novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Glazba

Ziher playlista: Originali koji se skrivaju iza popularnih obrada

Kolaž: Ziher.hr
Vrijeme čitanja: 3 minute

Neki su glazbenici toliko uvjerljivo iznijeli svoju verziju tuđih pjesama da nam je danas jako teško povezati ih s originalnim izvođačima − neke su obrade postali hitovi, dok su originali pali u zaborav ili ostali zasjenjene verzije naspram popularnijih covera. Jesu li u obrade novi izvođači unijeli svoj autorski potpis ili su se samo okitili tuđim perjem i pokupili tuđe zasluge, prosudite sami, budući da je takvih pjesama zaista puno, a možda je najbolje početi s velikim glazbenim legendama koje se također nisu libile ‘preuzeti’ skladbe drugih pjevača.

Na primjer, poznato je da Elvis nije baš volio sam pisati pjesme, no njegove dva prepjeva posebno su upečatljiva, Blue Suede Shoes i Hound Dog. O pjesmama koje su pak The Beatles obradili postoji čitav članak na Wikipediji, no vjerojatno je najpopularnija Twist And Shout sastava The Top Notes. When the Levee Breaks i Dazed and Confused nisu originalne skladbe Led Zeppelina, a skladatelj potonje ih je čak tužio za plagijatorstvo. Kris Kristofferson skladao je Me and Bobby McGee za Rogera Millera, a i on ju je sam otpjevao prije nego što je to učinila Janis Joplin. Iako Hey Joe mnogi povezuju uz Hendrixa, prvi su ovu pjesmu izveli losanđeleski dečki iz grupe The Leaves. Slična stvar je i s All Along The Watchtower, koju je u originalnoj verziji izveo Dylan, no vjerojatno je više obožavatelja upoznato s ovom informacijom.

Foto: facebook.com/ledzeppelin
Foto: facebook.com/ledzeppelin

Djevojke su se htjele zabavljati i prije nego što se Cyndi Lauper proslavila uspješnicom Girls Just Wanna Have Fun, barem ako je suditi po originalu Roberta Hazarda. The Arrows su voljeli rock’n’roll prije Joan Jett and the Blackhearts. Legendarni Otis Redding je zahtijevao Respect ranije od Arethe Franklin. Blondie je imala čak tri obrade koje su harale eterima: Denis, The Tide Is High i Hanging On The Telephone. O žudnji za slatkišima već su u šezdesetima pjevali The Strangeloves, no grupa Bow Wow Wow je zaslužna što je I wan’t candy postala new wave hit. Soft Cell je svoju najuspješniju pjesmu, Tainted Love, posudio od Glorie Jones. Joe Strummer je u opus Clasha uvrstio nekoliko covera, kao što su Police On My Back, Police And Thieves, Brand New Caddillac i Wrong Em’ Boyo te I Fought The Law kojeg su prepjevali i Dead Kennedys. Premda je jedan od poznatijih gitarskih riffova možda proslavio Eric Clapton, Cocaine je skladao JJ Cale. Toni Basil poharala je ljestvice zaraznim pjesmuljkom Hey Mickey, no inspiraciju za njega našla je u muškoj verziji Kitty benda Racey.

Foto: facebook.com/blondie
Foto: facebook.com/blondie

Svi pamtimo Whitney Houston po ulozi u Tjelohranitelju i njenoj izvedbi I Will Always Love You, no vječne se ljubavi prva dotaknula Dolly Parton. Fugees su popularizirali Killing Me Softly Roberte Flack, odnosno, Lori Lieberman u originalu. Pop kraljica Madonna također je udahnula novi život skladbi Sepheryn folk dua Curtissa Maldoona, u hitu pod imenom Ray Of Light. Islanđanka Bjork obradila je It’s Oh So Quiet američke zvijezde Betty Hutton. Rage Against the Machine poigrali su se s hip hop podlogom Afrike Bambaatae za pjesmu Renegades of Funk. Jedna od najvećih uspješnica devedesetih, Torn Natalie Imbruglie, ustvari je cover alt rock sastava Ednaswap. Prije nego što je Beyonce poželjela da na jedan dan bude muškarac, If I Were A Boy otpjevala je manje poznata pop zvjezdica BC Jean. Amy Winehouse latila se engleskog indie rock benda The Zutons i na svoj način odradila njihovu stvar Valerie.

Foto: facebook.com/beyonce
Foto: facebook.com/beyonce

No, jedna od zanimljivijih obrada koja je poznata više od originala svakako jest Don’t Cha u izvedbi Pussycat Dolls, barem po priči koja ju prati. Pjesmu je par godina ranije pjevala Tori Alamaze, mlada pjevačica koja je upravo trebala naći svoje mjesto na glazbenoj sceni. Pri snimanju prvog singla pomagao joj je i CeeLo Green, ali nažalost, Tori nije postigla komercijalan uspjeh kakvom su se svi nadali. Skladbu su u identičnom aranžmanu nešto kasnije prepustili popularnom girl bendu, a djevojke su je prodale u milijunima primjeraka − što je bila velika šteta za Tori, budući da pjesma zvuči praktički isto.

Mnogo je primjera obrada poznatijih od originala, a neke od njih su na ovom popisu sigurno i izostavljene. Kako sve pjesme zvuče u originalnim verzijama, možete poslušati u ovotjednoj ediciji naše playliste na priloženom YouTube linku. Spremni za Motown verziju Tainted Love?

Be social

Komentari