Recenzija: Dokumentarac o poimanju samoga sebe (“A Strange Love Affair with Ego”, E.Gould)

Već prvi dan ovogodišnjeg Međunarodnog festivala dokumentarnog filma ZagrebDoxa u zagrebačkom Cineplexxu, mogao nas je oduševiti izvrstan dokumentarac o čovjekovom samodoživljavanju pod nazivom Čudna ljubavna veza s egom (A Strange Love Affair With Ego) nizozemske redateljice Ester Gould. Ester Gould, zapanjena lakoćom i samopouzdanjem kojima se njezina sestra Rowan ophodi prema svijetu, od najranije je dobi osvijestila svoj položaj u obitelji. Orijentir toga bila je upravo Rowan, a to je, sigurno, bio i motiv da stvori ovu filmsku priču s izvrsnim doku-faktima.

Gdje je granica zdravog sebeljublja i samosvjesnog nastupa prema okolini, a gdje započinje ona nesigurnost u sebe i svoje poteze zbog kojih na sebe „oblačimo“ niz maski, ovisno o tome koja nam od njih u kojem momentu treba? Na ta pitanja odlične odgovore možemo dobiti kroz ovaj dokumentarac, a dakako i uvjerljive odgovore kojima ćemo se, počesto, kasnije u razmišljanju o poimanju ljudskoga bitka i vraćati.

Film prati nekoliko životnih priča među kojima je i ona sestre Rowan, naizgled coolerice, obožavane u društvu svojih prijatelja i u okolini u kojoj god se pojavi. Ona živi u Londonu gradeći ondje redateljsku karijeru, sve što zamisli joj i uspije te još od malih nogu ima jako dobre i originalne vizije o tome što će napraviti sa svojom budućnosti. Prateći njezinu priču, odnosno samo jedan fragment priče, otkrivamo da tijekom tog životnog puta i puta uspjeha kroz koji prolazi, krije nesigurnost u vlastite odluke, strahove od neuspjeha i samoće te od neznanja o tome što će s njom biti sutra, a one dobre vizije o budućnosti koje datiraju iz djetinjstva, postale su sve samo ne vizije,postale su život od danas do sutra u kojem Rowan danas želi jednu, a sutra već neku drugu stvar.

Za razliku od sestre, Ester nikad ne pokušava biti ono što nije, ili možda to čak niti ne umije jer joj nedostaje samopouzdanja, a time i njezina nesigurnost više dolazi do izražaja. Prava istina koju uviđamo iz priča dviju sestara jest ona da smo svi mi nesigurni u sebe, samo što mnogi od nas umiju jako dobro glumiti. Priča koja prati Ester nimalo nije grandiozna. Naprotiv, uskogrudna je i skučenih životnih sadržaja, prepuna strahova, obveznosti i obzirnosti prema okolini. Ipak, u filmu se uviđa lijep i skladan odnos među sestrama koje jedna drugoj počesto pišu o životu u Londonu i Los Angelesu u kojem je boravila Ester.

No sadržaj dokumentarca nije toliko bitan, važnije je ono što iz njega možemo naučiti o nama samima, poistovjetivši se barem s nekim od aktera filma. Od psihološkog stručnjaka koji u digresijama objašnjava fenomen egocentrizma i narcisoidnosti, možemo čuti da su ta dva pojma dva potpuno normalna i zdrava pojma koje svaka ljudska glava u sebi nosi, ali negativno utječu na osobu samo onda kada ta osoba u sebi nema dovoljno ljubavi. Tada dolazi do kompenzacije koja narcisoidnosti daje negativnu konotaciju kakvom je društvo inače smatra.

Inače, osim o samim akterima, ovaj film je i svojstvena kritika čitave društvene stvarnosti suvremenog doba koju je uvijek zanimljivije tumačiti kroz neki lik ili nečiji konkretan primjer jer tada stvarnost dobiva faktično značenje u koje se puno puta uključuje jako puno ljudi koji o tome raspravljaju, a Ester Gould ju je prikazala upravo kroz tih nekoliko stvarnih priča koje skoro svakoga tko ih pogleda, tjera da se ponaša upravo u tome tonu: onom raspravljačkom i misaonom.

Ako kojim slučajem film još niste pogledali, na ovom ZagrebDox-u imat ćete za to priliku sutra u 16h i u subotu u 19h u Cineplexxu. Ovaj naslov smjestio se među filmove u službenoj međunarodnoj konkurenciji festivala i to mjesto ondje, svakako, zaslužuje. Toplo preporučujem da ga pogledate.