilo u stavovima javnosti i Manet je također šokirao svojom realističnom Olympiom.

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Moderna strujanja se sve više odriču tradicije i teže prikazati nage žene potpuno prirodne, u intimnom okruženju. Schiele, Modigliani, Lachaise, Mailol, Matisse… i mnogi drugi umjetnici su dio svoga rada posvetili takvim aktovima.

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Realistične slike stvarne žene, uskoro potpuno zamjenjuju konvencionalne aktove. Član Londonske škole, Lucien Freud, koja je stvarala u sedamdesetima kaže:“I paint people, not because of what they are like, not exactly in spite of what they are like, but how they happen to be.”

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

Foto: www.facebook.com/ARTtodaslasartes

S razvojem znanosti i izumom fotografije, stiže još realniji prikaz nagog ženskog tijela, a današnji umjetnici uopće ne obraćaju pažnju na ideale i tradiciju prošlosti te promatraču predstavljaju golo ljudsko tijelo u svoj svojoj seksualnosti, a možda i neugodnosti koju ista može izazvati u nekima. Performansi, kao umjetnički izražaj, su idući korak u prezentaciji golih ljudskih tijela kao umjetničkog djela. Poznati performans umjetnici, kao  Marina Abramović, Vanessa Beecroft, Carolee Schneemann i Tomislav Gotovac koristili su i koriste svoje vlastito golo tijelo u svom umjetničkom radu.

Seksualnost jest dio umjetničkog akta. Kod promatrača će akt uzrokovati erotičke osjećaje, a ako ih ne izazove, radi se ili o lošoj umjetnosti ili o lažnom moralu. No postoji li sigurna razlika između pornografije i umjetničkog akta? Nekada je razlika bila u idealizaciji ljudskoga tijela, no kako je moderna umjetnost srušila tu granicu, što nam preostaje? Umjetnost može sadržavati seksualne sadržaje, a da ne bude opscena. Unatoč tome što postoje i doista eksplicitna umjetnička dijela, poput Courbetovog Podrijetla svijeta (slika koja doduše nije bila namijenjena javnosti) čini se da na samome promatraču ostaje kao potpuno subjektivan sud hoće li neko djelo doživjeti umjetničkim ili pornografskim, a taj sud ovisi o vremenu u kojemu promatrač živi i o kulturi u kojoj se nalazi, odnosno elementima koji su ga odgojili i razvili mu stavove. Budući da je granica toliko relativna i subjektivna, teško je odrediti (ako uopće idemo razgovarati o cenzuri, koja bi bila kršenje ljudskih prava) što zabraniti, a što ne.
Pogledajte video i procijenite sami kakve vam osjećaje izazivaju umjetnički aktovi.

Komentari