Istaknuto
20.01.2017.

Osvrnemo li se na prethodnu izložbenu 2016. godinu, možemo biti prilično zadovoljni. U našoj metropoli imali smo priliku vidjeti izložbe najrazličitijeg karaktera i opsega koje su uključivale značajna umjetnička imena i vrlo dobro osmišljene kustoske koncepcije. Sudeći prema dosad objavljenom rasporedu najvećih zagrebačkih muzeja, očekuje nas vrlo uzbudljiva izlagačka sezona i u 2017. godini.

18.01.2017.

Sinoć je u Galeriji Prsten otvorena izložba slavnog njemačkog umjetnika Antona Högera pod nazivom ”Ravnoteža”. Höger je pripadnik bečke škole fantastičnog realizma koja je prepoznatljiva po nestvarnim, sanjarskim motivima u raskošnome stilu manirizma, razrađenoj tehnici starih talijanskih i nizozemskih majstora. Ovom prilikom umjetnik izlaže svojih četrdesetak radova nastalih od 2003. godine pa sve do danas.

Izvedbene umjetnosti

Ziherov vodič kroz 30. Gavelline večeri: Devet kazališnih poslastica iz četiri države

02.10.2015. Tim HrvaćaninFoto: facebook.com/GavellaHR

Ove subote, 3. listopada, u Gradskom dramskom kazalištu Gavella svečano će biti otvorene jubilarne 30. Gavelline večeri. Na festivalu će do 13. listopada biti odigrano devet predstava iz Zagreba, Rijeke, Splita, Maribora, Sarajeva i Beograda, a u subotu će ih u 19:30 otvoriti Hrvatsko narodno kazalište iz Splita predstavom „Idomenej“ u režiji Renea Medvešeka. Tekst suvremenog njemačkog dramatičara Rolanda Schimmelpfenniga govori o mitskom kretskom kralju i junaku Trojanskog rata čiji se svijet ruši kad mora podnijeti žrtvu veću i od vlastita života. Schimmelpfennig, jedan od najznačajnijih europskih dramatičara, svog je Idomeneja napisao 2008. da upravo njime u minhenskom kazalištu Cuvilliés, gdje je bila praizvedena Mozartova istoimena opera, otvori jedno od najtežih pitanja o čijem se smislu pitamo i kao pojedinci i kao zajednica.

Schimmelpfenning za protagoniste drame kaže da se radi o skupini od deset do četrnaest muškaraca i žena, a može ih biti više ili manje. Ta skupina asocira na kor grčke tragedije, ali je autor ne naziva korom. Oni nisu građani Krete koji stoje pred palačom svojega kralja i traže rješenje za svoje probleme, ova je skupina “tek“ promatrač i komentator priče o Idomeneju koju rekonstruiraju i analiziraju, “vrte“ je poput rubikove kocke. U predstavi igraju Nenad Srdelić, Snježana Sinovčić Šiškov, Anastasija Jankovska, Nikša Arčanin, Trpimir Jurkić, Petra P. Kovačić, Sara Ivelić, Mia Čotić, Pere Eranović i Bojan Brajčić. Medvešek svog Idomeneja opisuje riječima Siniše Glavaševića: „Život je more puno pjene koja se razgrađuje i iznova stvara ljubeći nepredvidivost obale…“

Foto: www.hnk-split.hr

Foto: www.hnk-split.hr

Gavelline večeri nastavit će se u ponedjeljak, 5. listopada, predstavom #radninaslovantigona ZKM-a koja će igrati u Gavelli u 19:30. Riječ je o suvremenoj reinskripciji poznate Sofoklove tragedije za koju su zaslužni Jazmín Sequeira i Luciano Delprato. #radninaslovantigona smještena je u suvremeno drušvo u kojem je Antigona internetska aktivistkinja, a Kreont medijski mogul. Njih dvoje igraju Anđela Ramljak i Sreten Mokrović, a ostatak ansambla čine Petar Leventić, Vedran Živolić, Jasmin TelalovićFrano Mašković i Danijel Ljuboja.

Predstavu je režirala Renata Carola Gatica, a Ziherov kritičar Marko Vrančić o njoj je napisao sljedeće: „Predstava kritički pristupa najsuvremenijim problemima našega stoljeća, ali ona analizira i pojam sukoba na fundamentalnoj razini.  Zbog mnoštva različitih slika koje dobivamo kroz objektive kamera trebali bismo zapravo lakše shvatiti kako postoji više gledišta na pojedine stvari, no usprkos tom vizualnom bombardiranju mi danas vidimo manje nego slijepi Tiresija. #radninaslovantigona dekonstruira taj proces manipulacije razmišljanjem pred našim očima i uspješno pokazuje tragičan ishod binarnog razmišljanja i beskompromisnog inzistiranja na jednoj perspektivi.“

Foto: www.zekaem.hr

Foto: www.zekaem.hr

Prvo inozemno gostovanje na 30. Gavellinim večerima bit će predstava „Divlje meso“ Narodnog pozorišta iz Sarajeva, koja igra u utorak, 6. listopada u 19:30. Dino Mustafić režirao je dramu Gorana Stefanovskog, a iako je taj “klasik” južnoslavenske dramaturgije napisan 80-ih godina prošloga stoljeća, nije ništa izgubio od svoje snage i aktualnosti, već je danas otvorio nova pitanja i dileme. Početak 21. stoljeća ovoj drami daje novi kontekst u trenutku kad Balkan djeluje izgubljeno i dezorijentirano prema Europi koja dolazi u “naš dom” s neoliberalnom ideologijom, kada se u želji za uspjehom odlazi na Zapad i kada se tragični krug ratova i gubitaka prelijeva kroz generacije od očeva do sinova.

U srijedu, 7. listopada, Gavelline večeri sele iz Gavelle u zagrebački HNK, gdje će u sklopu festivala igrati predstava „Daleka zemlja“, tragikomedija austrijskog novelista i dramatičara Arthura Schnitzlera. Iz Schnitzlerovih redaka danas nas gledaju dubinski nesretni ljudi, iscrpljeni od vlastitih potraga za užitkom, seksualnošću, srećom, ljubavlju i slobodom. Predstavu je režirala Anica Tomić, a glavne likove, bračni par Hofreiter, igraju Franjo Kuhar i Nina Violić. Oko središnjeg bračnog odnosa gomilaju se mnogi likovi koji stvaraju sliku društva koje uživa u vlastitim intrigama, a sve što bi htjelo ostati skriveno, ovdje je dobro poznato.

Foto: www.hnk.hr

Foto: www.hnk.hr

Treće Hrvatsko narodno kazalište čija će predstava biti zastupljena na festivalu je HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke. Njihova će verzija Orwellove „Životinjske farme“ u režiji Andraša Urbana igrati u Gavelli 9. listopada u 19:30. U predstavi igraju Tanja Smoje, Nina Mišković, Jelena Lopatić, Olivera BaljakIgor KovačJerko MarčićNikola Nedić i Damir Orlić. Ziherova kritičarka Anja Nežić o predstavi je napisala sljedeće: „Predstava je istovremeno smještena u vrijeme socijalizma, kao i Orwellovo djelo, ali i u današnje prilike, a svojim scenama, ali i scenografijom, provocira i preispituje stavove publike. Ipak, predstava je to koja svoju zanimljivost gradi tijekom radnje, a eskalira tek s briljantnim krajem zbog kojega se automatski zapitate zašto tako nije moglo biti od samoga početka.“

Program hrvatskih kazališta 10. će listopada zaokružiti domaćini s predstavom „Kolovoz u okrugu Osage“. Riječ je o premijernom hrvatskom uprizorenju teksta Tracyja Lettsa koji je bio nagrađen Tonyjem i Pulitzerovom nagradom za najbolju dramu. Drama u tri čina prati širi krug obitelji Weston koja se okupila zbog nestanka i smrti jednog člana te obitelji. “Kolovoz u okrugu Osage” prvenstveno je drama o ženskim članovima obitelji Weston, snažnim ženama koje usprkos njihovim borbama zadesi niz nesreća te završe povrijeđene i pritom izgube svoje bližnje i voljene. Predstavu je režirala Slađana Kilibarda, a glavne su uloge pripale odličnim Anji Šovagović Despot i Bojani Gregorić Vejzović.

Foto: www.sng-mb.si

Foto: www.sng-mb.si

Slovensko narodno gledališče iz Maribora 11. listopada dolazi s predstavom „Hedda Gabler“ Henrika Ibsena u režiji Mateje Koležnik. Radnja drame prati nesretno udanu kćer generala Gablera koja nizom spletki promijeni životne tokove nekolicini ljudi. Razbijajući dotadašnje konvencije dramskog pisma, počevši od jezika, preko motivacija kroz koje likovi djeluju, pa do eksplicitnog nedostatka informacija o njihovoj prošlosti i sadašnjosti, Ibsen je dramom „Hedda Gabler“ najavio dramske poetike iz kojih će crpiti skoro cijelo dvadeseto stoljeće. Naslovna uloga pripala je Nataši Matjašec Rošker, njenog supruga Jörgena Tesmana igra Jurij Drevenšek, a ostatak postave čine Maša Žilavec, Mateja Pucko, Ivo Ban i Matjaž Tribušon. U radu na predstavi sudjelovali su i dramaturg Goran Ferčec te koreograf Matija Ferlin.

Službeni program 30. Gavellinih večeri 12. će listopada zatvoriti beogradski Atelje 212 predstavom „Kazimir i Karolina“ Ödöna von Horvatha u režiji Snežane Trišić. Horvath, njemački dramatičar i novelist rođen u Rijeci za vrijeme Austro-Ugarske, za svoja je djela kazao da ona nisu ni parodije, ni satire, ni karikature, već da je njegov jedini cilj demaskiranje svijesti. „Kazimir i Karolina“ jedan je od najznačajnijih društveno kritičkih pučkih komada iz prve polovice dvadesetog stoljeća. Pozadina ove poznate priče o „slomljenim srcima“ je Oktoberfest 1930. godine. U toku jedne noći, kroz ljubavni rastanak Kazimira i Karoline, prelama se socijalno raslojavanje usred ekonomske krize, nadolazećeg fašizma i tek uspostavljenog kapitalizma. Naslovne uloge tumače Bojan Dimitrijević i Jelena Đokić.

Foto: www.atelje212.rs

Foto: www.atelje212.rs

Gavelline večeri svečano će završiti uz još jednu izvedbu „Kolovoza u okrugu Osage“, ovog puta u produkciji spomenutog Ateljea 212 i režiji Ljiljane Todorović. Beogradska verzija Lettsove drame igrat će 13. listopada u 19:30, kada će biti i dodjela festivalskih nagrada, a glavne uloge tumače Dara Džokić i Anita Mančić.

Komentari