23. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 11 minuteDokumentarac Najbolji profesor filma na svijetu u središte ne stavlja samo čovjeka oko kojeg se radnji vrti, već i cijeli filmski sustav koji je šutio kada je trebalo govoriti.

Izvor fotografije: Doris Fatur
21. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 10 minuteOvaj razgovor dolazi u trenutku kada su se Neri složile gotovo sve njezine stvaralačke osi: iza sebe ima Cvit samoće, dramsko-glazbenu knjigu i predstavu.

Film

Preminuo redatelj Branko Ivanda

Foto: Jovica Drobnjak
Vrijeme čitanja: 2 minute

U 85. godini života preminuo je Branko Ivanda, renomirani hrvatski filmski i televizijski redatelj i scenarist, navodi HAVC. Ivanda je rođen je 25. prosinca 1941. u Splitu gdje je završio je klasičnu gimnaziju. Apsolvirao je komparativnu književnost i filozofiju na Filozofskom fakultetu i diplomirao filmsku i kazališnu režiju na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu.

Režirao je igrane TV filmove, drame, glazbene emisije, dokumentarne i promotivne filmove. Dobitnik je nekoliko glavnih nagrada za svoje TV i igrane filmove – Nagrada FIPRESCI u Berlinu, Diploma Bergamo Film Festivala.

Od 1980. redoviti je profesor filmske i TV režije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a od 2004. do 2008. godine obnašao je i dužnost dekana.

Iz njegove filmografije izdvajaju se: Prijeki sud (1978.), Zločin u školi (1982.), Konjanik (2003.), Lea i Darija (2011.).  Režirao je i telenovele poput Običnih ljudi i Ponosa Ratkajevih.

Ivanda je bio poznat po iznimno dobrom osjećaju za glumačke talente – od Rade Šerbedžije preko Ivice Vidovića i Božidara Alića do Zrinke Cvitešić, koju je zapazio još kao studenticu na Akademiji i dao joj ulogu u povijesnom spektaklu Konjanik.

Dobitnik nagrade Vladimir Nazor za životno djelo

Sa Zoranom Tadićem snima studentski štrajk 1971., stvarajući dokumentarni zapis Poezija i revolucija. Nakon sloma Hrvatskog proljeća, snimljeni materijal završava u policijskom bunkeru na punih 25 godina. Taj mu je čin zatvorio vrata filmskih fondova bivše države, gdje mu je odbijeno petnaestak projekata, pa se Ivanda okreće televiziji. Ondje stvara impresivan opus TV drama i filmova koji su obilježili sedamdesete i osamdesete..

Iako je desetljećima bio vezan i za kazalište, Ivanda je uvijek isticao fundamentalnu razliku između te dvije umjetnosti, dajući prednost filmu kao redateljskom mediju.

Svoje znanje prenosio je generacijama studenata, ne samo na zagrebačkoj Akademiji, već i na prestižnom kalifornijskom sveučilištu UCLA, gdje je predavao od 1985. do 1990. kad se vraća u Hrvatsku.

Dobitnik je Nagrade “Vladimir Nazor” za životno djelo. Do samog kraja ostao je neumoran, završavajući dokumentarce i pišući nove scenarije.

Njegov opus, od modernističkih eksperimenata i bunkeriranih dokumenata do povijesnih epova i popularnih serija, ostaje svjedočanstvo o jednom turbulentnom vremenu i umjetniku koji se nikada nije bojao stvarati – iz strasti, potrebe i ljubavi prema zanatu koji mu je bio sve. Baš kao što je jednom priznao: „Čim ujutro otvorim oči, vidim film”.

Be social

Komentari